Testmålinger

Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,9 (4,1) sek.

Turtall 100 km/t 6. gir: 4.200 omdr.

Testforbruk: 0,57 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Bremser

+ Dynamikk


- Utseende

Helt siden lanseringen, tidlig på 90-tallet, har Honda Fireblade hatt en høy stjerne blant R-folket. Under tiden, er den imidlertid blitt forbikjørt av kompromissløse konkurrenter. Både R1, GSX-R 1000 og ZX-10R har hatt mer å stille med. Men nå er det slutt! Nå er Fireblade slanket ned til et absolutt minimum. Hondateknikerne har hentet ut det som er mulig å hente ut av motoren. Dessuten har designerne laget en 1000-R som ikke er stort større enn en 600-kubikker. Et uttalt mål, fra Hondas side, har vært å konsentrere vekten så nær midten på sykkelen som overhodet mulig. Det bidrar nemlig til enda bedre dynamikk. Resultatet er en liten og ekstremt kompakt R-sykkel. En kompromissløs gateracer. Spørsmålet er om den føles slik fra sadelplass også.

Ytelse: 5

Tross effektuttak på nesten 180 hester, går den fire-sylindrede rekkemotoren mykt. Den drar rent og smidig fra lavt turtall, for så å våkne skikkelig ved 6.000. Da er den råsterk, men likevel veldig kontrollerbar. Den er kanskje ikke fullt så rå som de heftigste konkurrentene, men det tar den igjen i kontrollerbar følsomhet. Vi synes den nye Fireblade-fireren er en av de mest imøtekommende R-motorene som er laget. Drivverket har fin harmoni, uten at den dynamiske spensten er gått tapt. Fireblademotoren er endelig på toppen igjen!

Funksjonalitet: 5

Rekkefireren går veldig mykt. På lavt og middels turtall er vibrasjonene så godt som fraværende. Først når turtellernåla bikker 6.000, merker man antydning til vibrasjoner. Imidlertid er de på et nivå som man kan leve med. Fin gassrespons, smidig og presis girkasse og bra bunndrag bidrar til fine bruksegenskaper. Vi har i det hele tatt lite å sette fingeren på. Fireblademotoren funker veldig bra!

Kjøreegenskaper: 6

CBR 900RR er liten, lett og veldig fint balansert. Selv om fjæringa er myk, behandler den underlaget med presis følsomhet. Vår testkjøring begrenset seg til landevei. Der funker fjæringa veldig bra. Vi ser ikke bort fra at ihuga banekjørere kunne ønsket seg et strammere oppsett, men dem om det. Fireblade er først og fremst en landeveissykkel, og på den slags underlag funker den ekstremt bra. De presise og sikre egenskapene er supplert av supre bremser. Både effekt og presisjon er blant det beste vi har vært borti i R-klassen. Fireblade er en dynamisk og morsom landeveisracer. Den er leken og dynamisk. På landeveien er den blant de beste - om ikke den aller beste!

Komfort: 5

Ingen R-sykler er spesielt bekvemme, ei heller Fireblade. Når man etablerer seg i sadelen på den lille sykkelen, føles den umiddelbart litt trang. Etter noen mil realiserer man imidlertid at sittestillingen er harmonisk. Selvsagt sitter man foroverlent, men det er fin harmoni mellom sete, fotpinner og styre. Den myke fjæringa bidrar også positivt til komforten. Takket være lav vekt og kompakte mål, føles den også lettkjørt i byen. I det hele tatt funker Fireblade veldig bra.

Førermiljø: 5

Motoren byr på en smidig velvilje som utvikler seg til aggressivitet ettersom turtallet stiger. Slikt varmer sjela. Turtallsvibrasjonene er til å leve med. Betjeningsorganer og speil holder en god, japansk R-standard. Vi finner i hvert fall ingen spesielle ting å sette fingeren på. I den grad vi skal prate på trivsel, synes vi at utseendet betyr mye. Når man ser seg selv i blanke speilglassruter, eller nyter oppmerksomheten som blir en til del fra omgivelsene, bidrar det til trivsel. I et slikt perspektiv, kunne vi godt tenkt oss at Fireblade hadde hatt en råere og mer aggressiv design. Men det er oss. Vi tillegger ikke det betydning i denne sammenheng.

Plass: 4

Den virker liten og trang, men det er bare en illusjon. Visst er den liten, men plassen er ikke dårligere enn på andre R-sykler. Passasjeren sitter høyt, på et smalt og hardt sete, men det er også vanlig på kompromissløse R-sykler. Bagasje? Vesker på en R-sykkel?? Trenger du det, så kjøp noe annet!

Økonomi: 4

Fulleffektsutgaven av Fireblade koster nesten 210.000,-. Det er på nivå med konkurrentene. Selv om den er ekvipert med elektronisk styredemper, er utstyrsnivået på et gjennomsnittlig nivå, det også. Selv om utseendet, etter vår mening, er litt anonymt, er finishen fin og kvalitetsfølelsen god. Fireblade har også et godt rykte når det gjelder slitestyrke og driftssikkerhet. Det bør bidra til brukbar annenhåndsverdi.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 209900

Konklusjon

Vi liker R-sykler. Følgelig liker vi Fireblade. Den funker veldig bra til alt, uten at den på noen måte føles kjedelig. Etter vår mening, er den best i R-klassen, akkurat nå. Det eneste vi dveler litt ved, er utseendet. Mens konkurrentene breier seg ut med aggressiv estetikk og fancy farger, ser Fireblade litt (unnskyld uttrykket) stusselig ut. Faktisk slo det oss, hver gang vi betraktet den gjennom kamerasøkeren. Uansett: Fireblade er veldig bra. Den hever seg ikke dramatisk over konkurrentene, men den er hakket bedre på veldig mye.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!