Ved siden av Harley-Davidson er det få merker som ringer like godt i ørene som Indian. Det amerikanske motorsykkelmerket har etterlatt seg et inntrykk i hjernebarken helt der oppe på nivå med Honda og BMW med flere.

Det er egentlig rart, ettersom merket i moderne tid ikke har stått for særlig mer enn flopper, konkurser og tvilsom forretningsdrift.

Fire sjefsmodeller

Siste reinkarnasjon har imidlertid vært i støpeskjeen noen år, og nå i januar er fire modeller Indian Chief offisielt ute hos amerikanske forhandlere.

Eller fire og fire. Alle heter de Chief, som er et knakende godt indianernavn, men med langt mer generiske undernavn. Betegnelsene Standard, DeLuxe, Roadmaster og Vintage vitner ikke om utpreget kreativ sans.

Se også: Victory Core

Alle bruker de samme 105 kubikktommer store motor, som tilsvarer rundt 1700 cc, og alle veier de tre ganger så mye som en japansk sportssykkel. Her får du altså mye for pengene.

90 i marsjfart

Aller mest får du antagelig den store gode feeeelingen når du cruiser av gårde i 90 km/t. Kanskje.

Du kan selv hente sykkelen på fabrikken hvor den lages. Utsalgspris ligger rundt 30 000 til 35 000 dollar. Men om du tenker på å importere, så husk at norske avgifter kommer i tillegg.

Nyt bildekarusellen øverst.

haakon.forde@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!