Testmålinger YBR 125

  • Aks 50 - 80 km/t 5. (4.) gir: 12,8 (11,5) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 12,7 sek.
  • Turtall 80 km/t. 6.700 omdr.

Tekniske data

Kort sagt:

+ Komfort

+ Girkasse

+ Pris


- Bremser

- Mangler sidestøtte

Yamaha YBR 125 ser ikke ut som verdens mest fancy lettvekter. I sin avkledde nøkternhet, fremstår den som en enkel og likefram sykkel, blottet for styling og stæsj som bare er til for syns skyld. Men det betyr ikke at den er dårligere enn andre 125-kubikkere.

Ytelse

Selvsagt forventer man ikke at 10 hester avstedkommer et drag som får hjertet til å slå ekstra hardt, men den én-sylindrede motoren er seig til å dra. Når man akser seg oppover de laveste girene, virker den umiddelbart litt trøtt, men den vinner seg på de høye girene. Selv om den trenger god tid på å nå 100 km/t, har den god evne til å holde på farten. I kraftige motbakker har den heller ikke store problemer med å holde tritt med trafikken. Selvsagt finnes det lettvektere som er vesentlig raskere, men YBR 125 har gode ressurser innenfor de fartsgrensene som gjelder i Norge.

Funksjonalitet

Tatt i betraktning at det er snakk om en én-sylindret firetakter, går motoren veldig mykt. Girkassa er også presis og svært lettbetjent. Tatt i betraktning at vi står overfor en billig allrounder med 10 hester, mener vi at funksjonaliteten overgår forventningene. Bra!

Kjøreegenskaper

Når sant skal sies, har vi ikke utsatt kjøreegenskapene for veldig store utfordringer. 10 hester og nudiststil, har sine ytelsesmessige begrensninger i så måte. Likevel opplever vi god stabilitet og trygg veiatferd. Forbremsen derimot, gir oss ingen grunn for å hive hjelmene i været. Vi synes den krever altfor mye krefter i hendelen. Det skal imidlertid sies at vårt testeksemplar var klin nytt. Vi ser ikke bort fra at bremsene kan bli bedre med litt innkjøring.

Komfort

Den oppreiste sittestillingen, med lavt plasserte fothvilere og bredt sete, funker bra under de fleste kjøreforhold. Bekvem fjæring, fin stabilitet og god plass underbygger inntrykket. Selv om vindbeskyttelsen er lik null, byr den på avslappende ergonomi og voksen veiatferd. Man kan tilbringe lang tid i setet, uten at skrotten skriker i armod. I byen, er den også smidig og lettkjørt. Bortsett fra passasjeregenskapene, som ikke er bedre enn det som kan forventes av en ti-hesters lettvekter, stiller den med imponerende komfortkvaliteter.

Førermiljø

Selv om YBR er en forholdvis liten sykkel, føles den voksen. Det gjør den til et trivelig bekjentskap. YBR 125 oppleves definitivt som en motorsykkel. I det hele tatt gjør Yamahas lettvekter et godt inntrykk, men vi savner sidestøtte. Under urbane transportbetingelser, er det rett og slett for krøkkete å måtte dra den opp på sentralstøtten hver gang man skal parkere.

Plass

For den som har til hensikt å kjøre mye med passasjer, finnes det bedre lettvektsalternativ enn YBR 125. Motoren er ikke veldig sterk, og sykkelen er ikke veldig stor.

Økonomi

En enkel og likefrem motorsykkel som funker bra og gir et voksent kjøreinntrykk til under 30.000 kroner? Det er Yamaha YBR 125 - det! Før vi etablerte oss i sadelen på YBR, trodde vi ikke at det gikk an å få så mye bra motorsykkel for så lite penger. Nå tror vi det!

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Yamaha
Pris 28900

Konklusjon

Vi har kjørt flere lettvektere som oppleves mer som mopeder enn motorsykler. YBR 125 oppleves definitivt som en motorsykkel. I ettertid har den festet et godt og positivt inntrykk. Den er verken best eller mest fancy, men i forhold til prisen er den omtrent uslåelig. Vi forstår veldig godt at den figurerer høyt oppe på den norske registreringsstatistikken.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!