Testmålinger GSX-R 1000

  • Aks 70-130 (120) km/t 5-gir: 4,5 (3.8) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.000 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper


- Savner litt brutalitet

Takket være nitidig modellpleie og kompromissløs attityde, har Suzuki sørget for å holde GSX-R 1000 på topp i mange år. Med linjeføring, som leder tankene i retning av italienske edelracere, chassis som oser av racing og klassens laveste vekt, er den en særdeles attraktiv R-sykkel. Kanskje den aller beste.

Ytelse

Da vi i sin tid testet 05-modellen av GSX-R, 1000, var vi nesten skremt. Den var så heftig at den fordret silkebløt input fra førerplass for at ikke ting skulle gå helt galt. Dagens utgave derimot, er ikke så rå. Den svarer fint og imøtekommende på gassen og leverer en jevn effektkurve, uten dramatiske effekteksplosjoner. I forhold til tidligere GSX-R-utgaver, har motoren en mer human karakter.

Følgelig forstår vi ikke helt hvorfor Suzuki har utstyrt rekkefireren med variabel styring. Med et tastetrykk kan man nemlig variere motorkarakteren slik at den passer kjørestil og underlag. Eksempelvis på våt asfalt, skal det visstnok være en fordel at karakteren er mykere og effekten lavere. Systemet funker, men vi opplever det nærmest som en gimmick. Det eneste som skjer, er at motoren blir latere. Selv med styringa i fulleffektsmodus, byr det ikke på problemer å porsjonere effekten slik at bakhjulet beholder grepet. Vi tror ikke at GSX-R-eiere kommer til å operere sykkelen i laveffektsmodus - særlig ofte&

Funksjonalitet

I den grad man skal vektlegge praktiske egenskaper på en potent R-motor, er GSX-R 1000-motoren en av de snilleste og mest imøtekommende på markedet. Den drar mykt og kraftfullt fra tomgang og har en lineær effektkurve. Det eneste vi har å bemerke, er en girkasse som fordrer bestemt pedalføring på moderate turtall. Vi legger likevel ikke alt for stor vekt på dette. Motoren var nemlig helt ny, og vi vet at ting går seg til etterhvert.

Kjøreegenskaper

Vi testet GSX-R på en spansk racerbane i begynnelsen av mars. Vinteren holdt fremdeles Norge i et kjølig grep, og vinterstivheten satt i kroppen. Likevel ble det ikke mange rundene før vi hadde den gode kjørefølelsen inne. Fin harmoni og god forutsigbarhet, gjorde at vi hadde den trygge følelsen av fullstendig kontroll så godt som fra første sving. Følgelig gikk det ikke lang tid før kneet hadde mark-kontakt og dekkene begynte å småslippe. Likevel opplevde vi det som totalt udramatisk. Nydelig tilbakemelding og ekstremt følsom fjæring bidro til følelsen av full kontroll.

Komfort

GSX-R 1000 er en komfortabel R-sykkel. Selvsagt er det ikke snakk om komfort, i den touringmessige betydningen av begrepet, men i forhold til andre R-sykler er den bekvem. Tross beskjedne mål og kort avstand mellom sete og styre, føler man at man har god plass.

Førermiljø

Hva emosjonelle egenskaper angår, hever ikke GSX-R seg over hopen av fine R-sykler. Den går fort, er lett å kjøre og funker generelt veldig bra. Med den forrige utgaven i friskt minne, en sykkel som vi definerte som en "orgie i skrekkblandet fryd", er den nye snillere over det hele. Med tanke på bruksegenskaper er det sikkert bra, men vi hadde mer sans for 05-modellen.

Plass

GSX-R 1000 skiller seg ikke fra andre R-sykler. Det er mulig å ta med passasjer og bagasje, men den slags belastning er helligbrøde på en potent landeveisracer. Vil man bekle bakseteplassen med noen man er glad i, utsetter man forholdet for stor risiko hvis man satser på sykler som GSX-R 1000.

Økonomi

Grunnet sterk konkurranse, er alle R-sykler i tusenklassen omtrent like dyre. GSX-R skiller seg i så måte ikke ut fra konkurrentene. Suzuki har imidlertid en 106-hesters utgave på programmet. Den koster 25.000 kroner mindre. Etter vår mening, lider ikke R-egenskapene veldig mye som en følge av effektreduksjonen. Med 106-hesters utgaven, får man mye, god R-sykkel for pengene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Suzuki
Pris 212900

Konklusjon

GSX-R er utvilsomt en av verdens beste R-sykler. All den stund vi ikke har prøvd alle konkurrentene, skal vi være forsiktige med å trekke konklusjoner om hvilken som er best, men det skal godt gjøres å få frem en så komplett R-sykkel - omtrent uten svakheter. Likevel slipper vi ikke jubelen helt løs. Den er veldig god, men vi savner litt av den dyriske brutaliteten som forgjengeren underholdt med.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!