BENELLI 1130 TRE-K

Litt av alt

Den kommer fra Italia og den har utseendet med seg. Faktisk ser den ut som en streetfighter, med sneven av endurostil. Benelli Tre-K har litt av alt.

Sist oppdatert

Testmålinger Trek

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,7 (4,9) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.100 omdr.
  • Testforbruk: 0,76 liter/mil

Tekniske data

Enduroinspirerte sykler med råsterk motor og sportslige asfaltegenskaper er for tiden veldig populære. Alle fabrikker, som vil gjøre seg bemerket i markedet, må ha en slik sykkel på programmet. Benelli vil gjøre seg bemerket på en aggressiv måte. Enduromodellen, som ble presentert høsten 06, har klare drag fra fabrikkens streetfightere. TreK er navnet. Skal vi gi vår subjektive bedømmelse av utseendet, synes vi den er en av de aller tøffeste i klassen.

Ytelse

Benelli har utviklet en tre-sylindret rekkemotor som benyttes på flere modeller. For Tre-K's vedkommende, snakker vi om en 1130-kubikker på 125 hester. Sammenliknet med andre adventuresykler, er det ganske sterkt. I praksis oppleves den også sterk - mildt sagt. For å si det rett ut, er trippelen en orgie i rått drag med gromlyd attåt. Når man drar den opp på bakhjulet, akkompagnert av sint lyd, er det ikke til å unngå at gassgleden brer seg. Den har bunndrag, den er villig på turtall og den er lekende lettkjørt. Den er også utstyrt med en kortsteget og presis girkasse. Her er det mye streetfighter!

Funksjonalitet

For å begynne med det vi ikke har helt sansen for, merker vi litt høyfrekvente vibrasjoner i fothvilerne. Tross det, opplever vi motoren som forholdsvis myk. Den er også så høyt giret at den føles avslappende i motorveifart. Motoren, som først og fremst har sin styrke når det gjelder ytelser, har også humane kvaliteter.

Kjøreegenskaper

Italienerne er gode på sport. Følgelig er Tre-K fin når det kommer til svingmessige utskeielser. Den stramme fjæringen gir super veifølelse. Tross voksen fysikk, er sykkelen lett og presis på styringa. Når man jager den storvokste sykkelen gjennom svingene, er det ikke til å unngå at sportsfølelsen brer seg. Gassgla' enduroentusiaster, som trives med å slite dekkene på sidene, bør absolutt vurdere TreK. Sportslig sett, er den blant markedets beste reiseenduroer.

Komfort

TreK en grei tursykkel. Føreren sitter avslappet og nyter god og nesten turbulensfri vindbeskyttelse. Selv om setet har en forholdsvis hard polstring, kan man kjøre 15-20 mil nonstop, uten at tresmaken gjør seg smertelig bemerket. Vårt viktigste ankepunkt går på de høyfrekvente vibrasjonene. De merkes godt i fothvilerne når turtallet er over 5.000. Når det gjelder bakseteutformingen, har også de humane kvalitetene måttet vike for estetikken. Baksetet er så smalt og hardt at rypa ikke holder ut veldig lenge.

Førermiljø

Sterk motor, fine kjøreegenskaper og presis girkasse. God førerplass, med brukbar vindbeskyttelse og fin nærkontakt med kjøretøyet. Smidige byegenskaper og herlig trippellyd. Benelli Tre-K er definitivt en trivelig motorsykkel!

Plass

Føreren sitter veldig bra. Setet er bekvemt, og plassen er god. Passasjeren har det desto verre. Der har de ergonomiske løsningene måttet vike for den italienske designen. Baksetet er vakkert, men akk så ubekvemt. I og med at eksospotta er plassert i hekken, er det god plass til vesker, men da ødelegger man den vakre stilen.

Økonomi

Med en prislapp på 195.000 og et forbruk på 0,76 liter pr mil, er Tre-K dyr - både i innkjøp og drift. Modellen er også såpas ny at vi ikke kan vise til konkret info når det gjelder verditap og driftssikkerhet. Man får imidlertid en italiensk edelmaskin for under 200.000. I et slikt perspektiv, er 200.000 billig. Da betyr heller ikke drivstofforbruket noe.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også