Multistrada er en artig maskin fra Ducati, og som er kraftig forfinet over tid.

1200-versjonen defineres likevel av Ducati som en splitter ny sykkel. Og det fortjener den.

Den har nemlig fått Testastretta-motoren som står i 1198, og som i Multistrada yter intet mindre enn 150 hester. I denne klassen, som domineres av BMWs 1200GS, er dette nærmest uhørt mye effekt.

Sykkelen har et kraftig chassis, med 50 mm gaffelbein, som står i stil. Dessuten har den fått Ducatis første ABS-system (på lenge - har vært på ST-modeller tidligere).

Ducati har dessuten utrustet sykkelen med 4 programmer, for henholdsvis bykjøring, enduro, touring og sport.

Også designet er helt nytt sykkelen likner nå mer på Streetfighter enn forrige Multistrada.

Tekniske data Multistrada 1200 2010-modell

Motor:Tosylindret V-motor 90º. 4-takt. Luftkjølt. 1 overliggende kamaksel, 2 ventiler og 2 tennplugger per sylinder, tvangsstyrte ventiler. Elektronisk bensin innsprøytning. Katalysator.

Boring x slaglengde: 106 x 68 mm

Sylindervolum:1198 ccm.

Effekt: 110 kW (150 hk) v/9250 o/min

Dreiemoment:119 Nm v/7500 o/min

Transmisjon:6-trinns gearkasse. Våt flerplateclutch. Kjededrift.

Fjæring foran: Oppned forgaffel m/50 mm gaffelrør og justerbar fjæring og demping.

Fjæring bak:Aluminium enkelsvingarm og en støtdemper med justerbar fjæring og demping.

Bremser:Foran: To 320 mm skiver og radialkalipere m/fire stempler. Bak: En 245 mm skive og kaliper m/to stempler.

Felger:Aluminiumsfelger. 3.50x17 foran, 5.50x17 bak.

Dekkdimensjon:120/70ZR17 foran, 180/55ZR17 bak.

Tørrvekt: 189 kg.

Akselavstand: na.

Setehøyde: 850 mm.

Tankvolum:20 liter.

Toppfart:210 km/t.

Komplett tekniske data for Multistrada 1100 2009-modell finner du i Klikk MC-katalogen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!