Testdata

  • Aks 50-80 km/t 5. (4.) gir: 14,0 (10,2) sek
  • Aks 0-80 km/t: 12,4 sek
  • Turtall 80 km/t: 7000 omdr
  • Testforbruk: 0,33 liter/mil

Kort sagt:

+ Finish

+ Fysikk

+ Stil

+ Komfort


- Ufølsom fjæring

- Motorvibrasjoner

Utvalget av tøffe lettvektere begynner å bli veldig bra. Det er ikke bare japanere og sydeuropeere som kreerer spenstige 125-kubikkere. Også koreanerne er sterkt inne i bildet. Ikke minst Daelim.

Merket er i ferd med å gjøre seg sterkt gjeldende i lettvektssegmentet. Flere av modellene figurerer høyt oppe på registreringsstatistikken. Roadwin er en av de mest populære. Den leveres i to versjoner: som strippet roadster og som kåpekledd R-variant. De preges av sporty stil og påkostet finish.

Vi har kjørt nudistutgaven. En pen sykkel med énsylindret innsprøytningsmotor. Det var med store forventninger vi etablerte oss på den lekre sykkelen. Begeistringen avtok desverre litt i løpet av testen.

Motor 4

Den luftkjølte motoren er ikke blant de spenstigste 125-kubikkerne vi har prøvd. Den drar greit nok, men den strever litt med å holde dampen oppe i motbakker. Skal man holde flyten, må man finne seg i å bruke girpedalen flittig. Girkassa er imidlertid smidig nok, så det byr ikke på noe problem.

Når farten bikker 90 km/t, har ikke motoren mye mer å by på. Den kan riktignok pines til 100 km/t, men da er det mer eller mindre slutt. Det skal imidlertid skytes inn at vårt testeksemplar var klin nytt. Vi ser ikke bort fra at motoren løsner når den får flere kilometer på telleren.

I normal fart går motoren mykt og vibrasjonsfritt. Bunndraget er også bra. Når turtellernåla nærmer seg 9000-merket, hvilket vil si noe slikt som 90 km/t, dukker det opp markerte vibrasjoner. De forplanter seg til sete og fothvilere, og gjør førertilværelsen "hakket før" uutholdelig.

Som en følge av det, betrakter vi 85 km/t som maksimal marsjfart. Under det opplever vi motoren som veldig myk og smidig. Når det går fortere, sørger vibrasjonene for at man blir nummen i så vel rumpe som føtter.

Roadwin leveres i to versjoner, både som roadster og R-variant. © Jon Asgeir Lystad

Kjøreegenskaper 4

Takket være velvoksen fysikk og sporty sittestilling, byr Roadwin på trivelige kjøreegenskaper. Man nyter fin nærkontakt og god stabilitet. Kjøreegenskapene er balanserte og sykkelen responderer nøytralt på førermessig input. Fjæring og bremser gir oss imidlertid ingen grunn for å hive hjelmene høyt i været.

Fjæringa er veldig ufølsom. Man fornemmer at de fleste ujevnhetene forplanter seg til sykkelen. Bremsene fordrer også endel krefter i hendelen. Det kan antageligvis tilskrives manglende innkjørng. Vi ser ikke bort fra at bremseeffekten kommer seg ettersom milene ramler på.

Føreren sitter avslappet og bekvemt på den store sykkelen. Sittestillingen er ganske sporty, med høyt plasserte fothvilere. For noen kan kanskje plasseringen virke vel høy, men vi trives med den. Passasjeren har det også bra. Vedkommende sitter høyt, med god oversikt over førerens skuldrer. I normal fart er også motoren smidig.

Her kan du lese alle våre MC-tester.

Følgelig karakteriserer vi Roadwin som en anvendelig bysykkel. Det som trekker ned, er den ufølsomme fjæringa. For å si det slik, merker man ujevnhetene veldig godt. Motorvibrasjonene, som oppstår i motorveifart, er også en faktor som går ut over turkomforten. I pen, norsk fart, byr Roadwin på levelig komfort, men det finnes lettvektroadstere som er mer bekvemme.

Utsikten er fin bak styret. Instrumenteringen er blan de fineste i klassen. © Jon Asgeir Lystad

På sykkelen 5

Utsikten til en av lettvektsklassens lekreste instrumenteringer, og vissheten om at man befinner seg på en billedskjønn roadster, gjør at man synes Roadwin-tilværelsen er ålreit. Den lett, sportslige sittestillingen, med smalt styre og høyt plasserte fothvilere er også helt i tråd med vår smak.

Så lenge man befinner seg under den vibrasjonsmessige smertegrensen, funker alt slik det skal funke.

Sammenliknet med mange andre lettvektere, er Roadwin en stor sykkel med god plass. Verken fører eller passasjer føler tilværelsen som trang. Bortsett fra at passasjerplassen kunne vært utstyrt med bøyler til å holde seg fast i, synes vi alt funker bra.

Se alle våre MC-tester her.

I normal fart går motoren mykt og vibrasjonsfritt. Bunndraget er også bra. © Jon Asgeir Lystad

Pris 5

Det finnes billigere lettvekstnudister, men de virker puslete når de blir parkert sammen med Roadwin. Den gjennomførte finishen, med lekker instrumentering og to parkeringsstøtter (sidestøtte og midtstøtte) er også ting som trekker opp. Under testen opplevde vi et forbruk på drøye 0,3 liter pr. mil, hvilket er klart godkjent.

Verdiforringelse og den slags vet vi veldig lite om for Daelims vedkommende, men gunstig utgangspris bidrar antageligvis til at verdiforringelsen er moderat.

Kjøreegenskapene er balanserte og sykkelen responderer nøytralt på førermessig input. © Jon Asgeir Lystad

Les hele saken
Norges største MC-guide finner du her.

">

Spesifikasjoner

Produsent Daelim
Pris 39990

Konklusjon

Turtallsvibrasjoner og ufølsom fjæring er faktorer som, i våre øyne, trekker ned. Likevel har vi sansen for Roadwin. Den voksne fysikken, den tøffe stilen og den gjennomførte finishen er ting som trekker opp. Ikke engang vi er så objektive at vi er uberørt av vakkert utseende. Hvorvidt vi ville velge Roadwin, dersom vi var i markedet for en 125-kubikker, er vi derimot usikre på. Med litt piggere motor, mindre vibrasjoner og mer følsom fjæring, hadde vi derimot ikke vært mye i tvil.

Norges største MC-guide finner du her.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!