Det er det anerkjente internasjonale auksjonsfirmaet Bonham som den 20. desember auksjonerer vekk klenodiet. Stedet er The Palace Hotel i Gstaad i Sveits og forventet auksjonssum er mellom 325 000 og 375 000 sveitserfranc.

Motorsykkelen det dreier seg om har Ferrari-godkjent ramme- og motornummer SF-01M, og ble bygd i 1995 av en herremann ved navn David Kay fra England.

Kjør Ferrari interaktivt!

Godkjent av Piero

Som visstnok den eneste av alle dem som har prøvd noe tilsvarende, fikk Kay i brev per 23. mai 1990 skriftlig godkjennelse fra Piero Ferrari (sønn av Enzo) til å sette Ferrari-logo på tanken. Fra prosjektet ble godkjent, brukte Kay fem år og hele 3000 arbeidstimer før SF-01M kunne se dagens lys.

Og sannelig er det vanskelig å ikke bli - errhm - opphisset av å tenke seg en Ferrari motorsykkel. Tenk deg hingstens ville egenskaper, kraft, smidighet, skjønnhet og brutale råskap - komprimert inn i en liten tohjuling.

Ferrari-pc er testet.

Delikat retro

Men har David Kay egentlig klart det? Velmenende vil vi kalle dette et delikat retroprosjekt.

For i 1995 hadde Suzuki allerede folkeliggjort Testarossa-stripene på sine RF-modeller, og en luftkjølt rekkefirer med 105 hester lukter tidlig 80-tall mer enn 1995.

Toppfarten på oppgitte 265 km/t er riktignok akseptabel for sin tid. Og komponenter som opp/ned-forgaffel og 6-stemplede bremsekalipere fra Brembo trekker opp, sammen med en imponerende lav vekt på 172 kilo.

Alternativ til Ferrari? Sjekk Norges mest komplette mc-katalog.

Saliggjørende lyd

Best egnet til å gjøre deg evig forgapt i sykkelen, er nok likevel de fire vakre, dobbeltkurvede og håndlagde megafonene. Vi siterer David Kay på følgende: 'The noise is like a Messerschmitt chasing a Spitfire'.

Detaljer om auksjonen finner du hos Bonham.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!