Testmålinger

Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 6,8 (5,6) sek

Turtall 100 km/t 5. gir: 4300 o/min

Testforbruk: 4,6 l/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Komfort

+ Fysikk

+ Utseende


- Vibrasjoner

- Ikke så sporty som konkurrentene

Transalp skal i hvert fall ha æren for én ting: Den la et markedsmessig grunnlag for tosylindrede allroundere med enduropreg. I mange år fikk den råde markedet alene, men etter hvert har det dukket opp flere kapable konkurrenter. I 2004 kom Suzuki DL 650 V-Strom. I 07 fulgte Kawasaki opp med 650 Versys. Sist ute er BMW. De har hele to modeller. F 650GS og F 800GS stiller begge med 800-kubikks motorer. I 2008 følger også Honda opp med kraftig oppdatert Transalp. V-twin'en er utvidet til 700 kubikk. Rent fysisk, har sykkelen vokst et par nummer. Den er også blitt mer bekvem. Er det nok for å stå i mot konkurransen?

Ytelse: 3

Den gjennomprøvde V-twin-motoren drar i hvert fall greit. Greit, i den forstand at den har krefter nok til å løfte forhjulet. Likevel mangler det litt på at vi hiver hjelmene i været. Tross alt stiller den med mer kubikk enn de nærmeste konkurrentene og da forventer man litt mer. Både V-Strom og Versys har bedre bunndrag. Transalpmotoren er heller ikke så vital som konkurrentene. Selv om den drar greit, reagerer den ikke spesielt lekent på gassen. Selvsagt skal vi ikke forlange sportslig lekelyst av en 700-kubikks motor på 60 hester, men poenget er at konkurrentene er mer vitale. Så lenge Transalp har et kubikkmessig overtak, er vi strenge og gir den 3. En god treer - vel og merke...

Funksjonalitet: 4

Vi lar oss irritere av et markert vibrasjonsnivå som opptrer i fothvilerne i 90-100 km/t. Med litt høyere giring, kunne man flyttet dem opp til en hastighet der de ikke er så irriterende. En kraftig innsugslyd, som i hvert fall for oss føles øredøvende i motorveifart, er heller ikke spesielt ålreit. Presis og tettsteget girkasse, imøtekommende motor og fint dreiemoment, trekker imidlertid opp. Likevel uthever ikke Transalpmotoren seg veldig i forhold til konkurrentene. Den er traust og trivelig, og funker slik en traust og trivelig motor skal fungere.

Kjøreegenskaper: 4

Vi fremhever fin stabilitet og gode ABS-bremser. Bremsene fordrer riktignok litt kraft i hendelen, men de tar bra. Tross voksen fysikk, kreves det heller ikke mye krefter når man jager den i svingene. Fjæringa er derimot veldig myk. Så myk at det, i noen grad, går ut over presisjonen. Her skal det imidlertid presiseres at vi legger sportslig tyngde i utsagnet. Transalp stiller med greie kjøreegenskaper. Den er trygg og god, uten at den faller igjennom på noe.

Komfort: 5

Komfort er Transalps beste domene. God plass, effektiv vindbeskyttelse, bekvemt sete og myk fjæring bidrar til det. Vårt eksemplar var også utstyrt med GPS og varmeholker. Fine detaljer når man skal ut på tur. Det skal sies at motoren er sterk nok til effektiv befordring av passasjer og bagasje. I byen slet riktignok enkelte i testpanelet med det høye setet. De opplevde sykkelen rett og slett som litt tungkjørt. Andre derimot, hevdet at den var lettkjørt og smidig. En viss uenighet - med andre ord. Vi konkluderer med at den funker best for storvokste førere. Uansett er Transalp en av klassens beste tursykler.

Førermiljø: 4

Så lenge man beveger seg i området der vibrasjonene ikke er plagsomme, har man det godt på Transalp. God plass, lavt plasserte fothvilere og turbulensfri vindbeskyttelse trekker opp. Varmeholker kunne godt vært standardutstyr, men det er det knapt noen japanere som har. Nok en gang må vi bemerke innsugsstøyen og vibrasjonene. De ødelegger litt for det generelle velværet, men Transalp er en trivelig sykkel.

Plass: 5

Både fører og passasjer nyter veldig god plass. Bekvemt sete og godt med holdebøyler bidrar også til at Transalp er et bra sted å tilbringe milene. Honda tilbyr også et rikholdig utvalg av velfungerende turutrustning. Vårt testeksemplar var utstyrt med originale sidevesker. De funket veldig bra.

Økonomi: 5

Transalp er mye sykkel for pengene. Skal man ha bedre komfort, må man betale mye mer. Utstyrsmessig, ligger den på et greit snitt. Vi har erfaring med at V-twin-motoren er en skikkelig sliter. Følgelig forventer vi at Transalp står seg godt på bruktmarkedet. Under testen, hadde vi et snittforbruk på knappe halvliteren. Det er bra.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 119900

Konklusjon

Vi liker storvokste enduroer. De gir et voksent kjøreinntrykk, de er bekvemme og de duger til alt. De største reiseenduroene er veritable råskinn med gode fartsressurser. I klassen under finnes det også fine modeller. De har ikke fullt så bra drag, men de går greit nok. Transalp befinner seg i denne klassen. Den har litt mer kubikk enn de nærmeste konkurrentene og derfor koster den noen tusenlapper mer. Vi liker den, men vi synes at nevnte konkurrenter er litt bedre på det sportslige planet. Komfortmessig er imidlertid Transalp best. Vi tar den gjerne med på tur.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!