BMW R 1200S

TYSK SPORT

122 hester, 190 kg og 1200 kubikk. Det er BMW’s oppskrift for å tekkes den sportsinteresserte delen av MC-befolkningen. På papiret virker det kanskje ikke allverdens, men BMW R 1200S beviser at det er forskjell på teori og praksis.

Sist oppdatert

Testmålinger R 1200S

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,3 (4,5) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.400 omdr.
  • Testforbruk: 0,53 liter/mil

Tekniske data

-Sport, sier BMW. Dem om det. Sammenliknet med japanske og italienske racerreplicaer, er BMW R 1200S både stor og tung. Kommer det til nærkamp på bane, har ikke tyskeren nubbetjans. Snarere fremstår den som en sporty sportstourer. På sett og vis, faller R 1200S mellom to stoler: Den befinner seg et sted mellom rene R-sykler og sporty sportstourere. Et slags kompromiss som skal innfri såvel sportslige som komfortmessige krav, uten at den som kjører føler at det er noe kompromiss.

Ytelse

Dette er rett og slett den mest underholdende BMW-boxeren vi noensinne har opplevd! På sedvanlig boxervis, drar den bra på lavt og middels turtall. Ved 6.500 omdreininger våkner hesteensemblet opp fra sin boxerslumrende dvale og sender ekvipasjen inn i en forrykende aks. På de tre laveste girene vil det si skyhøye forhjulsløft. På de høyere girene, snakker vi om et skyv som varer helt til turtallsperra finner det opportunt å skåne mekanikken for kostbare ras. Aldri har vi opplevd maken til boxermoro!

Funksjonalitet

Draget, i kombinasjon med herlig vitalitet og presis girkasse, gjør S-motoren til en av de beste twinnene vi noensinne har vært borti. Vibrasjonene merkes, men de er ikke verre enn på andre, store twins. I mellomregisteret har motoren et drag som gjør girpedalen mer eller mindre arbeidsledig. Dette er, etter vår mening, boxerunderfunksjonalitet på sitt aller beste!

Kjøreegenskaper

Når man entrer 1200S-sadelen, i den hensikt å herje med svingete asfaltveier, virker den umiddelbart stor og tung. Langt større enn andre sportsmaskiner det er naturlig å sammenlikne med. Pondusfølelsen avtar imidlertid så snart man gyver løs på svingene. Takket være presis fjæring, fin balanse og super stabilitet, har nemlig 1200S kapasiteter som gjør den til en svingjager av rang. Hvis man i noen grad planlegger kursen, kan man forsere kurver i et rått tempo. Det pussige er at man ikke opplever det som fort. Kombinasjonen av saktegående boxerdrag og god stabilitet, bidrar til at man får et forræderisk inntrykk av at farten er lavere enn den egentlig er. Først når man kaster et stjålent blikk på speedometeret, skjønner man at det går skikkelig unna.

Før vi forlater de fine landeveisegenskapene, må vi ta med et par ord om bremsene. De funker. Presisjon og tilbakemelding er vesentlig bedre enn de servoassisterte "riperne" som holder hus på andre BMW-modeller.

Komfort

Er det spørsmål om komfort, spørs det hva man sammenlikner med. Sammenliknet med rene sportsmaskiner, har den fortjent en ren sekser. Sammenliknet med sporty sporstourere, stiller imidlertid R 1200S med mer foroverlent sittsetilling og hardere fjæring. For å si det slik, går det an å tilbakelegge 10-15 mil nonstop i lovlig norsk tempo, uten at kroppen går i vranglås. Komfortmessig, ligger den tett opp mot sporstouringklassen, men vi er litt strenge og gir den en god firer.

Førermiljø

Etter vår mening, går det knapt an å ha det triveligere på en motorsykkel. Den er forholdsvis sporty, men bekvem nok til daglig nyttebruk. BMW er også kjent for å bygge inn fin funksjonalitet i betjeningsorganene. R 1200S er intet unntak. Det eneste vi savner, er litt grom twinlyd. Men manglende lyd er ikke BMW's skyld. Der vil myndighetene ha et strengt ord med i laget...

Plass

Føreren sitter bekvemt, med sporty nærkontakt til kjøretøyet. Passasjermessig, er den også bedre enn annet sportsmateriell. Dessuten tilbyr BMW en rikholdig turutrustning som kan gjøre den til en kapabel sportstourer.

Økonomi

BMW R 1200S er dyrere enn andre sportsmaskiner. Prisen oppveies i noen grad av et særdeles høyt utstyrsnivå som bl.a. omfatter varmehåndtak. BMW holder seg også godt i pris. Tatt i betraktning at vår testmessige omgang med tyskeren var ganske så gasspreget, er et forbruk på halvliteren akseptabelt. For å si det enkelt, legger R 1200S beslag på mange penger, men når investeringen først er gjort, er kostnadene moderate.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også