MC-drømmer og drømme-MCer er i ferd med å fylle rubrikkmarkedet fram mot sesongstart.

Men hvor mye er det rimelig at en lite brukt sykkel fra i fjor skal falle i pris? Denne uken ser vi på dyre, nesten nye sykler.

Les også: Billige bruktkupp

Det første året er verdifallet størst

Normalt prisfall for motorsykler på det norske markedet følger en relativt forutsigbar kurve:

Det første året er fallet 10-20 prosent (avhengig av modell og merke). Deretter faller prisen i snitt 10 prosent de neste 6-8 årene, før sykkelen mot slutten av sin livssyklus ikke taper seg mer enn rundt 5 prosent i året.

I en slik setting høres 80 000 kroner i prisfall fra et år til det neste brutalt ut. Du kan jo få en grei, splitter ny sykkel for den summen alene!

desmosedici mc=

SOLGT: Denne 08-modell Desmosedicien ligger i skrivende stund ute, men er solgt. Selger fikk prislangende 550 000 kroner i forrige uke.

Ned fra 630 000 kroner

Ducati-forhandler Løvaas i Holmestrand har nemlig den siste måneden annonsert en skikkelig drømmesykkel for salg - en Ducati Desmosedici 08-modell. Nypris i 2008 var 630 000 kroner. Prisforlangende for den ett år gamle sykkelen, nå kjørt 4500 km, er 550 000 kroner.

Sykkelen, som først ble vist sommeren 2006 og med første leveringer seint 2007, er en replica av Ducatis Moto-GP-racere. Desmosedici yter over 200 hester med racinganlegg. Den er dessuten bygd i høyst begrenset serie, der man i prinsippet var påkrevd å ha vært eier av Ducatis racere fra før for å komme i kjøpsbetrakting.

Det er med andre ord en relativt eksklusiv sykkel. Totalt ble det bygget 1500 stykker, 11 er tatt inn til Norge.

Se også: Du kan reklamere på bruktkjøpet i to eller fem år etter kjøpet.

Eksklusiv sykkel, hva betyr det?

For denne Desmosedicien betyr 80 000 kroner i prisavslag egentlig ikke mer enn 12,5 prosent.

- Er ikke det strengt tatt lite for en sykkel hvor selve kjøpsopplevelsen har vært en så stor del av totalopplevelsen?

- Tja, vi fikk da prisforlangende for den, forteller Trond Haugestad hos Løvaas. For sykkelen er solgt, han har bare ikke rukket å ta den av plakaten enda.

Prisfallet varierer

Ducati er blant de tre merkene som på generell basis holder lavest prisfall som ettåringer, og utpeker seg spesielt på sportsfronten. Også Harley-Davidson og BMW holder seg bra.

Merk imidlertid at det også skiller mellom typer og modeller. Dyre "voksensykler" - les touringmodeller - holder seg godt uansett merke. Av litt eldre bruktsykler har en god del custommodeller en merkverdig tendens til å holde forholdsmessig høy pris.

desmosedici mc=

SYNDIG BLIKK: Alle og enhver kan bli samler av slike former.

Sportssykler faller kraftigst

Her er noen eksempler på 08-modeller (prisfallet måles mot årets nypris, også sykler som er kommet i ny og sterkere utgave):

Merk at det likevel er en del litt uvanlige faktorer som spiller inn i 2009. Nyprisene stiger nemlig generelt kraftigere enn på mange år, grunnet ugunstige valutakurser.

Dette betyr paradoksalt nok at også bruktprisene nyter godt av valutaen, ettersom betalingsviljen på en nyere brukt sykkel er så tett knyttet mot nyprisen på årets modell.

desmosedici mc=

RACINGDEKOR: Desmosedici har blitt levert i ensfarget rødt, samt med den etter forholdene diskrete hvite racingdekoren.

Vinn-vinn-sesong?

Dermed går vi altså mot en sesong der mc-selgere får en god pris for sin brukte sykkel, sett mot hva de betalte for den. Samtidig er kjøperne fornøyd siden de får såpass godt avslag i forhold til en ny sykkel.

Se også: Vær obs på annonsesvindel.

haakon.forde@hm-media.no

Sjekk disse for gode tilbud:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!