Testmålinger Dyna Street Bob

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 9,8 (7,9) sek.
  • Turtall 100 km/t .: Ikke målt.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Tankemblem

+ Motordrag


- Henda i været

- Vibrasjoner

Street Bob koster ikke mer enn 227.000 kroner. Selv om det er mange penger, er det slett ikke verst for en vaskeekte Harley. Selv om Street Bob er den billigste Harley-modellen med 1584-motor, bærer den ikke preg av det. Med høyt bukkehornstyre, mattsvart tank og slank stil, fremstår den snarere som en formfullendt chopper. En chopper, prydet med verdens mest skattede tankemblem. I et slik perspektiv, er 227.000 billig.

Ytelse

Den som er flasket opp på Harley-motorer gjennom mange år, blir overrasket når man vrir på gassen. Det skjer nemlig noe! Når man gir gass, kvitterer den luftavkjølte V-twin-motoren med vesentlig mer vitalitet enn det man under tiden er blitt vant med fra `Harley-hold. Lyd er det også. Harley har nemlig utstyrt eksosanlegget med en liten ventil som lar V-twin-musikken komme til uttrykk ved bestemte turtall. Det er lovlig - og veldig godt for ørene. Den myke kraftoverføringen er også et pluss. Funksjonelt er motoren fullt på høyde med de japanske konkurrentene. Emosjonelt, er den noe helt annet. Den har både lyd og vibrasjoner. Takket være fleksible motoroppheng, som sørger for at vibrasjonene ikke forplantes ut i sykkelen, er ikke motoren utstyrt med mekanisk vibrasjonsdemping. Dermed lever den sitt eget, bankende liv inne i ramma. På tomgang, ser det nesten ut som den forsøker å riste seg løs. Alt er imidlertid under kontroll, og V-twin motoren gir slående uttrykk for at den lever. Det er ikke til å unngå at gromfølelsen brer seg.

Funksjonalitet

Den har lyd, men den er ikke verre enn at man kan fyre den igang i nabolaget før klokka 0700, uten at naboen våkner. Den vibrerer skikkelig, men vibrasjonene er effektivt dempet av fleksible motoroppheng. I Harley-perspektiv, stiller den også med en svært presis girkasse og myk kraftoverføring. Funksjonelt, er Dyna-motoren fullt på høyde med det som kommer fra Japan.

Kjøreegenskaper

Som vanlig, legger vi ikke all verdens vekt på Harley og kjøreegenskaper. Det funker som forventet, hvilket vil si at man kan holde et brukbart tempo i svingene uten at ting skjer. Fjæringa funker greit og bremsene tar brukbart. Det eneste vi ikke er så veldig happy med, er armstillingen. Det høye styret bidrar ikke akkurat til god fysisk kontakt med kjøretøyet. Skulle også tro at Harleydiggere digger å være i ett med sykkelen sin...

Komfort

Selv om styret bidrar til at man beveger seg rundt med henda i været og favnen full av fartsvind, har man det rimelig bekvemt. Sete og fothvilere gir en behagelig sittestilling. Fjæringa er forholdsvis myk, men den svelger unna ujevnhetene med brukbar presisjon. Det eneste vi har å bemerke, hva komfort angår, er vibrasjonene. Selv om vi liker lavfrekvent Harleyristing, merker vi Dynavibrasjonene veldig godt. Vi, og antageligvis mange H-D-entusiaster, synes vibrasjonene er innenfor toleranseområdet, men vi ser ikke bort fra at de kan virke vel markerte for de mest følsomme motorsykkelrumpene...

Førermiljø

Vi trives veldig godt på Dyna. På lyskrysset nyter vi vibrasjonene av en motor som tilsynelatende forsøker å slå seg ut av ramma. Når vi gir gass, kvitterer motoren med en lyd som alle hører hvor kommer fra. Den har komfort og funksjonalitet som en japansk cruiser, men det står Harley på tanken. Til og med selvavbrytende blinklys er på plass. I cruiserperspektiv, er den helt topp!

Plass

Vil du dele Dyna med noen du er glad i, må du investere i et baksete. For å spare penger, har nemlig Harley ofret baksetet. Da bør du også bruke penger på et godt sete, gjerne med en liten ryggstøtte, for chopperergonomien er ikke veldig passasjervennlig. Eller for å si det på en annen måte: Dyna er mest egnet for single. Faktisk har vi hørt om samboere som har kjøpt hver sin. -Det har vi jo råd til når den er så billig, sier de.

Økonomi

Ingen Harley er billig, men Dyna koster ikke mer enn en japansk cruiser. Bortsett fra baksetet, er den også velutstyrt. I farta fremhever vi de selvavbrytende blinklysene. Drivstofforbruket er også pent. Dessuten vet alle at verdiforringelse er et fremmedord når det gjelder Harley. Imidlertid koster den nesten 230.000 kroner. Det er mange penger...

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Harley-Davidson
Pris 226900

Konklusjon

Emosjonelt, er det helt topp. Funksjonelt, er det på et greit cruisersnitt. Sportslig, er det til å leve med - så lenge man ikke kjører veldig fort. For oss, som neppe kommer til å investere i en Harley noengang, er Dyna det nærmeste vi kommer å skrive kontrakt. Den er en Harley i hele sitt vesen, men den koster ikke mer enn en japansk kubikkcruiser. Vi har stor sans for den.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!