Triumph Tiger

Høy på tiger

Vi liker store adventuresykler. Vi liker også sporty fightere. Triumph Tiger er en stor adventuresykkel med sportslige karaktertrekk. Den er også utstyrt med en skikkelig fightermotor. Det bør gi gode odds – her på redaksjonen...

Sist oppdatert

Testmålinger Tiger

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,0 (4,2) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.900 omdr.
  • Testforbruk: 0,69 liter/mil

Tekniske data

Den tre-sylindrede motoren, som vi stiftet bekjentskap med da vi i sin tid kjørte Triumph Speed Triple, har festet et varig og godt inntrykk. Følgelig var det med store forventninger vi etablerte oss på Tiger. Motoren er den samme, men den har litt mindre toppeffekt.

Det er likevel ikke til hinder for at Tigeren mer enn gjerne drar saftige powerwheelies. Vital er den også. Den spontane gassresponsen og den livlige turtallsviljen, kjennes igjen fra Speed Triple. For ikke å snakke om lyden. Den tre-sylindrede musikken, som "strøymer" ut av den gigantiske eksospotta, får ørevoksen til å renne av fryd. Bare følelseskalde folk med null MC-interesse kan unngå å bli happy av trippelmusikken.

Les alle våre MC-tester her.

Funksjonalitet

Triumphs tre-sylindrede 1050-kubikker er, etter vår mening, en herlig motor. Både når det gjelder ytelser, bruksegenskaper og ikke minst karakter, er den en perle. For det første, er den sterk og livlig. Dessuten går den avstressende og er ålreit å hanskes med. Vi synes også at utvekslingsforholdet er godt avstemt til motorens karakter og sykkelens bruksområde. Girkassa hever seg imidlertid ikke over snitten. Følgelig gir vi den en god femmer.

Kjøreegenskaper

Den spontane gassresponsen og den livlige turtallsviljen, kjennes igjen fra Speed Triple. For ikke å snakke om lyden.
Den spontane gassresponsen og den livlige turtallsviljen, kjennes igjen fra Speed Triple. For ikke å snakke om lyden.

I motsetning til andre, store reiseenduroer, møter Tiger veien med 17-toms sportsdekk. Med tanke på grusegenskaper, er det selvsagt ikke optimalt, men på asfalt er det bra. Tiger kan heller ikke fraskrive seg sin relativt omfangsrike pondus, men sammenliknet med andre adventuresykler, har den sportslige kjøreegenskaper. For å ta skikkelig, fordrer frambremsen et hardt grep, men det kan muligens tilskrives det faktum at sykkelen var klin ny. Selv om det finnes store adventuresykler som har enda bedre sportsegenskaper, finner vi stor glede i å herje rundt på svingete asfalt med Triumph Tiger.

Komfort

Kåpa gir effektiv vindbeskyttelse. Selv om vindskjermen lager litt støy, er luftstrømmen omtrent turbulensfri. I det hele tatt preges Tiger av fin langturskomfort, hvilket også i stor grad skyldes fjæringa. Den er myk, men likevel behandles underlaget med god presisjon. Så lenge Triumph har kostet på fullt justerbar fjæring, bør også hardbarkede sportsentusiaster finne en innstilling som passer.

Se alle våre MC-tester her.

Førermiljø

Det høye styret gir en oppreist sittestilling som skaper trivsel i lovlige, norske hastigheter. Ankepunktene koker ned til én ting, og den er av personlig karakter: Den britiske gateenduroen er nemlig høy. Selv med det noe lave setet, som tilbys som ekstrautstyr, er den så høy at undertegnede måtte utvise nervøs tåspissbalansering, hver gang han stanset. Det skal selvsagt sies at undertegnede, med sine vel 160 cm, ikke kan påberope seg å være en typisk representant for arten av høyreiste nordmenn, men Triumph Tiger er en veldig høy motorsykkel.

Selv om det finnes store adventuresykler som har enda bedre sportsegenskaper, finner vi stor glede i å herje rundt på svingete asfalt med Triumph Tiger.
Selv om det finnes store adventuresykler som har enda bedre sportsegenskaper, finner vi stor glede i å herje rundt på svingete asfalt med Triumph Tiger.

Vite mer om MC? Se vår MC-katalog her.

Plass

I sin massive endurostil, byr Tiger på god plass og behagelig komfort. Skal man dele sykkelen med noen man er glad i, funker den også fint. Selv om det finnes mer bekvemme reisenduroer, byr Tiger på plass og komfort på høyt touringnivå.

Økonomi

Store reiseenduroer er ikke billige. Det er heller ikke Tiger. Med en prislapp på ca 175.000 kroner, plasserer den seg sånn midt på treet i konkurransebildet. Imidlertid er den ganske tørst på drivstoffet. Selv om vi brukte gassen ganske hardt, synes vi at et forbruk på 0,7 liter er i høyeste laget. Når det gjelder verdiforringelse, har vi ikke bred erfaring med Triumph, men britene har bevist høy produksjonskvalitet som burde bidra til at den holder seg greit i pris.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også