Testmålinger CBR 125R

  • Aks 50 - 80 km/t 5. (4.) gir: 14,0 (9,8) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 9,5 sek.
  • Turtall 80 km/t. 6.000 omdr. (se forrige utg:)

Tekniske data

Kort sagt:

+ Utseende

+ Komfort

+ Pris


- Fysikk

Den koster litt over 40.000 kroner, hvilket er billig når man sammenlikner med andre, helkåpekledde lettvektere. Foran 07-sesongen fikk den en kraftig oppdatering. For det første, ble utseendet mer likt Hondas store R-modeller. Dessuten fikk motoren elektronisk innsprøytning. Som en følge, ble den noen tusenlapper dyrere, men det er den verd.

Ytelse

Hondas én-sylindrede firetaktsmotor er utstyrt med direkteinnsprøytning. Selvsagt er den ingen effektbombe. Det er riktignok mulig å observere at speedometernåla toucher 120, men da trenger den lang tid. Vi anser 110 km/t for å være maksimal marsjfart. Det skal imidlertid sies at motoren reagerer spontant og villig på gassen. Den har også litt ekstra turtallsspenst på lur. Den vitale karakteren går imidlertid ikke ut over evnen til å holde farten i motbakker. I det hele tatt kommer motoren godt ut. Vi har opplevd mange, én-sylindrede firetaktere som er trøttere.

Funksjonalitet

CBR-motoren er en av de mykeste singlene på markedet. Selv om man merker vibrasjonene, er de overhodet ikke irriterende. Motoren er også svært imøtekommende på gassen. Dessuten er den utstyrt med en presis og lettsjaltet girkasse. Følgelig karakteriserer vi motoren som veldig ålreit.

Kjøreegenskaper

CBR 125R er nøytral og sikker på veien. For det første, har den god stabilitet. Dessuten er den ekvipert med faste og presise fjæringskomponenter. Spesielt gaffelen imponerer ved god tilbakemelding. Under hard oppbremsing, dykker den heller ikke veldig mye. Selv om CBR fremstår som en liten motorsykkel, stiller den med det vi vil kalle voksne egenskaper. På veien føles den større enn den egentlig er.

Komfort

Tross sportslig stil, er CBR 125 en bekvem lettvekter. Motoren har moment nok til å holde jevn fart i motbakker. Den er smidig og imøtekommende i byen og den vibrerer lite. Føreren sitter også svært bekvemt. Tatt i betraktning at sykkelen er så liten, er plassen overraskende god. Det finnes lettvektere som er bedre egnet for turbruk, men de koster mye mer.

Førermiljø

Vi trives på CBR. For det første, sitter vi svært bekvemt, med utsikt til et innholdsrikt og oversiktlig instrumentbord. Dessuten er sittestillingen avslappende. Den spontane motoren bidrar også til at man har det ålreit bak CBR-styret. Når det gjelder ergonomi og bruksegenskaper, har vi i det hele tatt svært lite å sette fingeren på. Vi opplever den som en ypperlig bruksmotorsykkel.

Plass

Når det gjelder passasjerplass og motorens evne til å takle den slags ekstrabelastning, er egenskapene på det jevne. Ingen lettvektsmotorer er spesielt happy når de må slite med passasjer. I og med at CBR er en liten motorsykkel, merker man også passasjeren godt. Vi foretrekker å kjøre singel.

Økonomi

CBR 125 er den billigste, helkåpekledde lettvekteren. Vi har også erfart at den holder seg brukbart i pris. Det eneste som trekker litt ned, er fysikken. Sammenliknet med andre lettvektere, er den liten. Den har også forholdsvis smale hjul. I våre øyne, er det noe mopedaktig over den. Men det puslete førsteinntrykket fortar seg, så snart man kommer i sadelen. Da blir den plutselig stor. CBR er utvilsomt mye motorsykkel for pengene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 41900

Konklusjon

Vi liker CBR ganske godt. For det første har den et stilig utseende som leder tankene i R-retning. Dessuten overrasker den med fine egenskaper og en motor som vi faktisk vil karakterisere som vital. Selvsagt er den ingen effektmessig bombe, men den responderer spontant og imøtekommende på gassen. Vi opplever også en sykkel med god komfort. Vi sitter bra, og er ikke plaget med vibrasjoner. Vi pendler mellom å gi den fire eller fem, men er så fornøyd at vi faller ned på en svak femmer.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!