Testdata Suzuki 650 Gladius

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,2 (5,4) sek
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.600 omdr.
  • Testforbruk: 0,52 liter/mil

Komplette tekniske data i MC-katalogen

Kort sagt:

+ Motor

+ By-egenskaper

+ Stil og underholdningspotensial


- Liten

- Begrenset turkomfort

Utvalget i prisklassen +/- 120.000 kroner begynner å bli stort. Modeller som Diversion, Fazer, CBF, ER og Bandit er godt etablert i MC-markedet. Gladius er en av de nyeste kandidatene.

En naken roadster med alu-ramme og V-twin-motor. - En lettkjørt sykkel som egner seg for såvel nybegynnere som eksperter, hevder Suzuki.

Myke linjer og dristige farger har resultert i en stil som skal appellere til nye kundegrupper. Suzuki sier det ikke selv, men noen vil ha det til at Gladius er en femi sykkel. Vi, som liker tøffe roadstere, er ikke helt med på en slik karakteristikk. Vi liker utseendet og synes den er ganske tøff.

Men bevares: Hvis stilen appellerer til damer, så for all del: Motorsyklismen trenger feminin rekruttering.

Motorytelse 5

Suzukis 650-twin er en perle. Den er pigg, har en sporty karakter og leverer et moment som gjør den velegnet til daglig bruk. Effektmessig, er den fullt på høyde med større twinner. God spenst på turtall, presis og lettjobbet girkasse og herlig gassrespons, gjør at den funker supert under sporty utfordringer.

- Artig motor, skrev vi i testprotokollen. Det er definitivt ingen overdrivelse. I valget mellom fem og seks poeng, faller vi under tvil ned på en veldig god femmer.

Motorkarakter 5

Det finnes 650-twinner med enda bedre bunndrag, men de har ikke samme spenst på toppen. Dermed er det ikke sagt at Gladius-motoren mangler moment.

Den har drag nok til effektive forbikjøringer, uten stressa nedgiringer. Vibrasjonene er heller ikke stressende. De merkes, men de er til å leve med. Sammenliknet med andre twinner, er den også smidig.

Selvsagt kan kombinasjonen av høyt gir og lav fart avstedkomme hakketendenser, men vi betrakter SFV-motoren som en av de mykeste og mest imøtekommende 650-twinnene på markedet. Nybegynnere opplever den som en snill og brukervennlig motor.

Vi, med mer MC-kilometer på samvittigheten, trives med den avstressende gangen og den livlige V-twin-karakteren. Vi gjentar det gjerne: -Suzukis 650-V-twin er en perle!

Suzuki 650 Gladius=

Suzuki 650 Gladius © Jon A. Lystad

Kjøreegenskaper 5

Sportslig sett, er det ikke mye å utsette på Gladius. Den er liten og lett, den stiller med presis fjæring og gode bremser. Når man jager som verst, briljerer den med en kjappstyrt presisjon som nærmer seg R-standard.

Uten at vi har sammenliknet direkte, fornemmer vi at Gladius har bedre fjæringspresisjon enn de nærmeste budsjettkonkurrentene.

Innstillinga er riktignok myk, men vi synes ikke det går ut over den sportslige presisjonen. På ensomme landeveier, krydret med krevende svinger, er Gladius en skikkelig gledesspreder!

Komfort 5

Få 650-kubikkere er mer lettkjørte enn Gladius. Den er liten, med lavt sete og fin blanse. Føreren sitter også svært nær styret med følelsen av å ha sykkelen i sin hule hånd.

Det er ingen illusjon. Man har full kontroll over den småvokste Suzukien. Dessverre har dette i noen grad gått ut over komforten. De små dimensjonene bidrar til at sykkelen føles litt puslete. Manglende kåpe sørger også for at vindpresset merkes godt.

Forholdsvis hard setepolstring gir også tresmak etter ikke alt for mange mil. Likevel vil vi hevde at Gladius har sine komfortkvaliteter.

Sittestillingen er avslappende og bekvem. Passasjeren har det bra, med føttene plantet på lavt plasserte fothvilere og nevene i godt grep rundt solide holdebøyler. Motoren har også krefter nok til den slags ekstrabelastning.

Tatt i betraktning at den fremstår som en minimalistisk roadster, med sporty attityde, synes vi at komforten holder mål.

Suzuki 650 Gladius=

Suzuki 650 Gladius © Jon A. Lystad

Suzuki 650 Gladius=

Suzuki 650 Gladius © Jon A. Lystad

Førermiljø 5

Bortsett fra at den føles veldig liten, er Gladius en trivelig motorsykkel. En lettkjørt og artig allrounder som gir kjøreglede i det daglige.

Speil og betjeningsorganer funker helt fint. Vibrasjonene er til å leve med. Vi opplever i det hele tatt Gladius som en dynamisk og leken sykkel som er med på det meste. I nærmiljøet er den en perle.

På tur har den riktignok sine fysiske og komfortmessige begrensninger, men det er ikke touring som er denne sykkelens primære arbeidsområde. Det er i nærmiljøet den funker best.

Følgelig er den heller ikke neddynget med utstyr. Men som den minimalistiske roadsteren den er, har den det som trengs.

Plass 4

Dette er ikke den optimale sykkelen for XXL-førere. Da bidrar den puslete fysikken til en følelse av å sitte trangt. Passasjeren derimot, har overraskende god plass.

Mulighetene for bagasjevesker finnes det også, dersom man vil begå den synd å ødelegge roadsterstilen. Kort sagt: På godt og vondt er Gladius en liten og bøllete roadster.

Kjøregleden er av det gode. Fysisk, funker den best for førere som ikke rager så høyt i været...

Suzuki 650 Gladius=

Suzuki 650 Gladius © Jon A. Lystad

Økonomi 4

I prisklassen mellom 100 og 120.000, stiller Gladius i konkurranse med mange, fine allroundere.

Prislappen på 119.900,- er ikke spesielt lav, men for den som er på jakt etter en snerten moromaskin med gode bruksegenskaper, er den et godt kjøp.

Når det gjelder utstyrsnivå og forbruk, plasserer den seg sånn midt på treet.

Suzuki 650 Gladius=

Suzuki 650 Gladius © Jon A. Lystad

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Suzuki
Pris 119900

Konklusjon

- Dette er greia for meg. Etter de første, innledende bakhjulsstuntene, var vår utskremte fotokjører rimelig begeistret.

Vi slutter oss til det, men vi lar ikke jubelen ta helt overhånd.

Skulle vi kjøpt en 650-roadster for våre egne, surt oppsparte midler, ville vi neppe valgt Gladius. I stedet hadde vi satset på Kawasaki ER-6N. Den er billigere, og like morsom - minst.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!