Test Suzuki GSF 650S Bandit 2009-modell

Trivelig banditt

Bandit heter den. I våre øyne er det helt feil. Den er bare snill og god!

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009
Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 Foto: Jon A. Lystad
Sist oppdatert

Testdata Suzuki GSF 650S Bandit

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,4 (5,7) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 5.000 omdr.
  • Testforbruk: 0,59 liter/mil

Komplette tekniske data i MC-katalogen

Alle de japanske motorsykkelfabrikkene har en firesylindret mellomklassemodell på programmet. Suzukis kandidat heter Bandit. Navnet skjemmer ingen, kanskje bortsett fra sykkelen selv.

Tross moderat roadsterutseende, med synlig motor og halvkåpe, fremstår den som en storvokst allrounder. Faktisk virker den et par nummer større enn de roadsterinspirerte konkurrentene.

Utseendet lyver ikke. Sammenliknet med de småbøllete artsfrendene, opplever vi Bandit som en stor og velfungerende allrounder.

Motorytelse 5

Suzukis vannavkjølte rekkefirer har vært med i mange år. Sammenliknet med 600-konkurrentene, har den mer drag i bunn- og mellomregisteret.

Gassresponsen er også herlig. Når man gir gass, kvitterer den med vital og gla' spenst. Spensten suppleres av en presis og tettsteget girkasse som inspirerer til høy aktivitet med girfoten.

Selv om den ikke spruter på med ekstra hestekrefter på toppen, opplever vi sportslig fornøyelse når vi herjer med 650-banditten.

Motorkarakter 5

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009
Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 Foto: Jon A. Lystad

Suzukifireren er sterk og smidig. Så lenge man befinner seg under 5.000 omdreininger, går den også veldig mykt. Når turtellernåla passerer 5-tallet, dukker det imidlertid opp høyfrekvente vibrasjoner.

Til å begynne med er de moderate, men ettersom turtellernåla beveger seg oppover, tiltar de i styrke. Ved 6.000 omdreininger merkes de veldig godt.

Tross det, nøler vi ikke med å karakterisere 650-fireren som en brukervennlig motor. Fin girkasse, vital gassrespons og fint moment gjør den til en fornøyelse i det daglige. Var det ikke for vibrasjonene, ville vi gitt den en sekser.

Kjøreegenskaper 5

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009
Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 Foto: Jon A. Lystad

På svingete riksveier er 650 Bandit en ren fornøyelse. Den er lettstyrt, velbalansert og dønn nøytral. Selv om den virker stor, føles den overhodet ikke overvektig.

Oppå det hele, gjennomfører den lange svinger med ekstrem stabilitet. For å si det slik, går det ikke lang tid før man er innkjørt på Bandit. Selv om fjæringa er myk, er kjøreegenskapene trygge.

På svingete landeveier er den så harmonisk at man kan ta opp kampen med det aller meste. Bremsene er også bra. Det finnes selvsagt sykler med råere «ripere», men i mellomklassen holder Suzukiens ABS-bremser en grei standard.

Komfort 5

Sammenliknet med andre, halvnakne allroundere, er Bandit svært bekvem. Oppreist sittestilling og en avslappende ergonomi gjør Banditsetet til et fint sted å være. Kåpa beskytter bra og vindskjermen avgir en tilnærmet turbulensfri slippstrøm.

Myk fjæring, momentsterk motor og smidige byegenskaper underbygger det positive inntrykket. Dessverre har ikke passasjeren det like bra. Vedkommende har riktignok solide bøyler å holde seg fast i, men høyt plasserte fothvilere gjør at sittestillingen føles litt krampaktig. Når motorvibrasjonene dukker opp, forplantes de også til passasjerens fothvilere.

På 6.000 omdreininger, dirrer det godt under føttene til eksosrypa.

Førermiljø 5

Vi trives veldig godt bak Banditstyret. Den lettstyrte balansen, den anvendelige motorkarakteren og fornemmelsen av å kjøre en voksen sykkel, drar opp.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009
Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 Foto: Jon A. Lystad

Dessverre ødelegger vibrasjonene noe, men Bandit er en trivelig sykkel. Faktisk en av klassens mest trivelige.

Plass 4

Føreren nyter en god og bekvem plass. Passasjeren derimot, opplever tilværelsen som trang.

Selv om Bandit er stor, med god plass til å montere nødvendig touringutrustning, tillegger vi passasjerens velvære så stor betydning at vi faller ned på en god firer.

Økonomi 5

En prislapp på drøyt 120.000 kan absolutt godkjennes. Spesielt tatt i betraktning at Bandit stiller med litt mer motor enn de nærmeste konkurrentene.

Vi opplevde riktignok et forbruk som var i overkant av det vi forventer av en 650, men vår Bandit var klin ny. Dessuten brukte vi den, som vanlig, ganske hardt.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009
Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 Foto: Jon A. Lystad

Vi ser ikke bort fra at en innkjørt Bandit, som bilr utsatt for pen bruk, kan holde seg under halvliteren.

Suzuki GSF 650 S Bandit 2009
Suzuki GSF 650 S Bandit 2009 Foto: Jon A. Lystad

Denne saken ble første gang publisert 12/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også