SUZUKI DL 1000 V-STROM

Traveren

Suzukis store reiseenduro har vært på markedet siden 2001. Henger den med ennå?

Sist oppdatert

Testmålinger DL 1000

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,9 (5,2) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,63 liter/mil

Tekniske data

I 1999 lanserte Honda Varadero, og åpnet markedet for storvokste tursykler med endurostil. Et par år senere, kom Suzuki med DL 1000 V-Strom. Den var sterkere og lettere enn Varadero. Siden da, har Varadero gjennomgått to omfattende modellendringer. Også de andre fabrikkene har frisert og slanket sine reiseenduroer. V-Strom derimot, henger med i tilnærmet uforandret form. Den koster riktignok litt mindre enn konkurrentene, men spørsmålet er om den henger med i konkurransen.

Ytelse

Motormessig, henger den greit med. V-twinnen, som i sin tid ble lansert som en kompromissløs sportsmotor, har både krefter og bunndrag. På toppen serverer den også litt vitalitet som inspirerer til sportslig aktivitet med gassneven. Etter vår mening, funker motoren helt ålreit. Under tiden, har det riktignok dukket opp konkurrenter med mye mer krutt i maskineriet, men vi synes DL-twinnen henger greit med.

Funksjonalitet

Suzuki har alltid behersket kunsten å lage fine girkasser. V-Strom-kassa er intet unntak. Den er tettsteget og presis, og gir et sportslig bidrag til moroa. Sjettegiret er likevel i høyeste laget til hjemlig touring. Det sørger riktignok for avstressende motorgange og vettug drivstofforbruk, men får man behov for en ørliten aks, er man nødt til å gire ned. Spesielt hvis man drar på passasjer.

Kjøreegenskaper

Selv om DL har et utseende som leder tankene ut i bushen, vil den helst ha bearbeidet underlag under hjulene - fortrinnsvis asfalt. Fast fjæring og stabilt chassis gir den faktisk kjøreegenskaper som kan hamle opp med det meste i sportstouringverden. Den er riktignok ikke spesielt kvikkstyrt, men god stabilitet og eksakt tilbakemelding gir underholdende kjøreegenskaper. Likevel er det ikke til å komme fra at det, i den senere tid, har dukket opp konkurrenter som funker mye bedre i dekkgrepets grenseland. DL 1000 er fin på veien, men den begynner å trekke på årene.

Komfort

Til turbruk stiller V-Strom med gode egenskaper. I norske hastigheter sørger den oppreiste sittestillingen for at man har det bedre enn på de fleste sportstourere. I forhold til f.eks. Honda Varadero, når den derimot ikke helt opp hva komfort angår. Det skal imidlertid sies at den er ekvipert med en stillbar vindskjerm som funker særdeles bra. Vil du nyte god og sportslig komfort sammen med noen du liker, er V-Strom et godt og ikke minst prisgunstig alternativ. Vi er snille og gir den en femmer.

Førermiljø

Vi liker reiseenduroer. Vi har også sansen for DL 1000. Likevel har vi våre bemerkninger. Det er ikke mye, men litt skal vi ta. Én ting er setehøyden. Enkelte i testpanelet kom tilbake og klagde på et sete som var i høyeste laget. Klagene kom selvsagt ikke fra de mest storvokste i redaksjonen, men Suzukisetet er forholdsvis høyt. På redaksjonen er det heller ikke mange som skryter av utseendet. Noen tar til orde for at den ser sedat ut. Vi skal ikke utbrodere det, men det finnes utvilsomt konkurrenter som gjør seg mye bedre på streeten.

Plass

Liker du å dele sykkelen med noen du er glad i, kan dere godt dele en V-Strom. Den er stor, har bekvem og god plass for to, og den er sterk nok til å frakte begge, inkludert bagasje. Det er også god plass til vesker og toppkuffert. Slik turutrustning er heller ikke ødeleggende for det småsedate utseendet.

Økonomi

Vil du ha mye motorsykkel for pengene, er DL 1000 en god investering. Den er forholdsvis billig i innkjøp og den trenger ikke kvalifisert service i tide og utide. Den er like bekvem som konkurrentene, den går omtrent like bra og den er fin på veien. Etter vår mening, er det bare en sykkel som gir bedre MC-valuta for investeringen. Den heter V-Strom den også, med DL 650 foran...

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også