Test BMW K1300R 2009-modell

Hi-tech streetfighter fra BMW

Fightere skal være små, lette, tøffe, sporty og sterke. BMW K 1300R er verken liten eller lett, men den er både sporty og sterk.

Sist oppdatert

Testdata BMW K1300R

Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,6 (3,7) sek.

Turtall 100 km/t 6. gir: 3.900 omdr.

Testforbruk: 0,59 liter/mil

Komplette tekniske data i MC-katalogen

Tilsynelatende forlot den tegnebrettet før den var ferdig. Med vag linjeføring og lykter som ser ut som de er «klasket» på, uten omtanke for estetikken, har den et utseende som ikke likner noe annet.

Sammenliknet med fightere flest, som fremstår som kåpeløse R-sykler, er K 1300R lang og tung. I forhold til de spartanske sportsnudistene, er den imidlertid svært velutstyrt. Velger du hele utstyrspakka, får du antispin, ABS-bremser, trykknappjustering av fjæringa og ikke minst «High-Performance»-giring.

Sistnevnte innebærer at du kan gire opp, uten clutch. Detaljen koster 3-4.000 kroner, men det er den verd. Vårt testeksemplar var nemlig utstyrt med slik giring. Etter å ha prøvd det, ville vi ikke vært det foruten!

Motorytelse 6

1300R er utstyrt med en vannavkjølt rekkefirer på 170 hester. Det er ikke krefter som får nakkehårene til å reise seg, men BMW har valgt en effektkarakter der motoren har draget på lavt og middels turtall.

Så lenge det ikke går ut over turtallsvilje og gassrespons, synes vi det er helt greit. 1300-motoren drar voldsomt, samtidig med at kreftene leveres med spontan vitalitet. Turtallsviljen er også bra.

Den evner å sparke forhjulet himmelhøyt til værs, bare man slår av antispinfunksjonen. Denne funksjonen måler nemlig hastigheten på for- og bakhjul, og bryter innsprøytningen når bakhjulet roterer raskere. Når forhjulet befinner seg i løse lufta, roterer det naturlig nok saktere enn bakhjulet¿

Hvorom allting er: 1300R-motoren har en karakter som innbyr til aktiv gassing, samtidig med at den er sterk over det hele. I kombinasjon med HP-giringa, formidler den sportslig fornøyelse som er fullt på høyde med 200-hesters R-verstinger.

Vi synes rett og slett at BMW-motoren er en perle. Den er så sterk og vital at man nærmest har fornemmelsen av å styre sykkelen med gassen. Etter å ha blitt dus med giringa, anser vi den som obligatorisk tilleggsutstyr. -Morsomt, er bare forordet!

Motorkarakter 5

Vi opplever 1300R-motoren som smidig og sterk. Mektig drag fra lavt og middels turtall og moment nok til passasjer og oppakning, bidrar til fin funksjonalitet i det daglige.

Selv om man merker lette vibrasjoner når man gir gass, vil vi heller ikke karakterisere den som ubehagelig. På andre K-motorer, har vi merket en markert «av-på»-effekt fra null til litt gass. Heller ikke 1300R-motoren er fri for fenomenet, men vi opplever det som moderat.

Når man girer med clutch, funker den helt greit. Vi har kjørt sykler med smidigere og mer lettjobbede girkasser, men BMW-kassa gir oss ingen grunn for å klage. Men når vi kutter ut clutchen og utnytter HP-mekanismen, kommer smilet. Den er mega når man kjører hardt. Til normal bruk, har den også noe for seg.

Vi liker K 1300-motoren, men kritiske som vi er, trekker vi litt for de antydningsvise vibrasjonene.

Kjøreegenskaper 5

Sammenliknet med andre sportsnudister, er K 1300R lang og tung. Tilsynelatende virker den heller ikke spesielt sporty. Når man etablerer seg på det faste setet, griper rundt det smale og lave styret, får man imidlertid et annet syn.

Bensintankens form, i kombinasjon med styrevinkel og fothvilerplassering, gir sportslig nærkontakt med sykkelen. Når man entrer svinger, er sportsfornemmelsen total.

Man sitter nær styret og føler at sykkelen er smekker og lettstyrt. Super stabilitet og fast fjæring, underbygger fornemmelsen. Den er vesentlig mer sporty enn det massive eksteriøret gir inntrykk av. Bremsene står i stil. De er hysterisk effektive. Ved tidligere anledninger, har vi ikke opplevd BMW's ABS-bremser som spesielt lettdoserte, men nå begynner det virkelig å bli bra.

Det som imponerer mest, er imidlertid den totale dynamikken. K 1300R reagerer kjapt og forutsigbart på all input fra førerplass. Vi opplever den som en særdeles underholdende sportsmaskin.

Komfort 5

Komfortmessig, lider nakne sykler under det faktum at de er nakne. Føreren frister en tilværelse, full av fartsvind. Når man befinner seg i sadelen på K 1300R, møter man imidlertid vinden ganske foroverlent.

Følgelig føler man ikke luftpresset som veldig trettende. Setet er imidlertid hardt og smalt. Vi merket tresmak allerede etter 10-12 mil. Sittestillingen er imidlertid bekvem. Når man er kjørt inn på den faste sadelen, ser vi ikke bort fra at man kan tilbringe mange ti-talls mil, før man blir mør i rumpa.

Stiller man dempingen i mykeste posisjon, er den veldig bekvem. Mye mer bekvem enn det som er normalen for sportslige nudistmaskiner. Størrelsen og vekten tatt i betraktning, er den også smidig i byen. Med litt mykere sadel, ville vi gitt den en sekser.

Førermiljø 5

Fornemmelsen av å sitte «i» sykkelen, med utsikt til klassiske instrumenter og følelsen av å ha 170 hester i sin hule hånd, er helt mega. Eller for å sitere en i testpanelet som la sin elsk på den oransje tyskeren:

- Dette er den herligste sykkelen jeg har kjørt! En klar favoritt! Når sant skal sies, er vi ikke uenig, vi andre heller. Selv om vi ville valgt noe annet hvis vi skulle kjøpt en kompromissløs fighter, stiller K 1300R med sportslige, og ikke minst emosjonelle egenskaper som får oss til å glise.

Plass 5

BMW har alltid vært gode på ergonomi. K 1300R lever opp til de tyske tradisjonene, men passasjeren opplever baksetet som hardt og smalt. Vi er imidlertid begeistret over BMW's tilpasning av betjeningsorganene.

Nå har de blinklysmekanisme, lik alle andre. Vi synes også at knapper og brytere er lettbetjente. Dessuten kan ingen slå BMW's bagasjeløsninger. Kort sagt: Det kan knapt bli bedre, men passasjeren blir mør i rumpa.

Økonomi 5

Med utstyr, koster den rundt en kvart million. For den prisen, får man en velutstyrt roadster som funker bedre enn det meste. Likevel er den dyr. Når man først svir av et så stort beløp på en sykkel, vil man gjerne ha enda bedre turkomfort.

Vil man oppleve pur fightermoro, kan man like gjerne velge japansk, italiensk eller britisk, og spare 70-80.000,-. Vil man ha komfort, fine allroundegenskaper og fornøyelige sportsegenskaper, velger man K 1300S. I hvert fall ville vi gjort det.

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også