BUELL-XB 9SX CITY X

TRANSPARENT SJARM

Når man betrakter Buell XB-9SX, ser den ikke ut til å være egnet til annet enn ekshibisjonistisk eksponering i sentrum. Skinnet bedrar.

Sist oppdatert

Testmålinger XB9SX

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir:7,5 (6,2) sek.
  • Turtall 100 km/t 5. gir: 3.300 omdr.
  • Testforbruk: 0,50 liter/mil

Tekniske data

Med bensin i ramma, olje i svingarmen og transparente karosseridetaljer, er ikke Buell XB-9SX som andre motorsykler. Den ultrakorte akselavstanden, den minimale sadelen og den vibrerende Harleymotoren er heller ikke noe som tilsier at sykkelen er beregnet på lengre tids bruk. Men skinnet bedrar. Buell XB-9SX kommer antageligvis tapende ut av enhver sammenlikningstest, men sjarm har den. Veldig mye sjarm - faktisk. Og ikke nok med det: Tross outrert utseende og egenskaper som ikke hever seg over det middelmådige, er den faktisk kjørbar. Det går sågar an å legge ut på en aldri så liten tur. Det skulle man ikke tro når man ser den.

Ytelse

XB-9SX er ekvipert med en Buellmodifisert Harley-motor på 1000 kubikk. Tross lett trimming, sørger den tilårskomne teknologien for at draget ikke er allverdens. Rundt 90 hester yter den, hvilket i våre øyne ikke er mer enn det må være. Når man smir som verst, ønsker man hele tiden mer sprut. Bunndraget er i og for seg greit. Det er gjerne noe som følger med kubikken. På turtall derimot, er det ikke mye å rope hurra for. Når man jager, savner man virkelig det lille ekstra som gjør at man skyter fart ut av svingene. Hvis vi skulle satset på en XB-9SX, ville vi foreta en ytterligere trimming. Vi vet at motoren er svært mottagelig for det.

Funksjonalitet

På middels turtall er vibrasjonene absolutt til å leve med. Selvsagt merker man at stemplene slår, men i våre øyne er de bare sjarmerende. Vi setter også pris på den myke kraftoverføringa. Den bidrar til at sykkelen blir mer lettkjørt i byen. Girkassa derimot, er ikke verdens smidigste. Den fordrer en veldig bestemt venstrefot. Likevel opplever vi XB-9S-motoren som lettbetjent. Den passer godt inn i bildet av en smidig bysykkel.

Kjøreegenskaper

XB-9SX utgis for å være en sporty roadster, men den mangler litt på å hamle opp med japanske og europeiske konkurrenter, hva presisjon angår. For det første, er den forholdsvis myk. Dessuten byr ikke fjæring og støtdempere på mer enn gjennomsnittlig tilbakemelding. I god roadsterstil er den imidlertid kvikkstyrt og letthåndterlig. Bremsene er også ekstremt effektive. Tross kort akselavstand og kjappe styreegenskaper, er stabiliteten bra. Det er morsomt å jage svinger med en XB-9SX.

Komfort

XB kan ikke fraskrive seg sin nakne roadsterstatus. Følgelig er det et faktum at føreren frister en ubeskyttet tilværelse. Men der er den ikke verre enn andre roadstere. Den er også utstyrt med håndbeskyttere som tar unna den verste trekken. Bra. Når man betrakter en Buell, ser den ikke akkurat bekvem ut. Derfor blir man temmelig overrasket over at den har brukbar komfort. Fjæringa er myk, sittestillingen behagelig og motorvibrasjonene på riktig side av toleransegrensen. Selv passasjeren har det greit. Plassen er riktignok minimal, men sittestillingen er ålreit. Spør du oss om vi kunne tenkt oss å benytte SB-9SX på en ferietur i Norge, er svaret et ubetinget "ja"! Faktisk tror vi at vi ville fått en sabla trivelig tur.

Førermiljø

Om den ikke har gode nok egenskaper til å vinne tester, har den emosjonelle kvaliteter som vinner sjeler. Når man står parkert, med vibrerende motor og eksos som blåser ned i bakken så støvføyka står, blir man varm i sjela. Når man lunker gjennom sentrum, med utsikt til sitt eget speilbilde i utstillingsvinduene og ørene proppfulle av V-twin-torden, blir man enda varmere. Det eneste man savner, er effekt. Like fullt er City X en sabla trivelig sykkel.

Plass

Passasjeren sitter greit, men setet er ikke noe blivende sted. Hvordan tror du en XB-9S ville ta seg ut med bagasjeveske?? Kjøper man en slik sykkel, havner passasjerplass og bagasjemuligheter nederst på prioriteringslisten. Den er ikke designet for det.

Økonomi

Hva skal man egentlig sammenlikne en XB-9SX med? Den er noe helt for seg selv. Det nærmeste vi kommer, er XB-12S som har mer kubikk og flere hester. Etter vår mening, gir XB-9S mer for pengene. Prisfall og verdiforringelse vet vi heller ikke mye om, all den stund salget er marginalt. Etter vår mening, burde den hatt et større markedspotensial. 150.000 kroner for en så morsom og spesiell sykkel, proppfull av amerikansk sjarm, er slett ikke verst.

Denne saken ble første gang publisert 19/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også