Ikke bare ser det utrolig gromt ut, det aluminiumfreste oljefilteret fra Scott, men det har veldig mange fordeler kontra et vanlig oljefilter. Dette filteret varer lengre enn sykkelen selv, og det eneste du trenger å gjøre er å ta det ut for en rens en gang i blant.

Ikke bare tåler det mer varme enn et vanlig filter, men det skal også sile ut tre ganger så små partikler. Tross at vevingen er tettere i dette filteret, er også gjennomstrømningen av olje bedre skal vi tro produsenten.

Slike filtre blir ofte brukt i racing, med Nascar som fremste ambassadør.

Suzuki Hayabusa er en vill sykkel, vi har testet den.

Perfekt for langtur

Lange turer kan ta livet av en motor, oljeskift og filterbytte er derfor essensielt. Med dette filteret slipper du å bruke verdifull plass på nye filtere. Skru det av, vri ut partikkelfilteret og rens det. Så er det godt som nytt igjen.

Skulle du være så uheldig å få vann i oljen så fortvil ikke. I motsetningen til papirvevingen i et vanlig filter - som vil svelle og hindre gjennomstrømningen, vil dette metallfilteret være like fint. Det tåler nemlig vann.

Prisen stiller selvfølgelig i en annen klasse enn et standard oljefilter, men ser vi på alle fordelene så vil vi tro det tjener seg inn ganske fort. Priseksempel for et filter til en BMW R1200 GS er rundt 150$.

Pluss frakt og moms selvfølgelig.

Les også:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!