Testdata: Suzuki DR 125SM

  • Aks 50-80 km/t 5. (4.) gir: 13,1 (9,0) sek
  • Aks 0-80 km/t: 13,1 sek
  • Turtall 80 km/t: ikke målt
  • Testforbruk: 0,32 l/mil

Kort sagt:

+ Stil

+ Komfort

+ Lettkjørt


- Ikke verdens mest vitale motor

- Trå bremser

Salget av lettvektere er ikke spesielt godt for tiden, med en nedgag på 12,6 % i forhold til i fjor. Men det er synd, for ettersom man innen EU sysler med planer om å tillate at man kan kjøre lettvekter med bilførerkort, virker som om flere produsenter bygger opp et rikholdig modellutvalg før disse førerkortreglene trår i kraft.

Dessuten er det synd fordi det nå finnes stadig flere fine 125-kubikkere som ikke koster mer enn en påkostet moped.

Nyttige MC-lenker finner du her.

Suzuki lanserte DR 125SM til 08-sesongen. En luftig og tøff supermotard med feite sportsdekk. Med ambisjoner om å holde prisen lav, har de fått frem en spennende 125-kubikker til en attraktiv pris. En tøff, men fornuftig bruksmotorsykkel, hevder de selv. Etter å ha kjørt den, er vi ganske enige.

Motorytelser: 4

DR 125SM er utstyrt med en luftavkjølt motor med én sylinder. Som seg hør og bør i disse miljøtider, er den utstyrt med innsprøytning og katalystator. Ytelsen er oppgitt til å være 12 hester. I lettvektssammenheng er det sånn midt på treet. 15 hester er nemlig øvre grense i klassen.

=

Når det gjelder toppeffekt, merker man godt at Suzuki ikke har tatt den helt ut. På lavt og middels turtall er motoren smidig og sterk. Imidlertid mister den åndedrettet når farten nærmer seg 100. Vi klarte å tyne speedometernåla opp mot 110 km/t, men da ville den ikke mer.

Her kan du se en oversikt over alle våre MC-tester.

Likevel synes vi motoren er OK. Den svarer spontant og fint på gassen. Girkassa er også kortsteget og presis. En helt grei 125-kubikker.

Motorfunksjonalitet: 5

DR-motoren har fine bruksegenskaper. Den er veldig smidig og avgir ikke all verdens vibrasjoner. Gassresponsen er også fin. Det eneste vi irriterte oss over, da vi hadde den i hende, var at vi nesten ikke klarte å finne fri mens motoren var i gang. Det skal sies at vårt testeksemplar var klin nytt. Vi antar at det irriterende fenomenet avtar når girkassa blir innkjørt. Vi har opplevd det før.

Kjøreegenskaper: 4

Selv om fjæringa er myk, ter DR seg fint på veien. Både gaffel og bakdemper bearbeider ujevnhetene med trygg og følsom presisjon. Det myke oppsettet går definitivt ikke ut over veiegenskapene.

Sykkelen er også lettstyrt. I noen grad går det ut over stabiliteten i lange svinger, men det ødelegger ikke kjøreopplevelsen.

Vi ser ikke bort fra at det kan ha sin årsak i dekkvalget. Bremsene derimot, er ikke blant de mest effektive vi har vært borti. De fordrer mye kraft i hendelen for å ta skikkelig. Heller ikke her skal vi se bort fra at de blir bedre med flere kilometer, men bremsene imponerer ikke.

=

Komfort: 5

I motardperspektiv er DR 125SM svært bekvem. Selvsagt sitter føreren ubeskyttet, men ergoniomien er god. For det første er den stor. Bredt sete, med lavt plasserte fothvilere og myk fjæring gir fin komfort både for fører og passasjer. I byen føles den også lettkjørt og smidig, hvilket ikke minst skyldes den myke motoren. I daglig bruk lever man ålreit med en DR 125SM.

Førermiljø: 5

Vi har ingenting imot å bevege oss rundt i sentrum på en DR 125SM. Den har en trendy og luftig stil som gjør seg på streeten. Motarder er hotte greier. Dessuten er den smidig og lettkjørt. Man sitter også høyt, med god oversikt over trafikkbildet.

Lysten på MC? Her finner du Norges største motorsykkel-guide.

Når man entrer svingete landeveier, er den ikke fullt så fornøyelig. Da merker man at motoren ikke er blant de mest vitale 125-kubikkerne. Likevel funker motoren greit. Så lenge man ikke gir den de største utfordringene, funker den greit. Prisen tatt i betrakning, synes vi 125SM gir mye trivselvaluta for pengene.

=

Plass: 4

Både fører og passasjer nyter god plass. Sykkelen lar seg heller ikke påvirke av eventuelle passasjerer. Bagasjemulighetene er imidlertid minimale. Den smekre hekken har riktignok plass til en bitte liten bagasjebærer, men ut over det er det omtrent umulig å finne plass til noe som helst.

Selvsagt er ikke supermotards beregnet på turkjøring med full feriegarderobe, men selv under praktisk nyttekjøring kan det være greit å ha litt bagasjeplass disponibelt.

Økonomi: 5

Sammenliknet med italienske og spanske artsfrender, har DR 125SM en gunstig pris. Søreuropeerne koster gjerne 10 000 kroner mer. Sammenliknet med de nyeste konkurrentene fra Japan, er derimot prisen høy nok. Faktisk koster Suzukien noen tusenlapper mer enn de japanske motardkonkurrentene.

Den briljerer heller ikke med et utstyrsnivå som kan forsvare de ekstra tusenlappene. Forbruket er imdlertid moderat. Vi antar også at SM holder seg godt i pris. Følgelig gir vi den en svak femmer.

Andre Suzuki-tester finner du her.

=

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Suzuki
Pris 39900

Konklusjon

Prisen er OK, stilen er tøff og egenskapene bedre enn den barske estetikken skulle tilsi. Selv om motoren ikke byr på all verdens turtalsspenst, liker vi DR 125SM. I perioden hvor vi hadde den til vår disposisjon, hadde vi det faktisk veldig ålreit. På spørsmål om vi kunne tenkt oss å kjøpe en selv, er svaret et klart "ja". Hadde vi vært 16 i dag, med ønske om å kjøre rundt på en tøff og trendy supermotard, ville DR vært et hot alternativ.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!