Testmålinger ER-6N 2009

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,2 (5,3) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.600 omdr.
  • Testforbruk: 0,62 liter/mil

Klikk for tekniske data

Kort sagt:

+ Ergonomi

+ Motor

+ Pris


- Langturkomfort

Da vi sommeren 2005 testet førsteutgaven av Kawasaki ER-6N, konkluderte vi med at dette måtte bli en bestselger.

Les test av forrige modell her.

Tøft utseende, bra drag, fine egenskaper og ikke minst lav pris. Vi hadde rett, men vi tok også feil. Den ble en suksess på kontinentet, men ikke her. Vi har ingen god forklaring på hvorfor.

I 2009 er Kawasaki ute med en ny og oppdatert utgave. Den er bedre på det meste og minst like morsom. Når folk får opp øynene for den, bør den ha enormt potensial i markedet.

Motorytelse 6

ER-motoren er en perle. Draget i mellomregisteret er herlig. Twinmotoren leverer et saftig moment, akkompagnert av en avstressende gange som skaper trivsel.

Selv om den ikke er fullt så ivrig på turtall som enkelte andre 650-twins, leverer den draget med en frisk spontanitet som gjør at det er morsomt å bruke gassen. På førstegir har den ingen problemer med å lage høye forhjulsløft.

Forbikjøringer gjennomføres effektivt, uten stressende nedgiringer. Presis og tettsteget girkasse bidrar til at man gjerne bruker gir og gass, dersom man blir tatt av den sportslige lekelysten.

Motorkarakter5

Vi vet at det finnes motorsyklister som liker vibrasjonsfrie firere aller best. Likevel karakteriserer vi ER-motoren som en perle, også bruksmessig sett.

Når man gir gass, merker man selvsagt vibrasjonene, men de er ikke plagsomme. Snarere opplever vi dem som en bidragsyter til at ER føles avslappende i jevn fart. Draget i bunn og mellomregisteret er enormt.

Selv om den fordrer litt turtall før den er over hakkestadiet, opplever vi parallelltwinnen som særdeles imøtekommende.

Kawasaki ER6N 2009 test=

Kawasaki ER6N 2009 test © Jon A. Lystad

Kjøreegenskaper 5

ER-6N er fin på veien. For det første, er den forutsigbar og nydelig balansert. Den er ganske lettstyrt, uten at det på noen måte går ut over stabiliteten.

Vi har opplevd mer presis fjæring, men den behandler underlaget med grei følsomhet. Vårt testeksemplar var også utstyrt med ABS-bremser. Vi opplevde dem som effektfulle og lettdoserte. Selvsagt mangler det litt på at de "riper" like effektivt som radialmonterte R-kalippere, men de holder en standard som trygt kan defineres som bra i denne klassen.

Riktig bremseteknikk redder liv

Sportslig sett, overgår ER de forventninger vi stiller til en så billig sykkel.

Komfort 5

Bekvem ergonomi, med høyt styre og komfortabelt sete, bidrar til at ER er et blivende sted. Selv om man sitter med skarp knevinkel, gir sittestillingen veldig god nærkontakt med sykkelen.

Bekvem polstring og solide holdebøyler sørger for at heller ikke passasjerer har noen grunn for å klage. Motorens velvillige moment bidrar også i stor grad til at passasjerkjøring blir avstressende.

Den lave setehøyden og den oppreiste sittestillingen gjør at den føles lekende lettkjørt. Følgelig funker den utmerket som urbant befordringsmiddel. Det eneste som trekker ned, komfortmessig sett, er mangelen på vindbeskyttelse.

Kawasaki ER6N 2009 test=

Kawasaki ER6N 2009 test © Jon A. Lystad

Førermiljø 6

Vertikalt posisjonert turteller og speedometer faller ikke helt i vår smak. For det første hadde vi ønsket oss en mekanisk turteller og digitalt speedometer.

Dessuten synes vi instrumenteringen er litt puslete. Den står ikke helt i stil med sykkelens øvrige estetikk. Likevel trives vi veldig godt bak ER-styret. Nydelig sittestilling, herlig motor og letthåndterlige egenskaper gjør ER-6N til et herlig sted å tilbringe milene.

V-Strom - en annen perfekt 650-kubikker

Plass 5

ER-6N er ingen stor sykkel. Den lave setehøyden og de høyt plasserte fothvilerne kan også føre til at enkelte føler den som litt trang. Likevel er plassen, både for fører og passasjer, god nok til at begge har det bra.

Den bukplasserte eksospotta bidrar til at det er lett å montere vesker og bagasjebærer. Men da blir estetikken skadelidende. Den smekre Kawasakien blir definitivt ikke penere med den slags utrustning.

Økonomi 5

Under 110.000,- for en så trivelig sykkel er rett og slett billig. Selv om andre sykler i samme prisklasse kan fortone seg som like gode kjøp, byr ER på kjøreglede som få andre kan oppvise maken til. Det eneste vi dveler ved, er forbruket.

Det er noe i overkant av det vi er vant med, men det skal sies at vi ble inspirert til hard bruk av gassen. Det gjør seg helt sikkert utslag i forbruket¿

Kawasaki ER6N 2009 test=

Kawasaki ER6N 2009 test © Jon A. Lystad

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Kawasaki
Pris 107990

Konklusjon

Vi liker ER-6N. Allerede den første utgaven havnet høyt på vår favorittliste. Vi likte stilen, egenskapene og motoren. Vi hadde det i det hele tatt veldig trivelig.

Nå er alt blitt enda bedre, uten at prisen er særlig høyere.

Skulle vi kjøpt en allrounder som vi måtte leve med noen sesonger, hadde vi gjerne valgt ER-6N. Selv om det finnes kapable konkurrenter som ikke koster mer, opplever vi ER som en underholdende allrounder som fikser alt.

Sjekk MC-KATALOGEN for alle 2009-modeller

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!