Aprilias racer med V4-motor har allerde gjort et imponerende debutår i Superbike-VM. I 2009 er beholdningen 1 seier, 8 pallplasseringer og 4. plass totalt.

Det har ikke dempet attraksjonen for alle oss som kribler i magen etter å kjenne V4-kraften på alvor. Men i 2009 kostet gateversjonen RSV4 Factory i følge prislistene hele 285.000 kroner.

Med 2010-modellen RSV4R har vi derimot håp om en noe hyggeligere pris grunnet bruk av enklere materialer på enkelte detaljer.

Ulempen er fem kilo høyere vekt, dvs. tørrvekt på 184 kilo, som betyr en kjøreklar vekt som tippe 200 kilo. Til gjengjeld firer ikke Aprilia en tomme på den heftige toppeffekten på 180 hester.

Tekniske data RSV4R

Motor: Firesylindret V-motor 65º. 4-takt. Væskekjølt. To overliggende kamaksler per sylinderrekke, fire ventiler per sylinder. Elektronisk bensininnsprøytning. Kompresjon: 12,8:1.

Boring x slaglengde:78 x 52,3 mm

Sylindervolum:999 ccm.

Effekt:132 kW (180 hk) v/12500 o/min

Dreiemoment:115 Nm v/10000 o/min

Transmisjon: 6-trinns gearkasse. Våt flerplate clutch. Kjededrift.

Ramme: Aluminium ramme.

Fjæring foran: Oppned forgaffel m/43 mm gaffelrør og justerbar fjæring og demping.

Fjæring bak: Aluminium svingarm og en støtdemper med justerbar fjæring og demping.

Bremser: To 320 mm skiver og monoblokk radialkalipere m/fire stempler foran. En 220 mm skive og kaliper m/to stempler bak.

Felger:Aluminium felger. 3.50x17 foran, 6.00x17 bak.

Dekkdimensjon:120/70ZR17 foran, 190/55ZR17 bak.

Tørrvekt: 184 kg.

Akselavstand:1420 mm.

Setehøyde: 845 mm.

Tankvolum:17 liter.

Komplett tekniske data for RSV4 Factory 2009-modell finner du i Klikk MC-katalogen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!