Testmålinger Tiger

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,0 (4,2) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.900 omdr.
  • Testforbruk: 0,69 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Allroundegenskaper

+ Motor


- Setehøyde

- Muskelkrevende bremser

Den tre-sylindrede motoren, som vi stiftet bekjentskap med da vi i sin tid kjørte Triumph Speed Triple, har festet et varig og godt inntrykk. Følgelig var det med store forventninger vi etablerte oss på Tiger. Motoren er den samme, men den har litt mindre toppeffekt.

Det er likevel ikke til hinder for at Tigeren mer enn gjerne drar saftige powerwheelies. Vital er den også. Den spontane gassresponsen og den livlige turtallsviljen, kjennes igjen fra Speed Triple. For ikke å snakke om lyden. Den tre-sylindrede musikken, som "strøymer" ut av den gigantiske eksospotta, får ørevoksen til å renne av fryd. Bare følelseskalde folk med null MC-interesse kan unngå å bli happy av trippelmusikken.

Les alle våre MC-tester her.

Funksjonalitet

Triumphs tre-sylindrede 1050-kubikker er, etter vår mening, en herlig motor. Både når det gjelder ytelser, bruksegenskaper og ikke minst karakter, er den en perle. For det første, er den sterk og livlig. Dessuten går den avstressende og er ålreit å hanskes med. Vi synes også at utvekslingsforholdet er godt avstemt til motorens karakter og sykkelens bruksområde. Girkassa hever seg imidlertid ikke over snitten. Følgelig gir vi den en god femmer.

Den spontane gassresponsen og den livlige turtallsviljen, kjennes igjen fra Speed Triple. For ikke å snakke om lyden.

Kjøreegenskaper

I motsetning til andre, store reiseenduroer, møter Tiger veien med 17-toms sportsdekk. Med tanke på grusegenskaper, er det selvsagt ikke optimalt, men på asfalt er det bra. Tiger kan heller ikke fraskrive seg sin relativt omfangsrike pondus, men sammenliknet med andre adventuresykler, har den sportslige kjøreegenskaper. For å ta skikkelig, fordrer frambremsen et hardt grep, men det kan muligens tilskrives det faktum at sykkelen var klin ny. Selv om det finnes store adventuresykler som har enda bedre sportsegenskaper, finner vi stor glede i å herje rundt på svingete asfalt med Triumph Tiger.

Komfort

Kåpa gir effektiv vindbeskyttelse. Selv om vindskjermen lager litt støy, er luftstrømmen omtrent turbulensfri. I det hele tatt preges Tiger av fin langturskomfort, hvilket også i stor grad skyldes fjæringa. Den er myk, men likevel behandles underlaget med god presisjon. Så lenge Triumph har kostet på fullt justerbar fjæring, bør også hardbarkede sportsentusiaster finne en innstilling som passer.

Se alle våre MC-tester her.

Selv om det finnes store adventuresykler som har enda bedre sportsegenskaper, finner vi stor glede i å herje rundt på svingete asfalt med Triumph Tiger.

Førermiljø

Det høye styret gir en oppreist sittestilling som skaper trivsel i lovlige, norske hastigheter. Ankepunktene koker ned til én ting, og den er av personlig karakter: Den britiske gateenduroen er nemlig høy. Selv med det noe lave setet, som tilbys som ekstrautstyr, er den så høy at undertegnede måtte utvise nervøs tåspissbalansering, hver gang han stanset. Det skal selvsagt sies at undertegnede, med sine vel 160 cm, ikke kan påberope seg å være en typisk representant for arten av høyreiste nordmenn, men Triumph Tiger er en veldig høy motorsykkel.

Vite mer om MC? Se vår MC-katalog her.

Plass

I sin massive endurostil, byr Tiger på god plass og behagelig komfort. Skal man dele sykkelen med noen man er glad i, funker den også fint. Selv om det finnes mer bekvemme reisenduroer, byr Tiger på plass og komfort på høyt touringnivå.

Økonomi

Store reiseenduroer er ikke billige. Det er heller ikke Tiger. Med en prislapp på ca 175.000 kroner, plasserer den seg sånn midt på treet i konkurransebildet. Imidlertid er den ganske tørst på drivstoffet. Selv om vi brukte gassen ganske hardt, synes vi at et forbruk på 0,7 liter er i høyeste laget. Når det gjelder verdiforringelse, har vi ikke bred erfaring med Triumph, men britene har bevist høy produksjonskvalitet som burde bidra til at den holder seg greit i pris.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Triumph
Pris 176990

Konklusjon

Tiger er en humørspreder. For det første, drar den powerwheelies som den reneste streetfighter. For det andre, har den lyd. Den karakteristiske trippelmusikken får trommehinnene til å blafre av fryd. Bare følelseskalde folk med null MC-interesse kan unngå å bli glade av den britiske sounden. I det hele tatt er Tiger som skapt til å herje med. Dessuten funker den bra. Komforten duger til lange turer med passasjer og oppakning. Kjøreegenskapene er på et høyt, sportslig nivå. Dessuten går den bra. Vi liker å herje med motorsykler. Vi trives også med sykler som har god komfort, funker bra og drar skikkelig. Tiger har alt dette. Behøver vi egentlig si mer&

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!