BUELL XB-12X ULYSSES

En bekvem adventuresykkel?

Den er høy, ser ganske rar ut og kommer fra USA. Ulysses er Buells forsøk med en bekvem adventuresykkel. På sett og vis lykkes de.

Sist oppdatert

Testmålinger Ulysses XB12X

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 6,5 (5,5) sek.
  • Turtall 100 km/t 5. gir: 3.000 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

De fleste motorsykkelfabrikker har en storvokst og bekvem reiseenduro på programmet. XB-12X Ulysses er Buells variant. Den er høy og omfangsrik, stiller med typiske Buellgreier som bensin i ramma, eksospotte under buken og remdrift til bakhjulet. Som betegnelsen indikerer, er den ekvipert med en lett trimmet 1200-motor av Harley-opphav. Tross det har Buell klart å pine vekten ned i anstendige 193 kg. Dermed fremstår den som en av de letteste variantene av arten. Likevel hører den ikke med blant de mest lettkjørte i klassen.

Ytelse

Motoren, en to-sylindret V-motor av Harley-opphav, er luftavkjølt. I motsetning til andre, moderne firetaktsmotorer, er det bare to ventiler pr. sylinder. Tross det, leverer den et bra drag som funker under de fleste kjøreforhold. Selv om motoren har krefter nok til å sparke forhjulet høyt til værs, merker man at den har mye svingmasse. Den er ikke fullt så vital som de mest sporty endurotwinnene. Lyd har den derimot. V-twin-musikken som strøymer ut av den bukplasserte eksospotta, er både grov og grom. Det setter en spiss på kjøreopplevelsen. Vi setter også pris på den myke kraftoverføringen. Beltedrift til bakhjulet har absolutt noe for seg, også utenfor choppermarkedet.

Funksjonalitet

Alle Harleyproduserte V-twins vibrerer i større eller mindre grad, men Buellvibrasjonene er langt fra plagsomme. Snarere tvert i mot. De bidrar til å gi motoren en røff og tilbakelent karakter som i hvert fall vi liker veldig godt. Myk kraftoverføring og presis girkasse er også noe vi setter pris på. I det hele tatt opplever vi XB-twinnen som en funksjonell og brukervennlig motor.

Kjøreegenskaper

Selv om Ulysses er lett, er den ikke så leken i svingene som andre sykler av samme art. For det første er den høy. Dessuten er fjæringa sånn midt på treet, hva tilbakemelding og presisjon angår. Vi opplevde heller ikke XB som spesielt stabil rett frem. Antageligvis skyldes det Buells dekkvalg. Optimale dekk er viktig for kjøreegenskapene. Tross det, følte vi Ulusses som en sikker og nøytral sykkel. Vil man kjøre fort i svingene med en XB-12X, er i hvert fall ikke kjøreegenskapene noen begrensende faktor.

Komfort

XB-12X er veldig bekvem. Myk fjæring og ekstremt behagelig sete bidrar til høyt velvære under turmessige betingelser. Selv om man merker slagene fra den modifiserte Harleymotoren, er heller ikke de av en art som gir de slumrende hemorroidene grunn for å våkne. Betrakter man den som en funbike, på linje med Ducati Multistrada og KTM Super Duke, stiller Ulysses med en komfort som funker ypperlig på tur. Sammenliknet med Honda Varadero og BMW GS, mangler den derimot litt når det gjelder bekvemmeligheter. Dessverre bidrar det høye setet og den store svingradiusen til at den føles mer uhåndterlig i byen.

Førermiljø

Buellsetet er et ålreit sted å være, men i byen føler småvokste førere seg litt nervøse grunnet den høye plasseringen. Forøvrig funker det meste bra. Tross vibrasjoner, er speilene krystallklare. Betjeningsorganene funker også slik de bør funke på en moderne sykkel.

Plass

Det brede setet er veldig bekvemt, både for fører og passasjer. Det har også en snedig bagasjebærer som kan felles opp, slik at den funker som en bitte liten ryggstøtte for passasjeren. Ålreite vesker finnes også i tilbehørssortimentet. Skal du kjøre mye med passasjer, kan vi trygt anbefale Ulysses. 1200-motoren har også saftig dreiemoment som makter de ekstra kiloene.

Økonomi

Prislappen på nærmere 190.000 gjør at den må konkurrere med billigere sykler av samme art. Utstyrsnivået er imidlertid bra, bortsett fra at den burde hatt varmehåndtak som standardutstyr. Buell har imidlertid utstyrt den med vindavvisere foran styreholkene. Det bidrar til at man kan benytte tynne hansker, selv om klimaet er kjølig. Buell er ikke solgt veldig mye i Norge. Følgelig vet vi ikke hvordan de står seg som brukt.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også