BMW R 1200GS

STYGGFIN

Sterk motor, trivelige egenskaper og et utseende som ikke likner grisen. Det er BMW R 1200GS – det...

Sist oppdatert

Testmålinger R 1200GS

  • Aks 70-130 (120) km/t 5-gir: 5,7 (4,6) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,51 liter/mil

Tekniske data

Tross høy pris, har BMW R 1200GS etablert seg som en av de mest populære modellene på markedet. Den har riktignok et utseende som konservative motorsyklister stiller seg totalt avvisende til, men egenskapene er omvendt proporsjonale med utseendet. Den er bekvem, den er velutstyrt og den fikser de fleste utfordringer den utsettes for.

Ytelse

Vi har alltid hatt stor sans for BMW's boxermotorer. Ikke minst den nyeste 1200-utgaven, som ble lansert i 2004, gir oss grunn for å strekke smilemusklene maksimalt. For det første, er den sterk. Den byr på et mektig moment, så godt som fra tomgang. Dessuten utviser den en livlig vitalitet som inspirerer til aktiv bruk av gir og gass. Heller ikke girkassa har noe imot å bli brukt. I motsetning til tidligere BMW-kasser, som fordret svært bestemt bruk av venstrefoten, er GS-kassa både presis og lettbetjent. Vi lyver ikke når vi sier at drivverket har sportslige kvaliteter.

Funksjonalitet

Vi ser ikke bort fra at enkelte vil føle boxervibrasjonene som vel markerte. Det er nemlig ikke til å underslå at 1200 kubikk, fordelt på to sylindre, avgir merkbare vibrasjoner. Vi anser imidlertid ristingen for å være godt innenfor toleranseområdet. Snarere bidrar de til en markert og karakteristisk gange som øker trivselen. Tross forholdsvis hard gange, responderer den også mykt og imøtekommende på gassen. Vi betrakter GS-boxeren som en av de triveligste twinmotorene vi har vært borti.

Kjøreegenskaper

I den grad vi skal definere en reiseenduro som et råskinn på svingete vei, er ikke definisjonen helt bak mål når det gjelder R 1200GS. God presisjon og ekstrem stabilitet, bidrar til at man kan jage svinger i et tempo som selv R-sykler vil slite med. Det brede styret og den oppreiste sittestillingen, bidrar også til at føreren ikke trenger å bruke veldig mye muskler for å få den med rundt svingene. I den senere tid, har det riktignok dukket opp enduroliknende sykler med enda sikrere asfaltegenskaper, men BMW slår dem på stabilitet og grusatferd. Skal vi være pirkete, trekker vi også litt for de ufølsomme bremsene. De servoassisterte ABS-bremsene er rett og slett vanskelig å dosere optimalt. Etter vår mening, er servobremser helt unødvendig på en slik sykkel.

Komfort

Den sterke motoren og den suverene komforten gjør GS til en herlig tursykkel. Under våre klimatiske betingelser, er også varmehåndtak og utstikkende sylindre av betydning for å holde tempen oppe. All den stund passasjeren nyter super komfort og BMW tilbyr markedets beste utvalg av vesker og annen, relevant turutrustning, gir vi maksimal score når det gjelder komfort. Den kan konkurrere med de mest luksuriøse tursyklene.

Førermiljø

De merkbare vibrasjonene trekker litt ned. Det gjør også de servoassisterte bremsene. Disse detaljene ødelegger likevel ikke for et positivt helhetsinntrykk. Vi skal heller ikke underslå at vi liker å bli observert på denne sykkelen. Den er stor, stygg og veldig tøff. Folk som ikke vet bedre, tror nesten ikke den er kjørbar, men vi som har kjørt den vet at vi har noe gromt mellom bena!

Plass

God plass, super passasjerkomfort og et rikholdig utvalg av relevant utstyr. BMW kan dette!

Økonomi

Tross klassens mest omfattende standardutstyr og høy annenhåndsverdi, synes vi 200.000 kroner er mye for en slik sykkel. Spesielt når det finnes mange, gode konkurrenter som koster flere ti-talls tusen mindre.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også