MC-teknologi:

DSG fra Honda

I dag tar stadig flere bilprodusenter i bruk DSG girkasser. Snart kan vi kanskje også se Honda sportsmotorsykler med denne teknologien.

DSG FRA HONDA: Femtrinns dobbelklutsjkasse utvikles til Hondas sportssykler.
DSG FRA HONDA: Femtrinns dobbelklutsjkasse utvikles til Hondas sportssykler.
Sist oppdatert

Honda varsler at de jobber med en femtrinns dobbeltklutsjgirkasse. I følge tyske Motorrad, som har intervjuet pressetalsmann Aaron Lang hos Honda, skal teknologien være siktet inn på bruk i sportsmotorsykler.

Det er først og fremst VW-konsernet som har gjort DSG-teknologien - DirektSchaltGetriebe - kjent i bilverden de siste tre-fire årene. VW, Audi, Skoda og Seat har alle en rekke modeller med DSG-kasser. Det samme gjelder Porsche, Ford, Volvo og BMW.

Les for eksempel testen av Ford Focus med Powershift, som er Fords DSG-system.

To klutsjer

Teknologien dreier seg kort fortalt om en girkasse med to klutsjer og to paralelle aksler. Når man kjører med et gir innkoblet, vil samtidig neste gir alltid ligge klart.

Elektronikken styrer giringen - eller du kan overstyre den ved hendler på rattet, som mest sannsynlig vil bli knapper på styret om vi overfører til motorsykkel - og hvert girskift går mange ganger raskere og mer skånsomt enn du er i stand til med manuell girkasse.

Fordelene er flere. Ikke bare hurtigheten, komforten og skånsomheten mot drivverket, men også redusert forbruk.

Hvorfor bare fem?

Honda har selvsagt en rekke motorsykkelspesifikke utfordringer å løse før de kan ta en slik girkasse i bruk i motorsykler, og derfor har de heller ikke antydet noe lanseringstidspunkt for teknologien.

En utfordring kan være øket plassbehov og vekt, men erfaringer fra tilsvarende bilkasser tilsier at dette ikke behøver å være et stort problem.

Vi har større problemer med å skjønne hvorfor Honda nøyer seg med fem gir. Spesielt sportsmotorer med langt turtallsspenn og lavt dreiemoment i forhold til toppeffekt krever riktig utveksling. Dagens sportsmotorsykler har alle seks gir, og nyeste generasjon DSG i bilverden bruker syvtrinnskasser.

Flere automatgirteknologier

Honda har for øvrig flere automatgirteknologier i ermet. Ikke bare konvensjonell CVT-kasse vi kjenner fra scootere, men også den avansert hydrauliske HFT-kasse som er tatt i bruk i hybriden Honda DN-01 - les testen her .

HONDA DN-01: Har også artig girkasse, men så langt ikke DSG.
HONDA DN-01: Har også artig girkasse, men så langt ikke DSG. Foto: Haakon Førde

HFT står for øvrig og fritt oversatt for for menneskevennlig girkasse (Human Friendly Transmission).

Tips? Send dem til: [email protected]

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også