Foreløpig er den kledd i sort karbon, men når den stiller til start i Superbike-VM neste år, kommer den garantert til å bære mer BMW-typiske farger. K 1000 RR er foreløpig på utviklingsstadiet, og har vært å se på flere racingbaner i blant annet Spania.

Den siste store testen ble foretatt på Eurospeedway Lausitzring i Tyskland. I to dager kjørte testsjåførene Steve Martin, Kevin Curtain og Jeremy McWilliams raske runder for å gi teknikerne tilbakemeldinger på forbedringer de kan jobbe med til neste test.

Ønsker Biaggi

BMW har alliert seg med Alpha Technic både når det gjelder utvikling og drift av det nye racingteamet og bygger et helt nytt verkstedanlegg i Rosenheim i Tyskland. Ruben Xaus har allerede skrevet kontrakt med BMW for neste sesong, og førere som Troy Corser og Max Biaggi står på ønskelisten.

I motsetning til dagens rekkefire-modeller fra BMW (som har BMWs egenutviklede Duolever-system) stiller K 1000 RR med konvensjonell chassisteknikk og en vanlig oppned forgaffel og en toarmet baksving.

Motoren er en nykonstruksjon med blant annet det variable ventilsystemet VANOS (som BMW lenge har brukt i sine bilmotorer). VANOS har trinnløs justering av ventiltidene, noe som gir ekstra kraftig dreiemoment på lave turtall og som vi kan forvente gir BMW-motoren et fortrinn i forhold til de japanske konkurrentene som foreløpig nøyer seg med variable innsugningskanaler.

Drar nytte av Formel 1

Vi kan også regne med at BMW også henter noen tekniske godbiter fra sine F1-motorer.

For at K 1000 RR skal kunne stille til start i Superbike-klassen, må BMW også dytte ut noen landeveissykler. Dermed har supersportsentusiastene noe å glede seg til.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!