What a way to go:

Dette er flopp med stil

Buell Blast 2010-modell er det mest spektakulære minnesmerket vi har sett over en mindre vellykket ide.

ET HØYERE NIVÅ: Tenker du noen gang på hva som vil skje når du dør? Blast 2010 levereres som signerte eksemplarer av Erik Buell.
ET HØYERE NIVÅ: Tenker du noen gang på hva som vil skje når du dør? Blast 2010 levereres som signerte eksemplarer av Erik Buell. Foto: Buell
Sist oppdatert
SLIK VAR DEN: Buell Blast tidligere.
SLIK VAR DEN: Buell Blast tidligere. Foto: Buell
SLIK BLE DEN: Buell Blast årgang 2010.
SLIK BLE DEN: Buell Blast årgang 2010. Foto: Buell

Har du noen gang lurt på hvor det blir av alle de motorsyklene - og bilene - som du husker fra da de ble introdusert, men som du siden liksom ikke har sett noe til?

Les også: Slakt av iPOD shuffle

Alle husker selvsagt vinnerne og ikonene. Som Honda VFR, Harley Electra, BMW GS. Dette er sykler som ble lansert for flere tiår siden, men som fortsatt selger og selger, og i stadig nye opplag.

Men så har man jo de virkelige floppene. De syklene - og bilene - som blir lansert med brask og bram. Og som ingen deretter gidder å kjøpe. La oss bruke en bil som eksempel denne gang: Volkswagen Phaeton. Når så du en sist?

Les om bilflausene her.

Er dette tidenes beklagelse?

Likevel tipper vi at du neppe kan huske sist en produsent da reiste seg og sa til forsamlingen:

"Ok folkens. Vi tar pointet. Vi gjorde vårt beste, men vi skjønner nå at dette ikke er noe å ha. Vi trekker det fra markedet". Vi husker det i hvert fall ikke.

Det er likevel det den legendariske gründeren av MC-merket Buell (som nå eies av Harley-Davidson) nå har gjort.

Og Erik Buell har med prosjektet Blast 2010 laget den meste gjennomførte, elegante og morsomme beklagelsen vi kan huske å ha sett uansett bransje.

Halv Buell, null suksess

Blast ble lansert ved årtusenskiftet, som en "halv" Buell, med en sylinder og lav sittestilling. Det skulle være en en sykkel en hvilken som helst begynner kunne sette seg på og føle var trygg og sikker å kjøre.

Sykkelen kom aldri til Europa, i hvert fall ikke i antall verdt å snakke om. Den ble heller ingen suksess i USA.

Derfor tok Erik Buell skikkelig grep om 2010-modellen: - Gjennom en innovativ metode, kalt knusing, har vi lansert en begrenset serie Blast 2010.

Sjekk den ut her

EN ODE: The Buell Blast was a cute little motorcycle. It just never made much of a sportbike. But, as luck would have it, it makes a killer ottoman. Or end table. Or art piece. Through an innovative process known as crushing, we¿ve turned a limited number of Blasts into colorful metal cubes, each numbered and signed by Erik Buell himself.
EN ODE: The Buell Blast was a cute little motorcycle. It just never made much of a sportbike. But, as luck would have it, it makes a killer ottoman. Or end table. Or art piece. Through an innovative process known as crushing, we¿ve turned a limited number of Blasts into colorful metal cubes, each numbered and signed by Erik Buell himself. Foto: Buell

Denne saken ble første gang publisert 04/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også