mc bremsing miniguide=

På r****a for mc-bransjen i år. © Arkiv

Over halvparten av årets salg av motorsykler er tadisjonelt unnagjort i god tid før sommeren setter inn. Med andre ord kan vi allerede nå slå fast at 2009 blir et horribelt år for mc-bransjen.

Men sjekk MC-katalogen her!

Forsinket krisebølge

Og det er ikke så innlysende som man skulle tro. Da finanskrisen slo innover landet i fjor høst, var mc-salget 2008 for lengst avsluttet, og krisen fikk således lite innvirking i mc-regnskapene.

Selv så sent som på mc-messen i mars i år kom det optimistiske signaler fra bransjens store aktører. Men det skulle altså ikke vare.

Mens det i 2008 ble solgt 3900 tunge motorsykler, er det nemlig grunn til å tro at årets tall ender ned mot 2900. Foreløpig er fasiten for bransjen som helhet ned 25,6 prosent.

Hva er galt med scooteren?

Harley og Suzuki utfor stupet

Det er fjorårets vinnermerker Suzuki og Harley-Davidson som får kjenne krisen hardest, med en nedgang på hhv 47,5 og 41,0 prosent.

I motsatt ende av skalaen finner vi Yamaha og BMW som bare går ned en liten håndfull prosent, hhv. 4,1 og 1,7 prosent.

Dermed troner Yamaha i øyeblikket øverst på tabellen, mens BMW har gått forbi både Honda og Suzuki på tredjeplass.

Sølvplassen er det fortsatt Harley som beholder, tross den kraftige nedgangen. Mye av det kan de takket sin minste modell for Sportster 883 , som har solgt svært godt.

Fornuftige sykler øker mest

For generelt er det "snille" og fornuftige sykler som Yamaha FZ6, BMW F800 GS med flere som viser best tendens i salget når vi ser på prosentendring fra i fjor.

Likevel selger tradisjonelle storslagere som Suzuki GSX-R600 og BMW R1200GS godt, mens Yamaha R1 sålangt er vinner av 1000 cc supersportskampen hittil i år.

Moped og lett mc mindre rammet

Salget av 50 cc og 125 cc er ikke like sentrert rundt en kort periode av året som tung mc, og de har heller ikke fullt så dramatiske nedgangstall.

Men hhv. 7 prosent og 19 prosent merkes nok likevel av mange forhandlere.

Topp 10 tung mc

Her er topp 10 mc-merker (tung mc) per 1. juni 2009, med merke og markedsandel i prosent. Kilde OFV.

1. Yamaha 15.7

2. Harley-Davidson 14.0

3. BMW 12.8

4. Suzuki 12.1

5. Honda 11.0

6. Kawasaki 8.3

7. KTM 4.4

8. Kewet Buddy 4.2

9. Triumph 3.0

9. Ducati 3.0

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!