Haakon Førde

Neste års mc-godbiter

Det er kamp om å slippe 2009-nyhetene først. Her er en håndfull godbiter.

Yamaha har alltid stått sterkt i cruiser- og customsegmentet. I Norge flommet det over av Virago 750 på siste halvdel 80-tallet, mens utallige motorsyklister debuterte på en Drag Star 650 eller 1100 utover siste halvdel av 90-tallet.

Nå er 950 lite!

Men den gang var 750 cc - for ikke å snakke om 1100 cc - svære greier. Nå derimot, fra 2009, er altså en XVS 950 Midnight Star den minste cruiseren i Yamaha-utvalget.

XVS 950 har allerede to større søsken, hhv. XVS 1300 og XVS 1900. Desigmessig minner den 950en med sitt lav trukne styre og brede framtoning mest om sin nesten dobbelt så store søster 1900. På det amerikanske markedet kommer den forøvrig samtidig i Tourer-utgave med vindskjerm, ryggstøtte og sidevesker.

Motoren er en nyutviklet 942-kubikker med 60 grader vinkel mellom de luftkjølte sylinderne. Overføringen av kreftene til bakhjulet går ikke med kjede eller kardang, men med reim.

Sparsomme hester

Men om motorenes slagvolum har vokst de siste årene, har ikke ytelsen vokst tilsvarende. XVS 950 pumper ut bedagelig 54 hester, og de skal trekke på 278 kilo våtvekt.

Merk at det tidligere var det normalt å oppgi tørrvekt, nå er det fulltanket vekt som gjelder fra de fleste produsenter. Så om du synes det skulle høres mye ut, trøst deg med at XVS 1900 veier 329 kilo - i tørrvekt.

Rimelig moro

Pris er ikke klar, men vårt råtips er at den havner i prisklassen rundt 125 000 kroner. Nærmeste konkurrenter burde være Kawasaki VN 900 Classic og Custom, som tilsynelatende ikke har solgt i Norge i år, samt Suzuki 800 Intruder og Honda VT 750 Shadow.

Yamaha XVS 950 Tourer - kun for det amerikanske markedet foreløpig.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!