Gjennom snart en mannsalder har Honda VFR vært en av Norges mest populære sykler. Alltid blant de mest selgende i landet, og en sykkel svært få har noe negativt å si om.

Les testen av forgjengeren her - toppscore!

Riktignok burde oppfølgeren vært her forlengst, for dagens VFR800 så dagens lys for lenge lenge siden.

Men så er det også et stort steg Honda nå har tatt opp til VFR1200F - for det er knapt noe annet enn VFR-navnet den nye og den gamle sykkelen har felles.

Eller jo! Motorens V4-konfigurasjon, selvsagt.

Og den nye, gromme 1237-kubikkeren yter 175 hester - og med brutale 130 newtonmeter dreiemoment.

Men ikke bare det: Som ekstrautstyr kan Honda levere sykkelen med "automatgir". Vi skriver automatgir i klammer, fordi det er et slags dobbelklutsjsystem ala såkalte DSG-kasser på biler. Men det funker som kjent akkurat som et automatgir i praksis.

Ulempen er at det veier mye - for med 267 kilo har VFR ettertrykkelig tatt steget fra Sportstourer til ren Tourer.

Tekniske data VFR1200F

Motor: Firesylindret V-motor 76º. 4-takt. Væskekjølt. UNICAM. Elektronisk bensininnsprøytning.

Boring x slaglengde: 81 x 60 mm

Sylindervolum: 1237 ccm.

Effekt:129 kW (175 hk) v/10.000 o/min

Dreiemoment:129 Nm v/8750 o/min

Transmisjon: 6-trinns gearkasse. Våt flerplate clutch. Kardang.

Ramme: Aluminium ramme.

Fjæring foran: 43 mm gaffelrør og justerbar fjæring og demping.

Fjæring bak: Aluminium svingarm og en støtdemper med justerbar fjæring og demping.

Bremser: To 320 mm skiver og kalipere m/seks stempler foran - CBS og ABS. En 276 mm skive og kaliper m/tre stempler bak.

Felger:Aluminium felger. 3.50x17 foran, 6.00x17 bak.

Dekkdimensjon:120/70ZR17 foran, 190/55ZR17 bak.

Kjøreklar vekt: 267 kg.

Akselavstand:1545 mm.

Setehøyde: 815 mm.

Tankvolum:18,5 liter.

Komplett tekniske data for VFR800 2009-modell finner du i Klikk MC-katalogen.

Honda VFR1200F 2010=

Honda VFR1200F 2010 © Honda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!