MC-krisen:

Harley sparker 1100

Motorsykkel kan være selve løsningen i disse krisetider. Likevel ser Harley-Davidson seg nødt til å si opp 1100 mennesker.

HARLEY RYGGER: Verdens fremste statusmerke på to hjul møter fremtiden med å sparke 10 prosent av arbeidstokken.
HARLEY RYGGER: Verdens fremste statusmerke på to hjul møter fremtiden med å sparke 10 prosent av arbeidstokken.
Sist oppdatert

I disse tider vil en motorsykkel være et både rimelig og miljøvennlig alternativ. Derfor har mange spådd mc-bransjen gode tider det nærmeste året eller to.

Litt miljø, mye status

Fullt så enkelt er det likevel ikke. De fleste av merkene og motorsyklene vi her i Norge forholder oss til i dagligtalen, er tross alt først og fremst status- og fritidskjøretøy.

Det ser kanskje også Harley-Davidson klart for seg. Merket har utelukkende store motorsykler, og av alle egenskaper scorer de kanskje aller høyest på statusfronten.

Les også: Våre favorittsvin på fire hjul

Nå melder Harely-Davidson at de møter forventet utvikling med en omstrukturering som betyr at 1100 mennesker sies opp i løpet av de neste to årene. Dette utgjør hele 10 prosent av arbeidsstokken.

Også toppsjefen går

Mer enn halvparten av dem som sparkes har jobber i Harleys hjemstat, Wisconsin. Sannsynligvis føler de det som en liten trøst, i det minste, at også Harley-toppsjef Jim Ziemer er planlagt erstattet i løpet av denne omstruktureringen.

Trøstende lesestoff:

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også