Suzuki størst i Norge

MC-salget: Japansk i topp, amerikanerne rekordstore, kineserne kommer.

Suzuki topper mc-salget i år. Lommeraketten GSX-R600 er bestselgeren, med 87 enheter i årets første 7 måneder.
Suzuki topper mc-salget i år. Lommeraketten GSX-R600 er bestselgeren, med 87 enheter i årets første 7 måneder.
Sist oppdatert

MC-salget per 1. august 2008: Suzuki har omsider tatt over salgstoppen fra Harley-Davidson, som ganske overraskende var mestselgende merk i Norge i hele første halvår 2008. Men fortsatt er differansen liten, og både Yamaha og Honda sliter fortsatt.

Stabilt høyt salg

Salget av tunge motorsykler har i moderne tid vært en av de klareste konjunkturindikatorene her til lands. Først når den norske økonomien går riktig bra, kanskje helt før det tipper over, da selges det mange motorsykler.

Hittil i år har vi solgt nesten identisk antall som samme tid i fjor, rundt 3400 motorsykler, som historisk sett både er et høyt, men også ganske edruelig tall. I periodene før de to siste større krakkene i norsk økonomi, var tallet rundt 6000. Har vi kanskje stabilisert oss på et høyt og bærekraftig nivå?

Noen opp, noen ned

Uansett, noen sliter. Mens Suzuki topper tabellen takket være jevnt bra salg av flere modeller som sportssyklene GSX-R 600 og 1000, samt nakne GSR 600 mfl.), og også Harley-Davidsson gjør det bra, må Yamaha notere en tilbakegang på over 25 prosent - selv om de har årets mestselgende sykkel i FZ6.

Også Honda har en nesten like stor tilbakegang. Deres VFR800 ligger som fjerde mest solgte modell, men er i dag definitivt en "gammel" modell.

Også strømscooteren Vectrix figurerer på Topp 20-listen over tunge mc mens importøren venter på at byråkratiet skal godkjenne dem som lettvektere.
Også strømscooteren Vectrix figurerer på Topp 20-listen over tunge mc mens importøren venter på at byråkratiet skal godkjenne dem som lettvektere. Foto: Foto: Egil Nordlien

Europa opp og fram

Til sammenlikning gjør de europeiske merkene BMW KTM, Ducati og Triumph det alle rimelig bra. Men også de er i stor grad avhengig av et fåtall godtselgende modeller. BMW R1200GS, som fikk første facelift i år, står med sine 97 solgt enheter for nær 1/3 av alle nye BMWer i år.

Aprilia er blant europerne som sliter, men det skyldes nok i stor grad at den norske importøren, som også hadde Moto Guzzi og Hyosung, gikk konkurs tidligere i sommer.

Kina på nett

Vår tabell viser imidlertid ikke hele bildet, for også kineserne - i disse OL-tider - er på vei. Riktignok ikke så mye inne tung motorsykkel som blant lettvektere og mopeder, men nok til at det monner.

Haizhimeng, Keeway, Xintian og Qingqi har til sammen solgt 20 tunge motorsykler i år. Men de fleste er nok 250 kubikk eller mindre, og vi antar at en god andel av dem faktisk er solgt over internett.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Topp 20

I år

I fjor

Plass

Merke

Antall hittil

% hittil

Antall hitill

% hittil

% endring

1

Suzuki

559

16,5

506

14,7

10.5

2

Harley-Davidson

550

16,2

524

15,3

5.0

3

Yamaha

436

12,8

595

17,3

-26.7

4

Honda

430

12,7

571

16,6

-24.7

5

BMW

326

9,6

284

8,3

14.8

6

Kawasaki

299

8,8

195

5,7

53.3

7

KTM

170

5,0

153

4,5

11.1

8

Ducati

120

3,5

119

3,5

0.8

9

Kewet Buddy

101

3,0

97

2,8

4.1

10

Triumph

97

2,9

79

2,3

22.8

11

Piaggio

54

1,6

55

1,6

-1.8

12

Aprilia

46

1,4

55

1,6

-16.4

13

Husquarna

40

1,2

45

1,3

-11.1

14

Reva

38

1,1

18

0,5

111.1

15

Buell

27

0,8

33

1,0

-18.2

16

Husaberg

15

0,4

7

0,2

114.3

17

Qingqi

11

0,3

3

0,1

266.7

18

Vectrix

9

0,3

18

Moto Guzzi

9

0,3

28

0,8

-67.9

18

MV Agusta

9

0,3

21

0,6

-57.1

Denne saken ble første gang publisert 06/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også