Testmålinger XR 125

  • Aks 50 - 80 km/t 5. (4.) gir: 14,7 (11,4) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 13,1 sek.

Tekniske data

Kort sagt:

+ Fysikk

+ Bremser

+ Pris


- Toppfarten

XR 125 er ingen sykkel som får folk til å vri hodet av ledd. Den er riktignok stor, men én-sylindret motor og offroadstil, matcher ikke den iøynefallende estetikken til tøft R-materiell og kromglitrende cruisere. XR er ikke bygget for glitrende eksponering i forførerisk neonlys. Det er i nærmiljøet, gjerne på røft underlag, de hører hjemme. Derfor hører den hjemme i Norge.

Ytelse

Både i stil og karakter er XR 125 en ekte enduro. Den én-sylindrede motoren trives nemlig best når den får utfolde seg i moderate hastigheter. Opp til 70 km/t leverer den en livlig aks. Når speedometernåla krabber forbi 70, skjer ikke ting fullt så kjapt lenger. For å akse opp til toppfart, hvilket i praksis er litt over 100, trenger den god tid. I våre øyne, spiller likevel ikke det all verdens rolle. Motoren har drag nok til at XR funker helt ålreit i ly av fartsgrensene. Følgelig konkluderer vi med at den har krefter nok til å takle de fleste kjøreforhold.

Funksjonalitet

Motorkarakteren lever opp til det grovmønstrede utseendet. For å begynne med giringa, er den tilpasset aktiviteter i moderat hastighet. Med litt turtall, fornemmer man også litt vibrasjoner. Under 70 km/t er imidlertid motoren veldig myk og imøtekommende. Den funker helt suverent når den gjør transporttjeneste i moderate hastigheter. Til turbruk over lengre distanser i litt fart, virker den litt stresset.

Kjøreegenskaper

Én ting er i hvert fall sikkert. XR 125 er en fin enduro. Blir den utfordret på grusunderlag, kvitterer den med inspirerende og morsomme egenskaper. Motoren har såpass krefter at man har fornemmelsen av å kunne kontrollere sykkelen med gassen. Den myke fjæringa behandler også underlaget med god presisjon. På asfalt, er den heller ikke borte. Kjøreegenskapene preges av god stabilitet og lett styring. Det skal også nevnes at forbremsen er veldig effektiv. Selv om vi ikke satte asfaltegenskapene på veldig store prøver, synes vi XR funker bra på fast underlag. Bedre enn utseendet skulle tilsi - faktisk...

Komfort

Vi skred til XR uten de helt store komfortforventningene. Som forventet, finnes det mer bekvemme lettvektere, men XR er ingen lidelse om man skulle ha behov for å tilbringe flere mil på den. Mens bakfjæringen har en forholdsvis fast innstilling, er gaffelen veldig myk. Vi kan godt forstå Hondas valg. Tross alt skal fjæringen takle alt - fra undertegnedes beskjedne pondus til coladrikkende tenåringer på kebab-diett. På en enduro, innser vi selvsagt at man må friste en ubeskyttet tilværelse, med armene på vid vegg. Likevel synes vi komforten er grei. XR gjør seg best i nærmiljøet, men man kan kjøre svært langt før den oppleves som en lidelse.

Førermiljø

XR er en ålreit lettvekter. Moderat pris, voksen fysikk og fine bruksegenskaper gjør den til en attraktiv sykkel. Det finnes mer fancy lettvektere, men de koster vesentlig mer. Raskere 125-kubikkere er heller ikke vanskelige å få tak i, men de gjør et dypt innhogg i sparekontoen - de også. XR er en robust og god lettvekter som fikser det meste. Den er ingen racer, men den har krefter nok til smidig framferd under de fleste forhold. Den koster ikke stort mer enn en moped, men den ter seg som en motorsykkel.

Plass

Passasjerkjøring er ikke denne sykkelens store styrke. For det første, er ikke setet spesielt egnet for lengre befordring av to personer. Dessuten er ikke motoren gla' i den slags ekstrabelastning.

Økonomi

XR er en typisk representant for den nye lettvektsgenerasjonen. Enkle og rimelige sykler som er nøysomme i bruk. Tross vettu' pris, er den ekvipert med chassiskomponenter som funker ålreit. Motoren er ingen bombe, men den har draget der det trengs mest. En ålreit lettvekter til en ålreit pris.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 36900

Konklusjon

XR er en tøff og anvendelig lettvekter til en overkommelig pris. Den gjør det som vi forventer av den, den har utseendet med seg og den koster ikke stort mer enn en avansert moped. Vi har sansen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!