Testmålinger Fazer S2

  • Aks 70-130 (120) km/t 5-gir: 7,6 (6,0) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 5.100 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Allroundegenskaper

+ Ergonomi

+ Sportsfølelse


- Spiss motorkarakter

- Laveffektsutgaven er billigere og nesten like bra

Yamaha FZ 6 er Europas mest solgte motorsykkel. Den kommer godt ut prismessig, den har et tøft utseende og den har ypperlige flerbruksegenskaper. Sportslig sett, stiller den også med gode kvaliteter. Spesielt S2-utgaven. For å oppnå bedre veiatferd, har Yamaha foretatt chassismessige modifikasjoner. Litt mer motorspenst er også blitt den til del. Uten å ødelegge den velkjente Fazerestetikken, har de også gitt den en ørliten facelift.

Ytelse

Sportslig sett, er Fazermotoren en perle. Den er ikke veldig sterk på lavt og middels turtall, men ved 7.000 omdreininger begynner hestene å gjøre vesen av seg. Ved 9.000 trår de til for fullt. Da ter rekkefireren seg omtrent som en R-motor! Girkassa passer også godt inn i det sportslige bildet. Den er tettsteget og veldig presis. Fazer er en av markedets mest sporty allroundere. I et slik perspektiv, funker motoren veldig bra.

Funksjonalitet

I motsetning til 78-hesters-utgaven, som har en flat og imøtekommende effektkurve, stiller S2 med en spiss karakter. Dessuten er den litt høyere giret. Følgen er at man må utvise forholdsvis stor aktivitet med girpedalen. For motorsyklister som vil leke Valentino Rossi, funker effektkarakteren helt ålreit, men til daglig nyttekjøring, blir den etter vår mening vel spiss. Er man på jakt etter gode bruksegenskaper, funker laveffektsutgaven litt bedre.

Kjøreegenskaper

Fjæring og bremser innfrir våre sportslige forventninger med god margin. Den er lettstyrt og svært presis, uten at det på noen måte går på bekostning av stabiliteten. Når det gjelder kjøreegenskaper, er den påtagelig bedre enn standardversjonen. For å si det enkelt, gir overhodet ikke S2 inntrykk av å være en lavbudsjettmodell, snarere tvert i mot. Faktisk vil vi gå så langt som til å hevde at den stiller med kjøreegenskaper, tett opp mot R-klassen.

Komfort

Tross lav vekt og små dimensjoner, føles ikke Fazer som noen liten sykkel. God plass og bekvem ergonomi, bidrar til svært god turkomfort. Dessuten er kåpeglasset litt høyere enn på laveffektsutgaven. Fazer S2 gir rett og slett et voksent kjøreinntrykk, uten at det på noen måte er gått på bekostning av smidigheten. Følgelig er den en av de mest bekvemme og smidige kandidatene i sin klasse.

Førermiljø

Føreren har god kontakt med kjøretøyet og opplever en vital motor med livlig turtallsvilje. Dessuten har Yamaha ofret standardutgavens digitale turteller, til fordel for en mekanisk enhet som er mye mer synlig i skarpt sollys. Fazer er definitivt et trivelig sted å tilbringe milene.

Plass

Tross Fazers beskjedne fysikk, nyter både fører og passasjer en bekvem sadel med god plass. Fothvilerne er også plassert såpass lavt at sittestillingen ikke føles krampaktig. Som en følge av den sportslige estetikken, som domineres av de hekkplasserte eksospottene, kler ikke S2 braketter som skal holde eventuelle bagasjevesker på plass. Trenger man bagasje, hvilket man gjerne gjør på en så bekvem sykkel, er det imidlertid god plass til den slags utstyr. Man kan jo plukke det vekk når man skal ned på streeten for å vise seg frem...

Økonomi

Fazer S2 koster litt over 120.000,-, nesten 20.000,- mer enn 78-hestersutgaven. For den som vil ha en prisgunstig og anvendelig flerbruksmaskin til en svært hyggelig pris, anbefaler vi sistnevnte. For den som stiller større krav, har S2 det lille ekstra som innfrir de sportslige forventningene. Etter vår mening, er den en av markedets mest attraktive modeller.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Yamaha
Pris 123900

Konklusjon

Vi har alltid hatt stor sans for Fazer. Den funker bra, den er veldig bekvem og den ser tøff ut. I våre øyne har Yamahas designere gjort en særdeles god jobb. Tross beskjedne endringer, står utseendet seg veldig godt den dag i dag. Vi har også sansen for de sportslige forbedringene som er blitt S2-utgaven til del. Det har bidratt til at vi opplever S2 som en veldig underholdende motorsykkel. Vi har sansen!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!