Testdata Suzuki GSF 650S Bandit

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,4 (5,7) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 5.000 omdr.
  • Testforbruk: 0,59 liter/mil

Komplette tekniske data i MC-katalogen

Kort sagt:

+ Motor

+ Fin førerplass

+ Balanserte kjøreegenskaper


- Høyfrekvente vibrasjoner på bestemt turtall

- Begrenset passasjerkomfort

Alle de japanske motorsykkelfabrikkene har en firesylindret mellomklassemodell på programmet. Suzukis kandidat heter Bandit. Navnet skjemmer ingen, kanskje bortsett fra sykkelen selv.

Tross moderat roadsterutseende, med synlig motor og halvkåpe, fremstår den som en storvokst allrounder. Faktisk virker den et par nummer større enn de roadsterinspirerte konkurrentene.

Utseendet lyver ikke. Sammenliknet med de småbøllete artsfrendene, opplever vi Bandit som en stor og velfungerende allrounder.

Motorytelse 5

Suzukis vannavkjølte rekkefirer har vært med i mange år. Sammenliknet med 600-konkurrentene, har den mer drag i bunn- og mellomregisteret.

Gassresponsen er også herlig. Når man gir gass, kvitterer den med vital og gla' spenst. Spensten suppleres av en presis og tettsteget girkasse som inspirerer til høy aktivitet med girfoten.

Selv om den ikke spruter på med ekstra hestekrefter på toppen, opplever vi sportslig fornøyelse når vi herjer med 650-banditten.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009=

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 © Jon A. Lystad

Motorkarakter 5

Suzukifireren er sterk og smidig. Så lenge man befinner seg under 5.000 omdreininger, går den også veldig mykt. Når turtellernåla passerer 5-tallet, dukker det imidlertid opp høyfrekvente vibrasjoner.

Til å begynne med er de moderate, men ettersom turtellernåla beveger seg oppover, tiltar de i styrke. Ved 6.000 omdreininger merkes de veldig godt.

Tross det, nøler vi ikke med å karakterisere 650-fireren som en brukervennlig motor. Fin girkasse, vital gassrespons og fint moment gjør den til en fornøyelse i det daglige. Var det ikke for vibrasjonene, ville vi gitt den en sekser.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009=

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 © Jon A. Lystad

Kjøreegenskaper 5

På svingete riksveier er 650 Bandit en ren fornøyelse. Den er lettstyrt, velbalansert og dønn nøytral. Selv om den virker stor, føles den overhodet ikke overvektig.

Oppå det hele, gjennomfører den lange svinger med ekstrem stabilitet. For å si det slik, går det ikke lang tid før man er innkjørt på Bandit. Selv om fjæringa er myk, er kjøreegenskapene trygge.

På svingete landeveier er den så harmonisk at man kan ta opp kampen med det aller meste. Bremsene er også bra. Det finnes selvsagt sykler med råere «ripere», men i mellomklassen holder Suzukiens ABS-bremser en grei standard.

Komfort 5

Sammenliknet med andre, halvnakne allroundere, er Bandit svært bekvem. Oppreist sittestilling og en avslappende ergonomi gjør Banditsetet til et fint sted å være. Kåpa beskytter bra og vindskjermen avgir en tilnærmet turbulensfri slippstrøm.

Myk fjæring, momentsterk motor og smidige byegenskaper underbygger det positive inntrykket. Dessverre har ikke passasjeren det like bra. Vedkommende har riktignok solide bøyler å holde seg fast i, men høyt plasserte fothvilere gjør at sittestillingen føles litt krampaktig. Når motorvibrasjonene dukker opp, forplantes de også til passasjerens fothvilere.

På 6.000 omdreininger, dirrer det godt under føttene til eksosrypa.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009=

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 © Jon A. Lystad

Førermiljø 5

Vi trives veldig godt bak Banditstyret. Den lettstyrte balansen, den anvendelige motorkarakteren og fornemmelsen av å kjøre en voksen sykkel, drar opp.

Dessverre ødelegger vibrasjonene noe, men Bandit er en trivelig sykkel. Faktisk en av klassens mest trivelige.

Plass 4

Føreren nyter en god og bekvem plass. Passasjeren derimot, opplever tilværelsen som trang.

Selv om Bandit er stor, med god plass til å montere nødvendig touringutrustning, tillegger vi passasjerens velvære så stor betydning at vi faller ned på en god firer.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009=

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 © Jon A. Lystad

Økonomi 5

En prislapp på drøyt 120.000 kan absolutt godkjennes. Spesielt tatt i betraktning at Bandit stiller med litt mer motor enn de nærmeste konkurrentene.

Vi opplevde riktignok et forbruk som var i overkant av det vi forventer av en 650, men vår Bandit var klin ny. Dessuten brukte vi den, som vanlig, ganske hardt.

Vi ser ikke bort fra at en innkjørt Bandit, som bilr utsatt for pen bruk, kan holde seg under halvliteren.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009=

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 © Jon A. Lystad

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Suzuki
Pris 124900

Konklusjon

Verden er full av fine mellomklassesykler. Bandit er én av dem. I konkurransen, faller den ikke igjennom på noe. På enkelte områder er den faktisk vel så god som den øvrige bunchen.

Vi skred til Bandit med moderate forventninger. En grei mellomklassefirer med greie egenskaper, tenkte vi. Vi tenkte rett, men vi hadde det mye triveligere enn vi hadde forventet. Dynamiske egenskaper og super balanse bidro til at vi opplevde Banditten som en særdeles trivelig motorsykkel.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!