Testmålinger ER-6N

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,9 (5,9) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.300 omdr.
  • Testforbruk: 0,43 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Utseende

+ Motor

+ Pris


- Komfort

- Fjæring

ER-6n ble i sin tid lansert som en prisgunstig mellomklasseallrounder. Kawasaki hadde imidlertid gjort noen designmessige grep som gjorde at den skilte seg ut. For det første, stilte den med et fancy fighterutseende. Dessuten hadde den bukplassert eksospotte og assymetrisk plassert støtdemper. En tøff og anvendelig motorsykkel til en overkommelig pris. Så langt, har ikke salget tatt av, men det er ikke sykkelens skyld. Den er nemlig bra!

Ytelse

Tross 650 kubikk og beskjedent effektuttak, har motoren draget der den skal ha det. I mellomregisteret imponerer den med et saftig dreiemoment. Faktisk drar den så bra at man sitter med fornemmelsen av at det er mer kubikk enn det egentlig er. Det underbygges av en markert twinlyd fra den bukmonterte eksospotta. Faktisk har Kawasaki klart å lage litt gromlyd. Vi er også overrasket over fighteregenskapene. Det er riktignok ikke snakk om ekstrem turtallsvilje, men den sparker forhjulet lekende lett til værs på førstegir. Selv om det finnes motorer i samme størrelse som har mer spenst på toppen, kan vi ikke huske å ha vært borti noen som matcher det saftige dreiemomentet.

Funksjonalitet

ER-motoren er ikke den mykeste 650-twinnen på markedet. Får den litt turtall, fornemmer man lette vibrasjoner. Kombinasjonen av høyt gir og lavt turtall er heller ikke noe den trives veldig godt med. For optimal gassrespons, har Kawasaki lettet svingmassen så mye at det går litt ut over smidigheten. Til gjengjeld, responderer den dynamisk og kjapt på gassen. Det liker vi. I transporttempo, setter vi også veldig pris på motorkarakteren. Draget i mellomregisteret, er rett og slett formidabelt. Det reduserer behovet for giring til et absolutt minimum - som det så fint heter&

Kjøreegenskaper

Skal vi karakterisere kjøreegenskapene med ett ord, må det bli "lekne". For det første, bidrar høyt plasserte fothvilere og smal bensintank til suveren nærkontakt med sykkelen. I kombinasjon med spontan gassrespons og fin chassisbalanse, opplever vi derfor ER-6n som en ekstremt dynamisk motorsykkel. Imidlertid må vi strø litt pepper over fjæringa, og da i særdeleshet gaffelen. Den evner ikke å svelge ujevnhetene på en måte som gir optimal veifølelse. I den grad vi føler at Kawasaki har gjort innsparinger for å holde kostnadene nede, føles fjæringa rett og slett litt billig. Når det er sagt, må vi likevel tilføye at det er morsomt å svinge seg med ER.

Komfort

ER-6n er ikke verdens mest bekvemme sykkel. Spesielt ikke hvis den eller de som befinner seg i sadelen er store. For det første, er sykkelen liten. Dessuten er fothvilerne høyt plassert. Den stumme fjæringa er heller ikke spesielt bekvem når man holder jevn fart på teleskadd, norsk asfalt. Hvis man derimot ikke er veldig stor, har man det helt greit. Den momentsterke motoren er også en bidragsyter til at milene blir avstressende. Vi er litt usikre på om vi skal gi den 3 eller 4. Slik vi føler det selv, har den fortjent en firer.

Førermiljø

Da vi hadde ER-6N i hende, hadde vi det veldig ålreit. En god del av testen fant sted i urbant miljø, og der gjør den seg virkelig godt. Den er tøff å se på og ekstremt lettkjørt. Selv om motoren ikke er veldig smidig, funker den helt ålreit i normal bruk. Vi må også fremheve det velbalanserte chassiset. Det bidrar til at sykkelen føles veldig kompakt, hvilket har mye å si for trivselen.

Plass

ER-6N er liten og trang. Den har også en design som blir ødelagt av vesker og annen turutrustning. For førere og eventuelle passasjerer som ikke er av de aller største, som f.eks. undertegnede, er imidlertid plass og bekvemmeligheter ålreit. Vi hadde ikke hatt noe i mot å legge ut på langtur med den.

Økonomi

Under 100.000 for en tøff og underholdende streetfighter som oppå det hele drar bra. Billigere kan det rett og slett ikke gjøres! Forbruket på godt under halvliteren er også et stort pluss. Vi kan faktisk ikke huske å ha hatt et så lavt testforbruk på en stor sykkel. Vil du ha en god og morsom sykkel til under 100.000, som oppå det hele er billig i drift, finnes det ikke noe alternativ til ER-6N.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Kawasaki
Pris 99900

Konklusjon

Da vi etablerte oss på ER, visste vi ikke helt hvor vi skulle legge forventningene. En 650 til under 100.000,- må ha sine begrensninger, tenkte vi. Vi tenkte feil. Faktisk hadde vi det dønn morsomt de dagene vi disponerte den. Vesentlig morsommere enn vi på forhånd hadde turt å håpe på.

-Om vi kunne tenkt oss en ER-6n??? -Dumt spørsmål!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!