BMW K 1200R SPORT

JA TAKK

Spørsmål: Hva får man hvis man tar en av verdens raskeste og mest velfungerende roadstere og putter på en liten kåpe? Svar: En av verdens beste motorsykler!

Sist oppdatert

Testmålinger K 1200R Sport

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,5 (3,8) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.700 omdr.
  • Testforbruk: 0,61 liter/mil

Tekniske data

K 1200R Sport er den 4. modellen i BMW's fire-sylindrede K-serie. Først kom sportsmaskinen K 1200S. Så fulgte den nakne roadsteren K 1200R. Deretter lanserte de den fullekviperte turversjonen, K 1200GT. Og sist, men ikke minst, monterte de en liten kåpe på R-modellen og fikk "Sport". Som de øvrige K-modellene, er den ekvipert med BMW's spesielle forhjulsoppheng, kalt "Duolever". Vårt testeksemplar var også utstyrt med elektronisk justerbar fjæring. Alt dette gjør K 1200R Sport til en av verdens aller beste motorsykler.

Ytelse

K 1200R Sport er utstyrt med en fire-sylindret rekkemotor på 163 hester. Det er sterkt, både på papiret og i praksis. På lavt og middels turtall, er momentet enormt. Vi snakker om en sugende aks som gjør girpedalen mer eller mindre overflødig. Ettersom turtallet stiger, melder stadig flere hester seg på, og ved 7.000 omdreininger har man fornemmelsen av at hele hestegaloppen er med. Motoren har i det hele tatt en karakter som passer til det meste. Under pen befordring, finnes det alltid krefter på lur. Vil man jage, responderer den kraftfullt og dynamisk på gassen. Etter vår mening, er den en av markedets beste rekkefirere.

Funksjonalitet

Smidig og lettbetjent girkasse, mektig moment omtrent fra tomgang og livlig turtallsvilje. Alt dette bidrar til ypperlig funksjonalitet. Det eneste som trekker litt ned, er tendensene til lette vibrasjoner når man gir gass. Imidlertid er ikke det verre enn at vi lever helt greit med det. Eller for å si det på en annen måte: Vi tåler mer...

Kjøreegenskaper

Vi kan ikke få fullrost BMW's elektronisk justerbare fjæring. I komfortmodus, sørger den for silkemyk og nesten bløt turkomfort. Når man trykker inn justeringsknappen, og får opp "sport" i LCD-displayet, er den stram nok til harde svingøveølser på et særdeles høyt nivå. Selv om den ikke kan konkurrere med rene R-sykler, hva presisjon og tilbakemelding angår, er den veldig sikker på veien. Den lange akselavstanden ødelegger heller ikke for sportsegenskapene. Snarere føles den lett og presis på styringa, samtidig med at stabiliteten er bra. Det eneste som trekker ned, er bremsene. BMW's servobremser er hysterisk effektive, men følsomheten er så dårlig at det faktisk er bruk for ABS. Selvsagt kan man kjøre seg inn på det meste, men vi har prøvd BMW-modeller uten servo. Etter vår mening, funker de mye bedre.

Komfort

Finnes det bekvemme roadstere? Ja i den grad man kan definere K 1200R Sport som en roadster, er dette en motorsykkel som kan by de mest bekvemme sportstourerne seriøs konkurranse. Selv om ikke vindbeskyttelsen er like bra som på en helkåpekledd sykkel, bretter kåpa unda fartsvinden på en tilnærmet turbulensfri måte. God plass, justerbar fjæring og oppvarmede styreholker er også aktiva som bidrar til at vi opplever R Sport som en veldig bekvem sykkel. Den momentsterke motoren passer godt inn i bildet. Man behøver ikke stresse med girpedalen, dersom man ikke vil. Vi føler oss nesten litt strenge som ikke gir den en sekser.

Førermiljø

Morsom instrumentering, med mekanisk speedometer og turteller på hvit bunn, skaper etter vår mening trivsel i disse digitalpregede tider. God ergonomi, med smal bensintank og bekvem sittestilling, bidrar også til trivselen. Den justerbare fjæringen gir også muligheter for optimal tilpasning av komforten. Vi må også fremheve førersetet, som er ganske smalt i forkant. Dette bidrar til at selv kortvokste når nedi med begge føttene - samtidig. Når det gjelder motorsykkelergonomi, har mange mye å lære av BMW.

Plass

BMW stiller med verdens beste tilbehørsprogram. Alle, med turambisjoner, kan velge å vrake blant ypperlige bagasjeløsninger. K 1200R Sport er også en stor sykkel, med god plass for fører og passasjer. Det eneste som fordrer kommentar, er et baksete som er forholdsvis smalt og rundt. Da undertegnede fristet skjebne som eksosrype, meldte i hvert fall tresmaken seg forholdsvis tidlig&

Økonomi

BMW er ikke kjent for å lage billige motorsykler. Likevel betrakter vi K 1200R Sport som en forholdsvis prisgunstig sykkel. Den omfattende og, fremfor alt, funksjonelle utstyrspakka er i særklasse. Vi vet også at BMW holder seg godt i pris. Likevel stiller vi spørsmålstegn vet et forbruk på godt og vel 0,6 liter pr mil. Det er mye, selv om man kjører hardt. Det faktum at Sport koster over 225.000,-, trekker heller ikke opp.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også