Testdata BMW F800R

Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,2 (5,1) sek.

Turtall 100 km/t 6. gir: 4.000 omdr.

Testforbruk: 0,43 liter/mil

Komplette tekniske data i MC-katalogen

Kort sagt:

+ Stil

+ Ergonomi

+ Utseende


- Vibrasjoner

- Litt trang for store førere

I disse krisetider, er man gjerne økonomisk når man velger motorsykkel. Det har avstedkommet en vridning av salget mot prisgunstige allroundere. Tøffe og anvendelige sykler til litt over 100.000,-.

Alle de japanske fabrikkene stiller med kapable modeller med trendy stil. BMW vil også ha en bit av kaka. Med utgangspunkt i sin 800-kubikks twinmotor, har de utviklet en strippet roadster.

Den koster riktignok litt mer enn de japanske alternativene, men til gjengjeld har den mer kubikk. Dessuten er den utstyrt med ABS-bremser og varmehåndtak. Bensintanken, rettere sagt, det som likner på bensintank, er altså prydet av BMW-emblem, noe mange er villige til å betale litt ekstra for.

Den koster litt over 130.000 kroner. Spørsmålet er om den kan hamle opp med de orientalske allrounderne.

Motorytelse 5

800 kubikk, fordelt på to sylindre og et effektuttak på 87 hester. Det er, i enkle trekk, motorkarakteristikken for F 800R. Nesten 90 hester på en sykkel som ikke veier mer enn 177 kg, høres i utgangspunktet lovende ut. Imidlertid lever ikke prestasjonene helt opp til forventningene.

Motoren drar greit på alle turtall, men det er ikke snakk om ytelser som får nakkehårene til å reise seg. Faktisk synes vi enkelte av de japanske 650-twinnene er vel så pigge. Men motoren responderer fint på gassen og gir sykkelen prestasjoner som funker i det daglige.

Vil man provosere litt, har den også drag nok til å sparke opp forhjulet, men den skiller seg ikke ut i forhold til andre mellomklassetwins. Girkasse og kraftoverføring funker imidlertid så bra at vi faller ned på en litt svak femmer.

Motorkarakter 5

Siden lanseringen av motoren, har vi vært i nærkontakt med flere av BMW's 800-modeller. De har funket helt greit. Vi har heller ikke opplevd at de vibrerer spesielt mye, men 800R-motoren er et unntak. Ved pluss/minus 6.000 omdreininger, er vibrasjonene så markerte at vi nesten vil definere dem som plagsomme.

Vibrasjonene merkes først og fremst i tank og fothvilere og de dukker opp allerede ved 100 km/t på høygir. Vi merker også antydning til innsprøytningsnøling fra null til litt gass.

Det er ikke mye, men det merkes. Tross det, opplever vi F 800R-motoren som veldig smidig. Den er imøtekommende i byen, og den har moment nok til å takle passasjer. Girkassa er presis og lettbetjent. Likevel bidrar vibrasjonene til at vi ikke hiver hjelmene i været av begeistring.

Kjøreegenskaper 5

Sportslig sett, er alt bare moro. For det første, har BMW skapt en førerplass som gir veldig fin nærkontakt med sykkelen. Dessuten er kjøreegenskapene sikre.

F 800R preges av sportslig styrevillighet og harmonisk atferd som gjør at man raskt blir dus. I den grad vi skal benytte et forslitt uttrykk som kjøreglede, nøler vi ikke med å definere F 800R som en morsom sportsmaskin. Inntrykket underbygges av lettdoserte ABS-bremser og følelsen av å kjøre en dynamisk motorsykkel.

Komfort 5

Tatt i betraktning at det er en naken sykkel, med de konsekvenser det har for vindbeskyttelsen, er F 800R veldig bekvem. Når man etablerer seg på det lave setet, føles imidlertid sittestillingen litt pussig. Man sitter nemlig med oppreist overkropp, mens man plasserer føttene på svært høye fothvilere.

Den skarpe knevinkelen føles umiddelbart litt ubekvem, men inntrykket erstattes snart av sporty velvære. Passasjeren har heller ingen grunn for å klage. Lavt plasserte fothvilere, solide holdebøyler og bekvemt baksete, gjør F 800R til en fin passasjersykkel.

Ytelser og kjøreegenskaper påvirkes heller ikke mye av den slags ekstralast. I byen er den også helt mega. Den er smidig og leken som en supermotard. Kort sagt: Den er naken og lett og den funker veldig fint til det meste.

Førermiljø 5

Hadde det ikke vært for motorvibrasjonene, ville den fått toppscore. F 800R er nemlig en underholdende motorsykkel. Den er smidig og smekker. Den føles dynamisk og imøtekommende.

Den har ytelser og kjøreegenskaper som gjør at man gjerne kjører aktivt. Rent personlig, liker vi også utsikten til de mekaniske instrumentene. I disse digitale tider, er det trivelig å feste blikket på de høyt plasserte "k lokkene". Speil og betjeningsorganer er også av god BMW-standard, hvilket vil si veldig bra.

Plass 5

God plass, gjennomtenkte bagasjeløsninger og standardmontert bagasjebrett. BMW har alltid hatt omtanke for dem som befinner seg i sadelen.

Vi ser imidlertid ikke bort fra at førere av XL-størrelse vil synes at fothvilerne er i høyeste laget. Vi, som føler sportslig velvære med bøyde knær, har det imidlertid veldig fint, men det er ikke til å komme fra at knevinkelen er skarp.

Økonomi 5

En fullverdig 800-BMW til en pris som kan konkurrere med de japanske 600-bestselgerne, fortoner seg unektelig som et godt tilbud. Det faktum at BMW holder seg godt i pris, er også noe som trekker opp. Et forbruk på godt under halvliteren, er heller ikke å forakte. Kort sagt: F 800R er en attraktiv sykkel til en attraktiv pris, men her til lands har ikke BMW's 800-serie fått kjøperne til å gå bananas. Følgelig setter vi et lite spørsmålstegn ved hvor lettsolgt den er, den dagen man vil bytte til noe større.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 131800

Konklusjon

Vi liker nakne roadstere. Vi liker også to-sylindrede motorer. Lette og morsomme sykler, som funker fint i det daglige, er også kompatible med vår smak.

800 kubikk og nesten 90 hester inngir større forventninger enn det F 800R er i stand til å oppfylle. Vibrasjonene er også et tilbakevendende irritasjonsmoment. Vi har sansen, men vi holder litt igjen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!