Testmålinger F 650GS

Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 7,0 (5,8) sek.

Turtall 100 km/t 6. gir: 3.600 omdr.

Testforbruk: 0,38 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Kjøreegenskaper

+ Ergonomi


- Kunne hatt bedre vindbeskyttelse

- Litt hard sadel

Med F 650, peiler BMW seg inn mot det billigste enduromarkedet. Mot sykler som Suzuki DL 650 V-Strom, Kawasaki Versys og Honda Transalp. Tross betegnelsen, gjør de det med litt mer kubikk. F 650GS er nemlig bestykket med en to-sylindret 800 motor. Samme motor som holder hus i BMW's F 800-serie. 650 er imidlertid en enklere variant, myntet på motorsyklister som ønsker seg en lettkjørt allrounder. Den koster litt mer enn de japanske konkurrentene. Avgiftsmyndighetene liker jo ikke kubikk. Derfor straffer de sykler med mer slagvolum. For F 650's vedkommende, er det litt urettferdig, for den går ikke fortere enn de japanske artsfrendene.

Ytelse: 4

Rent ytelsesmessig, har ikke F 650 noe overtak på 650-konkurrentene. Faktisk byr enkelte av dem på raskere aks under f.eks. forbikjøring. Noe av årsaken ligger helt klart i det faktum at BMW-motoren er forholdsvis høyt giret. Det går ut over aksen. Det skal imidlertid sies at BMW-twinnen er vital og imøtekommende. Den responderer kjapt og fint på gassen. Rent personlig, kunne vi ønsket oss den myke remdriften som enkelte av 800-versjonene er utstyrt med, men av en eller annen grunn, har BMW valgt kjede på sine GS-varianter.

Funksjonalitet: 5

Rent bruksmessig, nyter 800-motoren godt av den høye giringa. I motorveifart, rusler den pent og pyntelig på drøye 3.000 omdreininger. Det bidrar til at motoren føles avstressende. Twinnen er også smidig, i den forstand at den kan kjøres sakte på høygir før hakketendensene dukker opp. De fine bruksegenskapene suppleres av en smidig og lettbetjent girkasse. Enkelte vibrasjoner kan riktignok spores ved 4.000 omdreininger, men man lever med dem.

Kjøreegenskaper: 6

Kjøreegenskapene er denne sykkelens store styrke. Selvsagt mangler det litt på at den kan hamle opp med reinspikka R-sykler, men i forhold til adventure-konkurrentene, er den helt mega. Fin stabilitet, presis fjæring, brukbare bremser og fin tilbakemelding bidrar til underholdende kjøreegenskaper. Takket være lav vekt og bredt styre, fordrer den heller ikke mye input fra førerplass. -Kjøreglede, skrev vi i testprotokollen. Derfor gir vi den en sekser.

Komfort: 4

Selv om fjæringa er myk og sittestillingen bekvem, mangler det litt på at 650GS kan hamle opp med konkurrentenes turkomfort. Årsaken ligger først og fremst i den minimale vindbeskyttelsen og det brede styret. Setet er også ganske hardt, slik at tresmaken merkes forholdsvis tidlig. I normal, norsk fart, er imidlertid komforten ålreit. Bra bunndrag og høy giring, sørger for avstressende velvære. Vi opplever GS som ekstremt lettkjørt. Det faktum at den er utstyrt med varmehåndtak, er også en komfortfaktor som trekker opp. Likevel synes vi 650GS lider litt under den manglende vindbeskyttelsen.

Førermiljø: 5

Klassiske instrumenter, varmehåndtak, selvavbrytende blinklys og saktegående twinmotor. Både fører og passasjer trives. Med litt bedre vindbeskyttelse, hadde det blitt en klar sekser.

Plass: 5

Passasjeren har det fint. God plass, lave fothvilere og gode holdebøyler bidrar til at baksetet er et greit sted å tilbringe milene. Polstringen er riktignok hard, men ergonomien er bra. BMW er også flinke til å lage bagasjeløsninger. Stilen ødelegges heller ikke av veskebraketter. Kort sagt: I den billige enduroklassen stiller 650GS med god plass og store bagasjemuligheter.

Økonomi: 5

F 650GS er unntaket som bekrefter regelen om at BMW er dyr. For en prislapp på godt og vel 120.000 kroner, får man en storvokst og velutstyrt adventure-allrounder. Et testforbruk på under 0,4 liter/mil er også pent. Erfaringen med andre BMW-modeller tilsier at verdiforringelsen er minimal. Den er riktignok litt dyrere enn Suzuki V-Strom og Kawasaki Versys, men den gir omtrent like god valuta for pengene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 122800

Konklusjon

Den bredarmede ergonomien, med godt grep om en storvokst motorsykkel og med utsikt til en instrumentering som bare er lekker, gir høy trivselsfaktor. Faktoren blir ikke mindre av at GS er velutstyrt, funker til det meste og gir masse kjøreglede. Det eneste som trekker litt ned, er den minimale vindbeskyttelsen. Vi trives veldig godt på slike sykler, men vi foretrekker å friste tilværelsen i ly av fartsvinden. På spørsmål om vi kunne tenkt oss å bruke pengene på en 650GS, dersom vi var i markedet etter en ny sykkel, er likevelsvaret et helt klart "ja".

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!