Så har Honda sluppet sin første 2010-modell. En sykkel vi må se langt etter på våre breddegrader- foreløpig. Fury er en helt ny chopper, forbeholdt det amerikanske markedet.

Blogg: Tre kjappe i New York

Fury representerer et brudd med den svulstige nostalgistilen som til nå har vært normen i japansk cruiserproduksjon. Her er det lang gaffel og slanke chopperlinjer som gjelder.

Se også: 33 cruisere over 1500 cc

Kardangdrift og 1312 cc

Honda har også valgt å utstyre den med kardangdrift, noe som heller ikke er helt vanlig på cruisere.

Motoren, en 1312-kubikks V-twin, er en gammel kjenning. Gjennom årene har den hatt tilhold i flere Hondacruisere, deriblant VTX 1300.

Med monumentale sylindre, toppet av forkrommede deksler, sklir den vakkert inn i bildet av en slank cruiser.

Tynn foran, bred bak

For virkelig å distansere seg fra den rådende pondusstilen, har Honda valgt å utstyre Fury med et tynt 21-tommers forhjul som står i skarp kontrast til det fete 200-dekket som fyller bakskjermen.

Dessuten er sykkelen lang, med en akselavstand på 1809 millimeter. Det gjør i følge Honda selv Fury til den lengste de har laget.

For tiden er Fury på USA-turne - se video.

Les også:

Honda i Klikk MC-katalogen 2009

Honda testet av Klikk MC

Honda V4-revolution i video

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!