Kort sagt:

+ Motordrag

+ Utseende

+ Kjøreegenskaper


- Turegenskaper

- Vibrasjoner

Siden Kawasaki, rett etter årtusenskiftet, lanserte en fabrikkferdig streetfighter, har slike sykler blitt veldig populære. På kontinentet er de bestselgere.

Her til lands, har imidlertid ikke fighterinteressen tatt av. Her er det kåpesykler som gjelder. Først i de senere år har så smått norske motorsyklister begynt å få opp øynene for dem.

1.043 kubikk og 136 hester

Det er også et faktum streetfighterne er i ferd med å nærme seg R-klassen, teknisk sett. Det synes spesielt godt på Kawasakis nye fighter. Med alu-ramme, oppned-gaffel og seks-stemplede bremsekalippere, har den mye til felles med store R-sykler. Sammenliknet med tidligere modeller, er også slagvolum og effekt blitt øket.

Med 1.043 kubikk og 136 hester, akter Kawa å ta føringen i R-klassen - som en av de flotteste mc-nyhetene for 2010.

© Jon A Lystad

Tekniske data Z 1000

Pris: 189.990,-

Motor: Vannkjølt, 4-takts, 4-sylindret rekkemotor, to kamaksler, fire ventiler per sylinder

Slagvolum: 1043 cc

Effekt: 136 hk ved 9.600 o/min

Maks. dreiemoment: 112 Nm ved 7.800 o/min

Kompresjonsforhold: 11,8 : 1

Kraftoverføring: Flerplate våtklutsj, kjededrift

Girkasse: 6-trinns

Ramme: Aluminium twintube

Fjæringsvei foran / bak: 120 mm / 135 mm

Akselavstand: na

Dekk, foran: 120/70 ZR 17

Dekk, bak: 190/50 ZR 17

Brems, foran: Doble, semiflytende bremseskiver, firestempels radialkalipere, diameter 300 mm

Brems, bak: Enkel bremseskive, diameter 250 mm, enstempels kaliper

Setehøyde: - mm

Kjøreklar vekt: -

Tørrvekt: -

Tankvolum: -

Motorytelse 6

Når Kawasaki først skulle lage en sterk streefighter, gjorde de det til gangs. Z 1000 er ikke bare sterk. Rekkefireren er råsterk!. Allerede fra et par tusen omdreininger, leverer motoren et saftig moment som bare øker ettersom turtallet stiger.

Ved 5.000 har den moment nok til å lage saftige powerwheelies, både på første og andre. Ved 9.000 trår hele hesteensemblet til og sparker ekvipasjen inn i en forrykende aks som varer helt til turtallssperra trår til. Den herlige motoren er også utstyrt med en kortsteget og presis girkasse.

Saftig drag på lavt og middels turtall, eksplosiv styrke i nærheten av rødfeltet og sportslig girkasse. Skikkelig morsomt!

Motorfunksjonalitet 4

Når det kommer til bruksegenskaper og vibrasjoner, er det imidlertid ikke fullt så morsomt. For det første, har motoren en forholdsvis hard gange.

Den harde gangen utvikler seg til irriterende høyfrekvensvibrasjoner ved ca 7.000 omdreininger. Rekkefireren er også forholdsvis lavt giret. Følgelig funker det fint å bedrive aktiv sportskjøring på sjettegir, men ulempen er at turtallet føles veldig høyt når man kjører på tur.

Vi grep oss gang på gang i å lete etter et enda høyere gir. Det skal imidlertid sies at Z 1000-motoren er smidig. Bortsett fra en litt tung clutch, som gjør at man blir sliten i fingrene, funker den veldig fint i byen.

© Jon A Lystad

Kjøreegenskaper 6

Hvis en streetfighter kan påberopes å ha R-egenskaper, er det Z 1000. For det første, er den fjærlett på styringa. Her trengs det ikke mye førerinput for å få sykkelen til å gjøre det man vil. Dessuten er fjæringspresisjon og tilbakemelding på et veldig høyt nivå.

Z 1000 kan jages gjennom svingene med hårfin presisjon, uten antydning til ustabilitet. Får man behov for å bremse, sørger de seks-stemplede kalipperne for å bringe maskinen til full stans, uten at føreren behøver å bruke mye kraft i hendelen. Det faktum at føreren sitter lavt, med god fysisk kontakt med sykkelen, underbygger de sportslige kvalitetene.

Selv en dreven pilot på en 200-hesters R-sykkel, vil få problemer med å kjøre fra en Z 1000 på svingete vei...

© Jon A Lystad

Komfort 4

Selv om sittestillingen er bekvem, med avslappende vinkel på styret, frister føreren en ubeskyttet tilværelse. Slik sett, er ikke Z 1000 verre enn andre fightere, men den lave giringa bidrar til at motoren føles litt stressende på tur.

Setet, som umiddelbart virker ganske bekvemt, gir antydning til tresmak etter 10-15 mil. Tilsynelatende virker det mikroskoposke baksetet som en ren nødløsning, men faktum er at passasjeren sitter helt greit.

Som den fighteren den er, er Z 1000 ekstremt lettkjørt. I byen er den en fryd. Da funker også den lave giringen veldig bra. I valget mellom en sterk treer og en svak firer, tillegger vi de fine by-egenskapene så mye vekt at vi faller ned på fire.

© Jon A Lystad

Førermiljø 5

Det er morsomt å kjøre Z 1000! Heftig motor, smidige egenskaper og sint lyd fremkaller smilet. Med unntak av en litt tung clutch, funker også betjeningsorganene slik man forventer på en moderne sykkel.

Et stort pluss for instrumenter som kan vinkles slik at de passer til førerens hodehøyde. En effektiv måte å fjerne irriterende reflekser på.

Når vi snakker om instrumenter, er vi imidlertid ikke udelt begeistret for den heldigitale visningen. Når man smir som verst, og vil ha full oversikt over turtallet, er det vanskelig å lese. Det ødelegger likevel ikke for det faktum at Z 1000 er en morsom sykkel. En sykkel man gjerne leker med.

Plass 4

Føreren sitter helt greit, med føttene på høyt plasserte fothvilere. Det skålede setet gir imidlertid små muligheter for å flytte rumpa bakover hvis man f.eks. vil redusere luftmotstanden.

Selv om passasjeren sitter greit, er det ikke snakk om å fråtse i plass. Vil man montere vesker, er det god plass til det, men det er selvsagt totalt ødeleggende for fighterestetikken.

Kawasaki Z1000 2010-modell Kawasaki Z1000 2010-modell=

© Jon A Lystad

Økonomi 4

Z 1000 koster rundt 190.000,-, hvilket er noe mer enn Honda CB 1000R og Yamaha FZ-1. Vi opplever imidlertid Z 1000 som en bedre og mer underholdende fighter. Slik sett, kan merprisen forsvares.

Sammenliknet med vår fighterfavoritt, Triumph Speed Triple, havner Kawaskien ganske likt ut når det gjelder pris. Når det gjelder krefter og egenskaper, har imidlerid Z 1000 et overtak.

Likevel anser vi Speed Triple for å være en morsommere fighter. Skal du ha en kapabel fighter med bra egenskaper og tøft utseende, er imidlertid Z 1000 greit valg.

© Jon A Lystad

Les hele saken
Hvordan velge vinetrdekk til motorsykkel

Slik unngår du ulykker - i alpinbakken

">

Spesifikasjoner

Produsent Kawasaki
Pris 189990

Konklusjon

Karakter 5.

Z 1000 er beviset på at også japanerne kan å lage underholdende streetfightere. Sammenliknet med forrige modell, er den påtagelig bedre på det meste. Spesielt når det gjelder motordrag, hever den over de japanske konkurrentene.

Hvis vi skulle kjøpt en japansk fighter, ville det blitt Z 1000. Likevel har vi mer sans for Triumph Speed Triple. For det første, synes vi Z 1000 virker litt for «stæsja» i forhold til vår minimalistiske fightersmak. Dessuten har briten et overtak når det gjelder aggressiv råskap.

Selv om Z 1000 drar bedre, er den ikke så rå som den tre-sylindrede briten. Følgelig velger vi britisk, med Z 1000 som en svært god nummer to. Den er utvilsomt den beste, japanske fighteren til nå.

Les også:

Hvordan velge vinetrdekk til motorsykkel

Slik unngår du ulykker - i alpinbakken

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!