Honda CBR 1000 RR Fireblade 09-modell

Myk hverdagsracer

Ca. 180 hester i motoren, ca. 180 kilo å drasse på. Men Fireblade kan være myk som smør.

SEBRA? Fireblade er som en løve med Sebra-manerer.
SEBRA? Fireblade er som en løve med Sebra-manerer. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert
Honda CBR 1000 RR Fireblade 09-modell
Honda CBR 1000 RR Fireblade 09-modell Foto: Haakon Førde

Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009

Motor: Firesylindret rekkemotor. 4-takt. Væskekjølt. 2 overliggende kamaksler, 4 ventiler per sylinder. Elektronisk bensininnsprøytning. 1 balanseaksel. Kompresjon: 12,3:1. Katalysator.

Effekt: 131 kW (178 hk) v/12000 o/min

Dreiemoment: 112 Nm v/8500 o/min

Vekt kjøreklar: 199 kg.

Målinger:

Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,2 (4,2) sek.

Turtall 100 km/t 6. gir: 4.200 omdr.

Testforbruk: 0,52 liter/mil

Komplette tekniske data i MC-katalogen

Det er november 2009 i Oslo. Heldigvis tørr vei, men med tre plussgrader er det likevel ganske sleipt. Spesielt når man har vanvittig mye effekt pakket inn i en knøttliten motorsykkel.

Men den kampen om hundredelssekunder som går mellom de fire japanske produsentene på racingbanen - og nå stadig flere europeere med både BMW S1000RR på banen i år - den gir også utslag vi hverdagsmotorsykister har glede av.

For også på og innenfor Ring 3 i Oslo, er dette en sykkel som med sin finslepne harmoni og presisjon vekker selvtillit og kjøreglede hos føreren. Og det selv om vi heller ikke denne gang har sykkelen med Hondas nye sports-ABS-bremser.

Det siste skyldes ikke minst stor etterspørsel etter dette systemet på sykkelen, og importøren rapporterer at stort sett alle som har kjøpt årets Fireblade har ønsket å betale de 10.000 kronene ekstra systemet koster.

Sjekk 09-konkurrentene her:

Yamaha R1

Kawasaki ZX10R

Suzuki GSX-R 1000

Motorytelse: 5

Med sine 178 brosjyrehester, er Fireblade svakest av de fire japanske i år. Opp til 10 hester svakere enn Kawaen. Det betyr selvsagt alt for noen, men i praksis relativt lite om du ikke daglig kniver om hundredelene mot en R1 eller ZX10 (og med en fører som er akkurat like god som deg).

Den skarpe delen av ytelsene kjenner du imidlertid ikke særlig til før du passere 6.000 omdreininger. Og for å sette det i perspektiv: På første gir må du opp til drøyt 160 km/t før du når rødfeltet på turtelleren.

Deretter kommer imidlertid girene tett og fint, med rundt 200 km/t som et naturlig sted å gire fra tredje til fjerde når du virkelig gir jernet.

Motorkarakter: 5

Tross altså et effektuttak på nesten 180 hester, går den fire-sylindrede rekkemotoren ufattelig mykt. På sjettegir kan du slippe den ned mot 40 km/t, og likevel trekker den pent og fint opp til - ja rundt 290 - 300 km/t.

På lavt og middels turtall er vibrasjonene så godt som fraværende. Også gassrespons er smidig og presis, det samme er girkassen, og resultatet er altså en motor som er ufattelig lettkjørt og komfortabel nærmest uansett førernivå og hastighet.

Kjøreegenskaper: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

November er ikke måneden å teste sykkelens ekstremegenskaper på, men i den grad man kan ekstrapolere sykkelens oppførsel på slepit underlag, er dette en maskin man virkelig kan bygge tillit på.

Alt sitter i fingrene med 100 prosent forutsigbarhet. Litt hjulspinn over veimarkering eller ut av en sving kommer så naturlig og mykt at man ganske enkelt korrigerer med gassen uten en gang å tenke på det.

Og enfingersbremser man, så skrubber sykkelen dugelig, helt til forhjulet låser seg. Og selv da er den så nøytral i reaksjonen at du rekker å slippe opp før skrekken tar deg.

Maskinen kjører selvsagt ikke for deg. Men så sant du vet hva du gjør, så er ikke Fireblade en sykkel som skremmer, det er en maskin som inngir tillit og bygger opp under gode kjøreferdigheter.

Komfort: 5

Ingen R-sykler er spesielt bekvemme, ei heller Fireblade. Til gjengjeld er sitter du etter vår mening 100 prosent riktig på Fireblade til sportslig kjøring, og samtidig med realtivt stor mulighet for å vri og åle deg litt rundt i salen på lengre transportstrekker.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den korte avstanden fram til styret gjør at man sitter tilstrekkelig høyt med hodet til å får oversikt og kontroll også i bytrafikk.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Førermiljø: 4

Betjeningsorganer og speil holder en god, japansk R-standard. Men det er også enkelt. Du har det du trenger og lite mer.

Kåpeglasset er relativt lavt, og ved normal kjøring har du en ren og stille luftstrøm rundt hjelmen helt uten turbulens. liker du å legge deg helt bak kåpen under høyhastighetskjøring, bør du imidlertid være smidigere enn undertegnede.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Til gjengjeld er det aldri noe som kommer i veien for sikt eller betjening samme hvor mye du klarter rundt på sykkelen under sportslige aktiviteter.

Økonomi: 4

Årets Fireblade koster 235.000 kroner - uten ABS. Og siden 90 prosent av kundene ønsker seg ABS, må man nesten kunne si at normalprisen er 245.000 kroner.

Det er relativt dyrt - men ikke verre enn for en GSX-R 1000 uten ABS-bremser. Og når heite S1000RR fra BMW kommer i 2010, blir det bent fram billig i forhold.

Honda har uansett opp gjennom årene holdt på kjerneverdier som flott finish og kvalitetsfølelse. I tillegg til at Fireblade har et godt rykte når det gjelder slitestyrke og driftssikkerhet. Det bør bidra til brukbar annenhåndsverdi - selv uten ABS.

Foto: Haakon Førde
Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også