Budsjetter gjerne med en times kontemplasjon over utsikten fra Trontoppen. Jeg garanterer at det lønner seg dersom sjelefred kan defineres som valuta. © Haakon Førde

Tronfjellveien

I 1959 hadde NRK besluttet å bygge radio- og TV-sender på toppen av Tronfjell i Alvdal. To alternativer for transport av utstyr var vurdert - taubane eller helikopter. Taubane ville bli ganske tidkrevende, mens helikopter ville være kostbart.

Brødrene Ottar og Ingvald Gjermundshaug fra Alvdal foreslo derfor et tredje alternativ, å bygge bilvei til toppen. De fikk ja fra Telegrafverket, som det het den gangen, med forutsetning om at veien måtte være ferdig i løpet av en måned.

Brødrene Gjermundshaug satte i gang for egen regning og risiko. De måtte arbeide døgnet rundt for å bli ferdig til avtalt tid, og den 1. juli 1959 kunne det første utstyret fraktes til toppen - med bil. Telegrafverket var spart for ett års arbeid! Og Tronfjellveien var et faktum.

Veien til toppen av Tron er i dag Norges nest høyeste bilvei. Høyeste kjørbare vei går til Juvasshytta i Jotunheimen (1800 moh.), mens tredje høyeste vei går til Blåhø (1606 moh) ved Vågå. Alle tre er tilgjengelig ila en rolig dagstur i området.

Veien opp til Trontoppen, 1666 meter over havet, er riktignok bare Norges nest høyeste kjørbare vei. Men - det er veien opp til den høyeste frittliggende fjelltoppen i Norge du kan kjøre til.

Det er et fantastisk fint mål for en helgetur - eller en lang dagstur - nesten uansett hvor du bor i Norge. Utsikten der oppe fra er til å få hårnåler i magen av. Ta turen nå, før snøen kommer.

Se vår flotte touringoversikt her.

Og tror oss, i den høyden kommer den før du aner!

Husk gode klær

Våre bilder er fra sist lørdag, med en topptemperatur godt under 10 grader på ettermiddagen. Vi nevner det fordi da vi kunne nyte kveldens første duggfriske på Tronsvangen Seterhotell langt nede i lia en halvtime senere, og da var det fortsatt over 20 grader i kveldssolen. Så det er lett å la seg lure.

Trontoppen ligger altså Hedmark fylke og tilkomsten går via Alvdal, langs riksvei 3 gjennom Østerdalen. Det er i rundt 300 km fra Oslo, 200 km fra Trondheim og 580 kilometer fra Bergen. Uansett hvor du kjører fra er det vakre ruter for å komme dit, men lite kan måle seg med de siste 10 kilometerne til topps.

Grus for alle

Grusveien starter nede i dalen og går brått og bratt rett oppover lia gjennom skogen. Rett etter nevnte seterhotell kommer du til selvbetjeningsbommen, så husk å ta med mynter. Derfra går veien først i majestetiske sveip rundt fjellets skuldre.


Vis større kart

I prinsippet bør det være mulig å ta seg opp med alle normale kjøretøy på to og fire hjul, selv busser skal være observert på toppen. Veien har imidlertid tidvis bortimot 15 grader stigning, med innslag av tøffe vaskebrett. Derfor kan det lønne seg med med både konsentrasjon og tålmodighet dersom man ikke er 100 prosent fortrolig med slike forhold.

Det er mulig å fly med motorsykkel. Det kan i hvertfall føles slik når man ser ut fra 1666 meter over havet. Trontoppen er den gøyeste frittliggende fjelltoppen du kan kjøre til i Norge. © Haakon Førde

Spektakulær avslutning

Omtrent midtveis får man heldigvis et lite pustrom over grønnmosevidder som gir anlednig til å nyte utsikten. Deretter går de siste brutale høydemeterne rett til værs gjennom en serie hårnåler. Og når du endelig passerer 1600-meters merket, da er det som å komme til et månelandskap hvor veiarbeiderne synes å ha brukt en snøbrøytemaskin i steinørkenen.

Det er selvsagt - og heldigvis - ingen servering på toppen, bare to master. Men budsjetter gjerne med en times kontemplasjon over utsikten derfra. Jeg garanterer at det lønner seg dersom sjelefred kan defineres som valuta.

Men Trontoppen er ikke alene. Bare et trollkast unna ligger Blåhø, 1606 moh., og er omtrent like spektakulær. Du rekker fint begge på en fin dag. © Haakon Førde

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!