De første fine vårdagene med tørre veier, varme i solen - og plutselige går det mange tusen watt gjennom enhver motorsykkelskrott. Oioioi!

Men du skal ikke kjøre mange milene før kulden likevel sniker seg inn bak snippen. Her er noen grunnleggende tips for å nyte vårsola i maks komfort.

Testet: Kjøredresser fra 20 minus til 40 pluss

mc kjøreklær=

PLUTSELIG: Skyene trekker over, det uvær i vente.

Ull er in, bomull bannlyst

Ull er uovertruffent som mc-undertøy fordi det holder varmen også når det er fuktig.

Som motorsyklist er du utsatt først for mye varme, og dermed svette, og deretter for lang tid med lav aktivitet i kulde. Ull takler dette bedre enn teknisk undertøy. Sistnevnte er beregnet for konstant fysisk aktivitet.

All form for bomullsundertøy, inkludert truser og sokker, er en garanti for vårforkjølelse.

Se video: Slik velger du hjelm

Lag på lag

Som med annen utendørsaktivitet er lag-på-lag-prinsippet best. Fordi det isolerer bedre med flere luftlag, og fordi det gjør det enklere å regulere når temperaturen endrer seg.

Gjør deg selv den tjenesten det er å stoppe for å regulere når det blir for varmt eller kaldt - det gir deg tifold igjen i kjøreglede. Selv er vi blitt svært glade i tynne fleeceplagg som det optimale mellomplagget.

Tursykler? 33 sykler over 1500 ccm

mc kjøreklær=

TIDEN ER KNAPP: Du kaster deg i salen og raser avgårde.

Vindtette ytre

Ære være skinndressen, men corduradress med goretex er det eneste saliggjørende, takket være den vindtette goretex-membranen. (OK, det finnes selvsagt skinndresser med vind/bvanntett membran også).

Har du kun skinndress og litt trangt med penger, er det imidlertid et rimelig alternativ å investere i en hel regndress.

Bruk den utenpå skinndressen selv på solskinnsdager. Det ser kanskje litt corny ut, men komforten du oppnår er vel verdt det. Prinsippet omfatter også støvlene; vanntette overtrekk gjør underverker for temperaturen.

Prøv også: Elektriske varmeklær

Det aller viktigste: Glipene

Hvorfor kommer likevel kulda så stille snikende? Fordi de aller fleste undervurdere det viktigste - verdien av å sikre vindtett overgang mellom hjelm og krage, mellom erme og hansker, og mellom buksebein og støvel.

Hals. En effektiv løsning er god gammeldags eplevarmer, men det kan være litt plundrete med briller. En annen god kombinasjon er fleece balaklava og i tillegg en hals av et vindtett materiale.

Ermer. Det mest effektive er normalt å trekke ermene over hanskene og bruke strammingen i ermet til å sikre at det ikke trekker vind inn over håndleddet. Alternativ er styremoffer. Ser litt teit ut, men det er ultraeffektiv.

Buksebein. Mange mc-bukser har for dårlig mulighet for stramming rundt støvlene, og her kommer kulden snikende. Sy om nødvendig på ekstra borrelåser eller trykknapper, og stram til. Eller bruk regntrekkene over støvlene selv på solskinnsdager - de holder fartsvinden ute og varmen inne.

Godt turtips: Fantastiske Atlanterhavsveien

mc kjøreklær=

MEN IKKE SØREN: Du rekker ikke hjem før det braker løs. Du blir våt, iskald og lei - tenk om du hadde lest våre tips først.

Et par siste småtips

Er du på langtur, men har problemer med å holde varmen, så finn et sted hvor du kan skrelle av deg alle klærne og ta dem på igjen. Bensinstasjontoaletter er mye brukt. Benytt gjerne anledningen til å kjøpe deg et par nye sokker å bytte på - selv ullsokker blir klamme og våte etter en lang dag.

Resten av turen hjem senker du hastigheten med 10 eller 20 km/t.

"Windchill-faktoren" er for motorsyklister så kraftig at dette har følbar effekt.

God tur!

haakon.forde@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!