Den alle første BMW G 450 X ankom i forgårs Norge. Sykkelen er oppsiktsvekkende i den forstand at den overhode ikke passer inn i BMWs øvrig sortiment av motorsykler.

- Det er nok en del av BMWs langsiktige strategi om å bli populær også blant ungdom og førstegangskjøpere, mener Harald Orsten (41), nybakt motorsykkeleier og selger hos MC Oslo.

Skal vokse voldsomt

Det kan nok stemme, for BMW produserer i dag ca. 100.000 motorsykler. Imidlertid har de tatt mål av seg å øke produksjonen til 150.000 enheter årlig. Da trenger de nye kundegrupper.

I katalogen vår finner du alle BMW-modellene på markedet i dag og fem år bakover, med priser, bilder og tekniske data

Rendyrket racer

G 450 X er nemlig en rendyrket racer for endurofolket, altså kjøring i vanskelig terreng, men den lar seg også registrere for gatebruk med enten 34 hester (mellomklasse) eller 40 hester. Prisen er rundt 98 000 kroner for sistnevnte.

Da går du imidlertid glipp av det unike ved sykkelen, hele 51 hester i sportschipet tilstand - eller 55 hester med sportspotte. Uregistrert, eller på sorte skilter, vil prisen være rundt 65 000 kroner.

Med den smale salen har du strengt tatt uansett fint lite på offentlig vei å gjøre.

Flere bilder og tekniske data finner du her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!