CAGIVA MITO SP 525

Rød italiener

Den ser ut som den kommer rett fra et GP-løp. Mito SP 525 har de samme linjene som Cagivas GP-racer fra tidlig 90-tall. Er den verdig et slik utseende?

Sist oppdatert

Testmålinger

Aks 50 - 80 km/t 6. (5.) gir: 13,5 (9,4) sek.

Aks 0 - 80 km/t: 8,2 sek.

Turtall 80 km/t. 5.100 omdr

Testforbruk: 0,34 liter/mil

Tekniske data

Lettvektere med R-utseende er veldig populære. Men de er også veldig forskjellige. Mens enkelte stiller med god komfort og fine flerbruksegenskaper, fremstår andre som kompromissløse gateracere. Cagiva med Mito SP 525 stiller i sistnevnte kategori. Med små dimensjoner, GP-stil og totakts-motor, kommer bruksegenskapene i annen rekke. Her er det kjøreegenskaper og R-utstråling som gjelder. Går man den nærmere etter i sømmene, blir ikke R-imagen svakere. Kraftig alu-ramme, grov opp ned-gaffel, iøynefallende styredemper og instrumenter med hvite tallskiver. Vi snakker om detaljer man vanligvis finner på kompromissløse R-verstinger, men i dette tilfellet er det altså en lettvekter. En lovlig lettvekter, beregnet på landeveien. En påkostet lettvekter med latinsk utstråling. En italiensk skjønnhet!

Ytelse: 5

Den én-sylindrede totaktsmotoren er slett ikke så kompromissløs som andre, tilsvarende motorer. Vi har nemlig opplevd lettvektstotaktere som knapt drar seg selv før turtallet bikker 6.000. Så snart Mito-motoren er over hakkestadiet, hvilket vil si rundt 2.000 omdreininger, drar den fint. I god R-stil, har den også litt ekstra turtallsspenst på lur. Effektiv aerodynamikk og sterk motor sørger for en toppfart som vi knapt har opplevd maken til i klassen. Ved et par anledninger opplevde vi at speedometernåla beveget seg forbi 140-merket. Det er imponerende av en lettvekter.

Funksjonalitet: 4

Motoren har fine fartsressurser i det området der den normalt blir brukt. Den er kjapp, og akser lett opp til 120 km/t. Det er imidlertid to ting som trekker litt ned: På vårt testeksemplar var det omtrent umulig å finne fri mens motoren var i gang. -Irriterende! Ved 8.000 omdreininger dukker det opp markerte vibrasjoner. Selvsagt bedriver man ikke nyttekjøring på slike turtall, men da er vibrasjonene så markerte at vi nesten vil kalle dem plagsomme.

Kjøreegenskaper: 6

Fin balanse, presis fjæring og megabremser. Vi snakker rett og slett om suverene sportsegenskaper. Egenskaper som lever opp til GP-stilen. Den sportslige atferden underbygges av en sterk motor med ekstra spenst på toppen. Tross lav vekt og kort hjulavstand, viser Mito overhodet ikke tegn til nervøsitet eller overstyring. Den er forutsigbar og stabil. Den kompromissløse sittestillingen gir også super nærkontakt med sykkelen. Sportslig sett, kan det knapt bli bedre.

Komfort: 2

De sportslige kvalitetene har utvilsomt gått på bekostning av komforten. Mito er liten, med lavt styre, hardt sete og faste dempere. Sittestillingen er tvekroket og trang. Etter noen mil i lovlig tempo, føler man nesten at man må ha hjelp for å komme av. For å si det rett ut, er dette noe av det mest ekstreme vi har vært borti - komfortmessig sett.

Førermiljø: 4

Sportslig sett, er Mito veldig trivelig. I byen gjør den seg også godt. De fleste snur seg når den passerer. Likevel er det en del å sette fingeren på. Man blir sliten etter 5 mil i normal fart. Da er den ikke lenger trivelig. Speilene er så smale at man ikke ser annet enn sine egne skuldrer. Sidestøtten, som spretter opp så snart den er ubelastet, utgjør en konstant risiko for stillestående velt. Trivselsfakoren er m.a.o. avhengig av hvordan man ser det. -6 eller 2? Det skulle vel bli noe sånt som 4 - det¿

Plass: 2

Førerplassen er trang. Passasjersetet er bare til for syns skyld. Kan du forestille deg bagasjebærer eller vesker på en slik sykkel!?

Økonomi: 4

Betraktes den som en italiensk edelmaskin, hvilket den i våre øyne er, er ikke 58.000 så aller verst. Sammenliknet med andre lettvektere, er den imidlertid dyr. Forbruksmessig, ligger den sånn midt på treet. Følgelig gir vi den en "midt-på-treet"-karakter.

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også