MC-messen 2009:

Bygger kun på Intruder

Raske biler og lave sykler. Richard Skyer i Top Gear Auto bygger begge deler.

Sist oppdatert

- Men vi bygger kun på Intrudere, det være 750, 800 eller 1400. De er svært driftssikre og lette å skaffe deler til, presiserer Ricard Skyer.

Godt besøkt messe

MC-messen 2009 som ble holdt sist helg. Hele 27.014 mennesker besøkte messen, som er nye rekord for mc-messen i lokalene i til Norges Varemesse i Lillestrøm.

Forrige gang man oppnådde tilsvarede interesse fra publikum var i 2002, den siste mc-messen som ble holdt på Sjølyst. Også det var i en tid med dot.com-boble og stigende arbeidsledighet. Nå har vi finanskrise.

KRISE? Folk som vet hva de skal ha bestiller fortsatt motorsykler det lukter suksess av.
KRISE? Folk som vet hva de skal ha bestiller fortsatt motorsykler det lukter suksess av. Foto: Haakon Førde

Men slikt ser ikke ut til å dempe interessen. MC-bransjen melder foreløpig om gode utsikter. Det gjelder også såpass kostbare og spesielle nisjer som skreddersøm av motorsykler.

Les også: 2009, det store ABS-året.

Porscher og custombygg

Med firmaet Top Gear Auto utenfor Skien har Richard og broderen spesialisert seg på import og ombygging av Porscher - og altså custombygging av motorsykler. Helt presis Intrudere.

- Vi har spesialisert oss på Intruder fordi de både er relativt rimelige, svært driftssikre, og dessuten enkle å skaffe deler til, forteller Richard.

Les også: Så kort kjører norske motorsyklister.

20 bygg unnagjort

Så langt nærmer gutta i Top Gear Auto seg 20 sykler. Den 20.ende er faktisk en av de tre Richard har tatt med seg på mc-messen, og den står fortsatt uferdig.

- Som du ser er det spesielt bredding av skjermer, bygging av saler og bensintanker som er vår greie.

Ingen av syklene er like. Samtlige spesifiseres ganske nøye av oppdragsgivere før ombygging settes i gang.

Holder seg i pris

TRESMAKEN KALLER: Richard Skyer legger ned mye arbeid i seter , bakskjermer og bensintanker.
TRESMAKEN KALLER: Richard Skyer legger ned mye arbeid i seter , bakskjermer og bensintanker. Foto: Haakon Førde

- Men er ikke dette en dyr øvelse for sykler som deretter falle steinhardt i pris?

- Nei, faktisk ikke. Det verste du kan gjøre med tanke på verdifall er mindre eller lite gjennomtenkte endringer - som å skifte styre eller lakke om, mener Richard.

- Straks du har et skikkelig bygg, gjennomtenkt og stilrent fra bunnen, da har du sykler som holder seg i verdi. Og de fleste av våre kunder vet presis hva de vil ha.

Brede bakdekk, en delt glede

Alle syklene Richard har med på messen preges av brede dekk. Den røde Intruder 1400en har sågaer et 180-bredde fordekk. Men går treden fortsatt mot bredere og bredere.

STOPPER PÅ 280: - Da har du fortsatt en sykkel som er god å kjøre. For det er vel ikke moro med mc om du hindrer trafikken, sier Richard Skyer.
STOPPER PÅ 280: - Da har du fortsatt en sykkel som er god å kjøre. For det er vel ikke moro med mc om du hindrer trafikken, sier Richard Skyer. Foto: Haakon Førde

- Nei, det har avtatt litt. Du ser ikke så mange av 330 eller 350-byggene nå. Selv bygger jeg ikke bredere enn 280. Da har man fortsatt en sykkel som er kjørbar og trivelig i trafikken.

Les også: Det er nå de tøffe byggene bygges.

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også