Det er lett å falle for svada. MV Agustas pressemelding om nye F4 er egentlig mest det.

Riktignok er sykkelen lettere, raskere og sterkere - men å si at den redefinerer standarden for motorsykkelkunst er å ta vel hardt i.

I hvert fall når det strengt tatt er F4 som fra før kan smykke seg med den tittelen - og den nye likner mistenkelig på den gamle.

Likevel, når mc-høsten er såpass svekket som den er, faller vi ganske enkelt for det gode gamle facelifttrikset. Selv om MV påstår at både motor og chassis er splitter nytt.

Motoren først. Det er første gang vi får hele 186 hester fra 998-kubikkeren. Som kjent har MV Agusta "jukset" litt de siste årene, for de siste modellene med 190 hester har hatt 1078 kubikk.

Så vekten: Den er nå redusert med hele 10 kilo, til 193 kilo tørrvekt påstås det, altså rundt 5 % forbedring, og det er slikt som merkes.

Så designet: Veldig likt som før, men på en smalere og lavere sykkel. Også eksosanlegget da - med fire piper bak, og som har inspirert neste alle det siste tiåret - nå med firkanta utløp.

Tekniske data F4 2010

Motor: Firesylindret rekkemotor. 4-takt. Væskekjølt. 2 overliggende kamaksler. 4 ventiler per sylinder. Elektronisk innsprøytning. Kompresjon: 13,1:1.

Boring x slaglengde: 76 x 55 mm

Sylindervolum: 998 ccm.

Effekt:137 kW (186 hk) v/12.900 o/min

Dreiemoment:114 Nm v/9.500 o/min

Transmisjon: 6-trinns gearkasse. Våt flerplate clutch. Kjede.

Ramme: CrMo-ramme.

Fjæring foran: 50 mm gaffelrør og justerbar fjæring og demping.

Fjæring bak: Aluminium svingarm og en støtdemper med justerbar fjæring og demping.

Bremser: To 320 mm skiver og radialkalipere m/fire stempler foran. En 210 mm skive og kaliper m/fire stempler bak.

Felger:Aluminium felger. 3.50x17 foran, 6.00x17 bak.

Dekkdimensjon:120/70ZR17 foran, 190/55ZR17 bak.

Tørrvekt: 193 kg.

Akselavstand:1430 mm.

Setehøyde: 860 mm.

Tankvolum:17 liter.

Komplett tekniske data for F4 1078 RR 312 2009-modell finner du i Klikk MC-katalogen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!