Moto Guzzi er et lite, mytisk - og for mange uforståelig seiglivet - merke fra Mandello del Lario nord i Italia.

Guzzi er kanskje aller best kjent for å plassere sitt varemerke av en V-motor med sylinderne potent stikkende ut på tvers i fartsvinden.

Les også "På to hjul i Berlin".

Opp av asken

Etter å ha vært døden nær mange ganger, har imidlertid merket tatt seg opp de siste årene under Piaggio-konsernets vinger (foruten Piaggio har konsernet bl.a. også Vespa, Gilera og Aprilia).

Blant flere rare modeller, som Griso , og klassikere som Nevada, har Guzzi også produsert et par rimelig fornuftige sykler - som touringsyklene kalt Norge.

Norge-navnet er hentet fra den gang i 1928 da Giuseppe Guzzi selv kjørte sin 500 GT til polarsirkelen for å markedsføre at den tålte tøffe strabaser - og ga sykkelen tilnavnet Norge.

Nye Norge

Nye Norge derimot - se MC-katalogen her for mer info - kommer i størrelsene 850 og 1200 cc. Syklene yter henholdsvis 73 og 90 hester.

Bortsett fra den mindre motoren har 850-modellen de samme tekniske løsningene og samme utstyr som Norge 1200. Kåpen har elektrisk justerbart glass, og er utformet slik at den skal gi beskyttelse av både overkropp og knær og legger.

Sjeldne fugler

Ja, for Guzzi har som kjent ørnen på tanken. Ingen av Norge-utgavene er solgt i Norge i år, så vidt vi vet, men i 2007 ble det registrert to stykker av hver av dem.

Litt av forklaringen er kanskje at syklene i 2008 kostet henholdsvis 166.000 og 220.000 kroner, som er ganske drøyt når vi ser hva nærmeste konkurrenter leverer for tilsvarende summer.

NB! Moto Guzzi - og Aprilia - har i disse dager fått ny importør. Loxkel AS, som er datter- eller søsterselskap til Honda-importøren Kellox AS, jobber nå intenst med å bygge opp ny forhandlerstruktur.

NORGE I NORGE: Da Norge ble lansert i 2006, dro en gjeng fra Mandello del Lario til Polarsirkelen for å feire det hele. På bildene 1200-varianten. NORGE I NORGE: Da Norge ble lansert i 2006, dro en gjeng fra Mandello del Lario til Nordkapp for å feire det hele. På bildene 1200-varianten.=

NORGE I NORGE: Da Norge ble lansert i 2006, dro en gjeng fra Mandello del Lario til Polarsirkelen for å feire det hele. På bildene 1200-varianten.

Norgesreklame?

Men hva som har fått myndighetene i Berlin til å velge den 73 hester svake og 265 kilo tunge Norge 850, er det likevel grunn til å fundere over. Rimeligste tilbud under loven om offentlige anskaffelser? For vi kan tenke oss atskillig mer hendige sykler å patruljere bygatene med.

Og det er ikke sikkert det er god norgesreklame om mc-politiet i Berlin stadig blir frakjørt av bandittene?

Se hvordan prisene i mc-året 2009 blir - du finner dem i del 1 og del 2.

Se også:

NORGE I NORGE: Da Norge ble lansert i 2006, dro en gjeng fra Mandello del Lario til Polarsirkelen for å feire det hele. På bildene 1200-varianten. NORGE I NORGE: Da Norge ble lansert i 2006, dro en gjeng fra Mandello del Lario til Nordkapp for å feire det hele. På bildene 1200-varianten.=

NORGE: Det er navnet på denne 1151-kubikkeren fra Moto Guzzi.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!