Can Am Spyder

Motor: V2, 998 ccm

Ytelse, hk, o/min: 106 v/6400

Dreiemoment, Nm, o/min: 104 v/6250

Drivstoff: Bensin

Egenvekt, kg u/fører: 350 kg

Totalvekt, kg: 540

Tilhengervekt, kg: -

LxBxH mm: 2667X1506X-

Bagasjerom, liter: 44

Forbruk l/mil, blandet: -

CO2-utslipp, g/km: -

0-100 km/t, sek: -

Toppfart, km/t: -

Dekkdimensjon: 165/65R14 foran og 225/15R15 bak

Pris: 208.900,-

Can Am Spyder dukket opp i forfjor høst, sammen med en strøm av forskjellige trehjulinger der selv Norge er representert med Brudelitech Leanster .

Drøyt 100 hester sterke og bare litt over 200.000 kroner billige Spyder er imidlertid den eneste av alle trehjulingene som for alvor er markedsført og leveringsklar til publikum.

Les om: Motorsykkelbilen

Det betyr samtidig at det er senest i år Can Am bør ta inn igjen markedskostnadene ved å selge kjøretøyet i større volumer. Noe den burde kunne ha postensial for når man vet at Spyder kan kjøres på helt vanlig bilsertifikat

Likevel, det er tydelig at mange fortsatt er som oss - nysgjerrige, men småskeptiske. I fjor ble det i følge OFV registrert 29 Spydere, mens det hittil i år er regsirtert 18 stykker.

Så hva er nå denne hybriden egentlig??? Bli med på en liten kjøretur.

Litt shakey

Vi er på E6 motorvei nordover fra Oslo. Rundt mc-hjelmen min bruser en velkjent, fri luftsstrøm. Jeg sitter overskrevs i en velpolstret sal, med girpedal ved venstre fot og bremsepedal ved høyre fot.

Can Am Spyder=

FEELING: Rett fram føles Spyder langt på vei som en motorsykkel. © Øyvind Jakobsen

Hendene griper rundt et alminnelig mc-styre, med klutsjhendel på venstre side og gasshåndak på høyre. Akkurat som vanlig motorsykkel altså - bortsett fra at Spyder ikke har bremsehåndtak på styret.

Noe er imidlertid svært anderledes. For mot normalt tviholder jeg i styret i bare 90 km/t mens campingvogner og bobiler suser forbi meg i venstrefeltet. Hva er galt?

Les også: MC med tre hjul i rekke

Problemet er at to hjul i front med smalere sporvidde enn en vanlig personbil ikke er veldig glad i å forholde seg til ferdig innkjørte hjulspor. Og med et styre i stedet for et ratt, må nødvendigvis styreoverføringen bli et godt hakk mer direkte enn i en vanlig bil. I starten føles det nervøst og utrygt.

Riktignok er det ikke fullt så direkte og nervøst som man gjerne opplever veiregistrerte ATVer, for det er en viss utveksling og servohjelp i styringen.

Likevel er det nervøst nok til at man, selv etter flere timers tilvenning, fortsatt sitter med ganske spente armmuskler når hastigheten stiger eller asfalten er ujevn.

Nettopp det er Spyders største svakhet: Det er intet spesielt komfortabel cruise- eller turkjøretøy. Ikke for føreren i hvert fall. Og da faller strengt tatt store deler av salgspotensialet bort, i det minste i det turglade norske markedet.

Can Am Spyder Can Am Spyder=

TØFT DESIGN: Og god instrumentering. God komfort til korte turer, til lengre turer anbefales høyere vindskjerm. © Haakon Førde

Mye grom elektronikk

Det som imidlertid imponerer med Spyder er et helt alafabet av trebokstavers hjelpeelektronikk som skal holder kjøretøyet på veien. Riktignok standard utstyr på mange biler, men ganske unikt hvis man tenker seg Spyder som en motorsykkelvariant.

Se video: Kan dette være lovlig?

ABS-bremser har den selvsagt, mens VSS er forkortelse for et stabiltetssystem (som vi gjerne kjenner som ESP eller antiskrens). Så har den SCS, som er annet stabilitetssystem som skal forhindre velting. Og så har den TCS, bedre kjent som tractioncontroll, eller antispinn.

Ingen av disse hjelpemidlene kan du skru av eller på selv. Sykkelen er derfor ikke så leken på grusvei eller glatt føre som mange kanskje forestiller seg. Da griper elektronikken inn og bremser moroa.

Til min glede oppdaget jeg imidlertid at denen antispinnfunsjonen faktisk er ganske "intelligent". For så lenge du kjører rett fram kan du spinne så langt du vil... Eller har råd til.

Les også: Drømmebolig for motorsyklister

Can Am Spyder=

LEAN INN: Skal du forsere svinger med litt tempo, bør du være forberedt på å bruke både kroppens vekt og muskler. © Øyvind Jakobsen

Herlig mc-motor

Å spinne bakhjulet gjør man gjerne når man har blitt venn med den fine Rotax-motoren. Motoren er kjent fra blant annet Aprilia tusenkubikkere, men i dette tilfellet er motoren strupet til 106 hester (det er antagelig franskmennene som har skylden for det).

Men selv om den er strupet, er karakteren fortsatt skikkelig fin. Moderat sterk i nedre turtallregister og skikkelig livlig fra 7000 til 9-10.000 omdreininger. Med kun 350 kilo vekt å dra på, akser Spyder nesten som en kraftig motorsykkel.

Og da begynner det å bli moro å kjøre. Og det fortsetter å være moro å kjøre, spesielt på smale svingete veier du har for deg selv.

Test deg selv: MC-teoriprøven på nett

Når du får bevegelsene inn i kroppen, og ikke lenger er redd for at sykkelen skal velte, er Spyder en doning som trives bedre desto hardere du går på gjennom svingene. Til et visst punkt.

For den er absolutt ikke glad i høy inngangshastighet og bremsing i sving. Men bremser du før svingen og kan gå på gassen gjennom hele svingen, da er du nesten i svinghimmelen.

Riktignok med hele kroppen plassert på innsiden av kjøretøyet, men slik turning er god trim.

Can Am Spyder Can Am Spyder=

MØRK OG MYSTISK: Det kan man ikke ta fra Spyder - den vekker oppsikt! © Haakon Førde

Lav komforthastighet

Perfekt et det likevel ikke. Den kontante styringen er så var og muskelkrevende at det i prinsippet ikke er forsvarlig å gå inn i trange passasjer uten at du ser linjen ut av svingen. Ei heller ønsker du å møte motgående kjøretøy uten god sideveis margin.

For om Spyder kanskje kan kalles presis på en gocart bane, så er den i praksis ikke presis på vanlig landevei. Du trenger marginer og en sindig kjørestil.

På min vanlige testløype på Romerike, veier jeg til ukentlig kjører med både bil og motorsykkel, kunne jeg slå fast at komforthastigheten for Spyder faktisk er lavere en for både bil og mc. Og da begynner strengt tatt kjøretøyets faktiske bruksfordeler å skrupme inn ganske kraftig.

For selv om Spyder kan utstyres med komfortutstyr som vindskjerm og bagasjesystemer langt ut over det en vanlig motorsykkel har plass til - den kommer også med automatgir som gjøre den enda enklere å kjøre - så blir den ingen langdistansemaskin.

Til det er den for slitsom å kjøre både i lave og høye hastigheter. Og så lenge Spyder heller ikke er noen utfordrer til sportlig kjøring på svingete veier...

© Haakon Førde

Frihetsfølelse og akselerasjon

Det man ikke kan ta fra Spyder er et oppsyn som vekker oppsikt. Trehjulingen er riktig så barsk. Og med kombinasjonen lav vekt og sterk motor akselerere den også ganske barskt.

Riktignok kan du innvende at du får en fin ny Fiesta til drøyt 200.000 kroner - men du får ikke en Fiesta som gjør null til hundre på rundt fem sekunder.

Ute på livets glade landevei sitter du også fritt og fint som på en motorsykkel, i en langt mer luftig og spennende kjøresituasjon enn i for eksempel en cabriolet.

Problemet er og forblir a - kjørekomforten. Og b - mangelen på konkurrenter.

Hadde Spyder vært et kjøretøy man kunne kjøre langt med uten å bli sliten. Eller vært en sportslig maskin man med glede og stolhet kunne oppsøke svingete veier med.

Eller om man i det minste kunnet sammenliknet den med en konkurrent og slått fast at den var bedre. Men nei. Spyder er per i dag alene på markedet i sitt segment. Det er det nok en grunn til.

Can Am Spyder Can Am Spyder=

TJAAA: Litt bil, litt motorsykkel - den er vel omtrent som en snøscooter å kjøre da? © Haakon Førde

Snøscooter på hjul

Det var gutta på Hauger gård i Maridalen, der jeg tilfeldigvis stoppet for å ta noen bilder, som uten videre omsvøp og med sylskarp presisjon definerte Spyder:

- Den må jo kjøre som en snøscooter på hjul!

Les også alle våre:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!